Är detta en genomförbar plan (viktnedgång) ?!
Jag vill gå ner ganska mycket i vikt (c:a 35 kg) och har börjat jobba med detta. Jag går på Itrim och jag har valt en "snabb" metod med shakes och pulver i starten (kombinerat med träning och vardagsmotion). Först 3 veckor med mycket lågt kaloriintag, sedan 9 veckor med lågt kaloriintag. En kickstart för snabbt inledande resultat alltså vilket jag tror är nödvändigt för min motivation.
Efter 3 månader är målet -20 kg (om jag klarar av att sköta mig exemplariskt och har den typen av kropp som går ner på det sättet, antar att det går lättare för vissa och trögare för andra). och efter dessa inledande 3 månader sätter man successivt in vanlig mat igen. Regelbundna vettiga måltider i kombination med lagom mycket träning och vardagsmotion är alltså tänket.
Med det sagt, vidare till min fundering.
Om jag på 3 månader lyckas gå ner 20 kilo...
...kan jag kanske gå ner 10 kilo på nästföljande tremånadersperiod..?
...och sedan 5 kilo på tremånadersperioden efter det..?
På så vis halveras alltså takten på viktnedgången var tredje månad för att sedan stanna av när målvikten är nådd. Därefter gäller det att hålla balans. Vid start hade jag BMI 31,9 och när jag är i mål kommer den ligga på c:a 20,1.
Jag har inga problem med matmissbruk, hetsätning osv. Jag har aldrig lidit av ätstörningar, äter bra vällagad mat och nästan ingen skräpmat alls. Godis och chips 2-3 ggr/år, nästan aldrig bullar, kakor osv. Tills för 10 år sedan var jag normalviktig, gränsande till för smal.
Min last var läsk och i kombination till noll träning/vardagsmotion och 3, ganska tätt på varandra följande, graviditeter blev jag helt enkelt tjock och nu har jag fått nog av att skämmas och tagit tag i det.
Vad tror ni om detta? Är det genomförbart? Jag är egentligen nöjd när jag kommit till 59 kilo (efter 6 månader om planen fungerar) men vill sätta ribban lite högre för att ha en ordentlig morot samt ett par kilon att gå emellan).
Jag tar gärna emot tips och råd (och en massa pepp!)