• Anonym (Möjligt?)

Är detta en genomförbar plan (viktnedgång) ?!

Jag vill gå ner ganska mycket i vikt (c:a 35 kg) och har börjat jobba med detta. Jag går på Itrim och jag har valt en "snabb" metod med shakes och pulver i starten (kombinerat med träning och vardagsmotion). Först 3 veckor med mycket lågt kaloriintag, sedan 9 veckor med lågt kaloriintag. En kickstart för snabbt inledande resultat alltså vilket jag tror är nödvändigt för min motivation.

Efter 3 månader är målet -20 kg (om jag klarar av att sköta mig exemplariskt och har den typen av kropp som går ner på det sättet, antar att det går lättare för vissa och trögare för andra). och efter dessa inledande 3 månader sätter man successivt in vanlig mat igen. Regelbundna vettiga måltider i kombination med lagom mycket träning och vardagsmotion är alltså tänket.

Med det sagt, vidare till min fundering.

Om jag på 3 månader lyckas gå ner 20 kilo...
    ...kan jag kanske gå ner 10 kilo på nästföljande tremånadersperiod..?
    ...och sedan 5 kilo på tremånadersperioden efter det..?

På så vis halveras alltså takten på viktnedgången var tredje månad för att sedan stanna av när målvikten är nådd. Därefter gäller det att hålla balans. Vid start hade jag BMI 31,9 och när jag är i mål kommer den ligga på c:a 20,1. 

Jag har inga problem med matmissbruk, hetsätning osv. Jag har aldrig lidit av ätstörningar, äter bra vällagad mat och nästan ingen skräpmat alls. Godis och chips 2-3 ggr/år, nästan aldrig bullar, kakor osv. Tills för 10 år sedan var jag normalviktig, gränsande till för smal.

Min last var läsk och i kombination till noll träning/vardagsmotion och 3, ganska tätt på varandra följande, graviditeter blev jag helt enkelt tjock och nu har jag fått nog av att skämmas och tagit tag i det.

Vad tror ni om detta? Är det genomförbart? Jag är egentligen nöjd när jag kommit till 59 kilo (efter 6 månader om planen fungerar) men vill sätta ribban lite högre för att ha en ordentlig morot samt ett par kilon att gå emellan).

Jag tar gärna emot tips och råd (och en massa pepp!) 

• Svar på tråden Är detta en genomförbar plan (viktnedgång) ?!
  • Anonym (Möjligt?)

Puffar upp lite :)

• Mylla

Jag tror det är möjligt bara du inte sabbar din förbränning med de där bantningsdryckerna, är ganska skeptisk till det men det kanske går ändå.
    Själv blev jag tjock p.g.a. godis- mycket godis när jag slutade med nikotin och sen blev gravid. Min förbränning har alltid varit bra. Jag gick ner med hjälp av mat, 20 kg på 4 månader. Det var ingen hårdbantning, var inte hungrig. Jag promenerade men ingen annan motion.

• Jackie

Det är jättebra att du har börjat träna!

Kickstart kan vara bra för att komma igång , men 20 kg viktminskning på 3 månader tycker jag känns som ett orealistiskt mål. Risken är att målet inte uppnås och motivationen försvinner. Varför inte satsa på en jämn viktnedgång under hela perioden?

Sedan kanske det inte är dumt att ta kontakt med någon kunnig (borde finnas på Itrim) som kan hjälpa dig att se till så att du inte äter för få antal kalorier.

• Anonym (Möjligt?)
    arianne03 skrev 2011-12-06 20:59:22 följande:
    Hur lång är du?
    Strax över 165
    Mylla skrev 2011-12-06 21:00:02 följande:
    Jag tror det är möjligt bara du inte sabbar din förbränning med de där bantningsdryckerna, är ganska skeptisk till det men det kanske går ändå.
    Själv blev jag tjock p.g.a. godis- mycket godis när jag slutade med nikotin och sen blev gravid. Min förbränning har alltid varit bra. Jag gick ner med hjälp av mat, 20 kg på 4 månader. Det var ingen hårdbantning, var inte hungrig. Jag promenerade men ingen annan motion.
    Varför skulle man sabba förbränningen? (Ärlig fråga, jag vet inte!). Jag är heller inte hungrig. Jag äter 4 mål om dagen plus 2-3 liter vatten. Jag ska erkänna att jag också är skeptisk till "metoder", det känns lite som sekter. Men jag behöver verkligen kickstarten, jag måste se ett snabbt inledande resultat för att orka!
    Jackie skrev 2011-12-06 21:11:43 följande:
    Det är jättebra att du har börjat träna!

Kickstart kan vara bra för att komma igång , men 20 kg viktminskning på 3 månader tycker jag känns som ett orealistiskt mål. Risken är att målet inte uppnås och motivationen försvinner. Varför inte satsa på en jämn viktnedgång under hela perioden?

Sedan kanske det inte är dumt att ta kontakt med någon kunnig (borde finnas på Itrim) som kan hjälpa dig att se till så att du inte äter för få antal kalorier.
    20 kg målet har jag inte ställt själv utan det är vad itrim-människan skrev. Jag tycker själv det låter väldigt mycket så jag är nog lite inställd på att det inte går riktigt så snabbt! Jag tror deras snitt för årlig nergång är 16 kilo men vissa går ju ner mer och andra mindre och den siffran gäller dessutom alla olika metoder inom itrim och jag har som sagt valt "snabb".  Jag hoppas på 20 så får vi se!

Anledningen till de tre "etapperna" var att jag tänkte att den första tiden går man ner snabbare pga lågkaloridiet men vartefter tiden går höjer man ju kaloriintaget till något som ska ge en bra balans. Just nu är jag i ketos och förbränner väl snabbare än vad man gör när man inte är det och i ketos ska man ju inte vara för evigt :)

För få kalorier äter jag inte just nu. Jag äter 100% efter den "diet" som är satt efter mig, min vikt, ålder, längd osv

Jag är egentligen inte rädd för att det ska gå "för snabbt". Jag har aldrig jojobantat och har bra karaktär när jag väl ger mej fan på något. Jag vill bara att det ska gå snabbt för att behålla motivation och därmed karaktär! (jag gjorde likadant när jag slutade röka. Gav mig fan och slutade från en dag till en annan. Inga plåster eller andra hjälpmedel, bara vilja. Och inga återfall på 12 år!)
  • Anonym (Extravaganza)

Jag har en vän som går på Extravaganza sen i augusti och går på helfart nu, dvs enbart drycker och äter ingen mat alls. Hon har tappat från 138,5 kg ner till 99 kg tills idag. Hon mår bra och går på möten varannan vecka. Sen efter detta går hon upp på halvfart och börjar sedan pö om pö introducera vanlig mat igen i kombination med träning.

Så TS jag tror att det är en bra plan som du har lagt upp och du verkar vara väl insatt så detta klarar du

• Anonym (Möjligt?)
    Anonym (Extravaganza) skrev 2011-12-07 01:02:06 följande:
    Jag har en vän som går på Extravaganza sen i augusti och går på helfart nu, dvs enbart drycker och äter ingen mat alls. Hon har tappat från 138,5 kg ner till 99 kg tills idag. Hon mår bra och går på möten varannan vecka. Sen efter detta går hon upp på halvfart och börjar sedan pö om pö introducera vanlig mat igen i kombination med träning.

Så TS jag tror att det är en bra plan som du har lagt upp och du verkar vara väl insatt så detta klarar du
    Tack, vad snäll du är!
  • Kjell2

Klarar du att lågkaloribanta över jul och nyår? Ingen julmat, ingen nårsfest?

• Anonym (Möjligt?)
    Kjell2 skrev 2011-12-07 09:31:50 följande:
    Klarar du att lågkaloribanta över jul och nyår? Ingen julmat, ingen nårsfest?
    Jag resonerar som så att julmaten finns kvar efter jul. Och det kommer en jul nästa år också. Nyårsmiddagen går också att ta någon annan gång. Jag och mannen ska iväg på tu man hand i mars så kanske vi får ta det då!

Därmed inte sagt att jag kommer hata det ;) Med eftertryck!

Som "tur" är kommer vi bara vara hemma över jul och min man jobbar nog på nyår så det är bara jag och barnen. Jag får laga något smaskigt till dom så de får det lite festligt i alla fall!

Karaktär, karaktär, karaktär. Och målbild: en njutbar tid med tajta kläder och bikini i sommar! 
  • Anonym (me 2)

Jag har precis börjat med min lågkalori diet, 3dje dagen idag :) Jag ska köra på det januari ut och sen får vi se vad jag väger då och hur jag ska fortsätta. Min plan är att ha gått ner 15kg på den tiden. Sen vill jag ner ytterligare 10kg, kanske till och med 15kg till ;)
    Är otroligt motiverad och nu bara ska jag klara det! 

Svar på tråden Är detta en genomförbar plan (viktnedgång) ?!