• meldeah

Vad har ni för kattsand och hur ofta byter ni sanden?

Hej!
    Jag tänkte bara fråga vad ni använder er av för kattsand och hur ofta byter ni hela kattsanden? Samt, ni med fler katter, hur många lådor har ni på hur många katter?

Vi har tre katter, men har tyvärr (!!) bara en låda, pga platsbrist i badrummet för tillfället. Rensar dock flera gånger per dag och använder en klumpbildande sand som heter Klumpenåt.. Köpt på ICA Maxi och helt okej, om man håller rent i lådan. Tömmer hela lådan en gång i veckan.

Men ni med fler katter, hur gör ni? Vad lägger ni på kattsand / månad?

• Svar på tråden Vad har ni för kattsand och hur ofta byter ni sanden?
  • meldeah

Tack för tipset! Värt att kollas upp :)

Alltså, han är lite rolig. Han går på lådan, gör det han ska och sedan krafsar han. Som en galning. PÅ VÄGGARNA. Haha! Och kanske även i taket, men sanden missar han heeeelt och hållet.. Han är inte stressad alls och kissar inte utanför eller så (gjorde bara någon gång när han var okastrerad och lite stressad när jag blev sambo för 1,5 år sen.. Men nu är han samma gamla katt igen).

Vet inte om syskonparet som är halvåret äldre än honom är irriterad över hans lådbeteende, för de är där och krafsar efter honom, haha. Utan att gå på lådan själva.

• Ruggugglan

Vi använder Vitakraft Compact Ultra. En billig kattsand som klumpar. Var bombsäker på att den skulle vara riktigt dålig men den funkar riktigt bra här. Vi har tre katter och tre lådor som jag rensar i varje dag. Tömmer den helt en gång varannan vecka på ett ungefär. Annars häller jag på mer sand vid behov. Kan ju avslöja att vi har rikligt med sand i lådorna för jag tycker att är fräschast så.

Men ett stort minus är väl att sanden dras med under mina långhåriga katters tassar. Men efter att jag lade en trasmatta bredvid så samlar det upp det mesta.

• Ruggugglan
    litenlitenliten skrev 2011-12-06 19:05:08 följande:
    Vi använder Vitakraft Compact Ultra. En billig kattsand som klumpar. Var bombsäker på att den skulle vara riktigt dålig men den funkar riktigt bra här. Vi har tre katter och tre lådor som jag rensar i varje dag. Tömmer den helt en gång varannan vecka på ett ungefär. Annars häller jag på mer sand vid behov. Kan ju avslöja att vi har rikligt med sand i lådorna för jag tycker att är fräschast så.

Men ett stort minus är väl att sanden dras med under mina långhåriga katters tassar. Men efter att jag lade en trasmatta bredvid så samlar det upp det mesta.
    Luktar inte heller.
  • meldeah

Ja, vi har också problem med att det är sand aaaaall over the place..  Mer med viss sand (typ MissCat som vi använt ibland), nu är det mest i badrummet och där dammsuger jag dagligen/varannan dag..

Funderar på om det är värt att köpa nån sån plastbricka som finns eller om katterna tycker att den är obehaglig att gå på? Minns nu när jag skriver om det att han, som inte krafsar över bajset, bajsade på vår badrumsmatta när vi köpte kattlådan med tak och hade luckan kvar.. Nu går han som vanligt dock. Så är rädd att det ska bli samma effekt där. Men en trasmatta alltså?

• enilef
    meldeah skrev 2011-12-06 18:48:46 följande:
    Tack för tipset! Värt att kollas upp :)

Alltså, han är lite rolig. Han går på lådan, gör det han ska och sedan krafsar han. Som en galning. PÅ VÄGGARNA. Haha! Och kanske även i taket, men sanden missar han heeeelt och hållet.. Han är inte stressad alls och kissar inte utanför eller så (gjorde bara någon gång när han var okastrerad och lite stressad när jag blev sambo för 1,5 år sen.. Men nu är han samma gamla katt igen).

Vet inte om syskonparet som är halvåret äldre än honom är irriterad över hans lådbeteende, för de är där och krafsar efter honom, haha. Utan att gå på lådan själva.
    Då kanske han bara är dålig på att sikta :) Tur att hans kompisar städar upp då!
  • teomamma

Vi använder crystal sand, vit med blåa stenar i. Den är kanonbra! Byter ca 1 gång/ månad. Vi har två katter men dom går ut mycket också.

• meldeah

Många som skrivit recensioner på Foderbilen klagar på doften från EverClean.
    Vad säger ni, kör ni parfymerad eller oparfymerad? Vad tycker katterna om den parfymerade?

• mlinz

Jag kör everclean, städar några gånger i veckan bara (katten går ute också). Har inte bytt ut sanden är, var några månader sedan jag köpte :p bästa jag provat!

• And3RZsoN

Vi har två katter och använder den vita stensanden med blåa stenar i men byter helt sand varje vecka för jag tycker inte stenarna suger upp doften alls :( tar bort bajset varje dag.

Svar på tråden Vad har ni för kattsand och hur ofta byter ni sanden?