• CeciliaMaria82

Kläder med bajsfläckar, tvättas hur?

Min 3 månaders bebis får ofta avföring utanför blöjan eftersom hon tömmer sig otroligt mycket på 1 gång!
    Min fråga är:

Hur tvättar du dina bebiskläder?  vad för medel använder du? hur använder du det? 

Har försökt att skrubba med tvättmedel direkt, tvätta i tvättmaskinen direkt, använda fläckborttagningsmedel, men inget hjälper!  extra svårt när det är vita kläder!

• Svar på tråden Kläder med bajsfläckar, tvättas hur?
  • Nina 566

Det går inte bort, tyvärr. Har kastat många "bajsplagg" . Det blir ju en gulaktig ful fläck..

• gryning2

Vita kläder är hopplöst med bajsfläckar tycker jag. Jag har försökt med Vanish och Galltvål men får det inte helt rent heller tyvärr. Jag brukar använda plagget ändå om inte fläcken är hopplöst stor, slänger plagget då bebin växt ur det. Försöker köpa färger där inte fläckarna syns så mycket.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Erica80

Det är så förbannat tråkigt att kläderna förstörs. Ibland får jag bort det och ibland inte.. Tidigare använde jag vanish och nått billigt tvättmedel.. N har jag bytt tvättmedel och fortsätter med vanish och tycker att resultatet är liiite bättre iallafall..

• Lena

har ofta fått bort det och jag har skrubbat det direkt med galltvåål och sen tvättat det.

• Ramborg

Jag brukar spraya fläcken med TaBort spray direkt. Om man tvättar inom något dygn brukar fläcken gå bort. Brukar rulla ihop det sprayade plagget i tvättkorgen till dess så det inte torkar in. Vanligt tvättmedel Via Sensitive, 40 grader. 60 då och då.

• principessan

Jag kör 60 grader med via. Aldrig bajsfläckar.

• Natulcien

Vår son var en riktig bajsbebis som bajsade sig själv på ryggen åtskilliga gånger det första halvåret. Men inte ett enda plagg har bajsfläckar.
    Jag tvättade med Via i 40 eller 60 grader bara... sköljde förstås av bajset direkt också, så det fick ju aldrig ligga och torka in.

• cpOFFER

Jag får alltid bort det om jag tvättar det i 60 grader omgående efter olyckan

• Lenora

Så länge de kan köras i höga temperaturer som 60 eller ännu bättre 90 grader har jag aldrig haft några problem att få bort fläckar, framför allt om jag slängt i lite blekmedel. Annars är det bara att kasta eller stå ut med fula fläckar. Om du är beredd att kasta ett plagg så testa i 90 grader, plagget kanske förstörs men det spelar ingen roll i det skedet.

Med en sådan liten skulle jag köra med billiga bomullsplagg om det finns i Sverige en tid framöver. 

Svar på tråden Kläder med bajsfläckar, tvättas hur?