• CeciliaMaria82

Kläder med bajsfläckar, tvättas hur?

Min 3 månaders bebis får ofta avföring utanför blöjan eftersom hon tömmer sig otroligt mycket på 1 gång!
    Min fråga är:

Hur tvättar du dina bebiskläder?  vad för medel använder du? hur använder du det? 

Har försökt att skrubba med tvättmedel direkt, tvätta i tvättmaskinen direkt, använda fläckborttagningsmedel, men inget hjälper!  extra svårt när det är vita kläder!

• Svar på tråden Kläder med bajsfläckar, tvättas hur?
  • MammaTillDomFinaste

oj, min son bajsade ner sej dagligen fram tills typ nu (han är 6 månader) å de gick igenom till kläderna varje gång, jag kune vänta flera dagar ibland med att tvätta, speciellt vita plagg då vi har minst av dom. Aldrig varit problem med att få bort dom. använder VIA och kör normalt 40 grader. har inte haft nån bestående fläck än!! 

Men nu ser jag ju att de är fler, var så förvånad över min kompis som sa att alla barnets handdukar hade bajsflåckar som inte gick bort å massa kläder som var förstörda, å jag bara tvättar våra så försvinner det från våra. 

• smulis 87

lägg plagget i kallvatten ett tag sen tar du och tvättar de som vanligt ...har funkat här hemma iaf :) skulle fläckarna ändå vara kvar ta vanish och spraya och verka som de står och tvätta om..

kallvatten får ju bort rödvin osv så..

så låt de ligga nån timme :)   

lycka till! 

• knisse

gnuggar in fläcken med galltval och later torka sedan tvättar jag som vanligt och oftast fra man bort fläcken

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • fobian

Jag köpte sån vanish spray, och tycker den funkar ganska bra. Blöter ner plagget och srayar på fläcken, låter det ligga i fem minuter och skrubbar och sköljer av, sen tvättar jag det som vanligt. Än så länge finns det inget som inte gått bort

• SamsonS

Jag sköljer plagget och lägger det i blöt en stund, sen tvättar jag som vanligt med neutral tvättmedel. Aldrig blivit några fläckar hos oss.

• pp08

Min tjej visade sig vara laktosintollerant så vi har haft och har fortfarande ofta bajs i underkläder.

Jag sköljer först bort bajset (om det finns kvar). Sprayar sedan på vanish eller ngt liknande och låter de ligga ett tag så att det torkar in. Jättesvåra fläckar får ligga över natten.

Tvättar sedan på 60C, kanske med lite vanish pulver i. Har oftast fått bort fläckarna, ngn enstaka gång svag färg kvar. Försöker inte låta tvätten med intorkade fläckar ligga för länge.

Problemet återkom nu när dottern inte alltid har blöja på sig och oftast inte säger till i tid när hon ska bajsa. Många gånger (nästan dagligen) tvättas trosor eller byxor för hand.

♀ 090619
  • Krake

Har aldrig fått bajs på kläderna då vi använde tygblöjor. De är säkrare mot läckage. Men blöjorna i sig får förstås fläckar. Dessa gick bort efter 3-6 vanliga tvättar i 60 grader, med vanligt tvättmedel.

Moster, inte monster.
  • rosenfink

Vi hade några såna där incidenter när pojken var bebis. det enda som fick bort de envisaste fläckarna från vita kläder var att lägga det i blöt med vanish (pulvret) nån timma, sen tvätta. Har aldrig hjälpt med vanish i tvättmaskin, bara som blötläggning. Och så röstar jag också på högre temperaturer, det gör susen med. 
    Galltvål har jag inte provat, men tror nog det kan hjälpa som blötläggning också, särskilt den flytande.

Lycka till!

• Maltesen

Jag häller vanlig grönsåpa på fläcken (bajs, fettfläckar, tomatsås, you name it) o låter ligga 5-10 minuter (gamla introkade som nya fläckar) o sen tvättar jag som vanligt med andra kläder och via som tvättmedel. Fläckarna försvinner alltid! Fick tipset av en vän som är sanerare, tydligen gör kemtvätten så.

• Aakashan

Jag sköljde med kallt vatten, gned in galltvål och ibland med såpa. Lät det ligga en stund (en timme eller så) och efter det körde i maskin med via tvättmedel.

• Omega83

Blöter plagget och gnider in YES handdisk på fläcken, låter verka lite och sen kör plagget i maskinen!

• aud

Sköljer av direkt med hård stråle från duschmunstycket, tvättar sedan som normalt. Fungerar varje gång. Låter jag det torka in är det kört.

Skrikmetoder = barnmisshandel.
  • Cecci78
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-12-07 11:01:48 följande:
    oj, min son bajsade ner sej dagligen fram tills typ nu (han är 6 månader) å de gick igenom till kläderna varje gång, jag kune vänta flera dagar ibland med att tvätta, speciellt vita plagg då vi har minst av dom. Aldrig varit problem med att få bort dom. använder VIA och kör normalt 40 grader. har inte haft nån bestående fläck än!! 

Men nu ser jag ju att de är fler, var så förvånad över min kompis som sa att alla barnets handdukar hade bajsflåckar som inte gick bort å massa kläder som var förstörda, å jag bara tvättar våra så försvinner det från våra. 
    fast i 40 graders tvätt stannar bakterierna kvar.......... urk
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bakterier-trivs-i-tvatt_3843421.svd
Svar på tråden Kläder med bajsfläckar, tvättas hur?