• Discostella

Är jag värsta egoisten?

Sonen är strax 1,5 år och har alltid sovit lite sisådär. Nattammar fortfarande och ammar oftast till sömns. 
    Jag har i flera år haft en tradition med några kompisar  att vi träffas och dricker öl/äter mat/promenerar/umgås en kväll i veckan. Med åren har vi fått barn och träffarna pågår kortare tid (kanske från 18 till 20.30) och inte alltid varje vecka. Men nästan. Det är goda vänner och dessa träffar är viktiga för mig. Men. Sen vi fick barn har detta blivit jättesvårt. Mannen tycker att det är tokjobbigt att vara ensam med sonen på kvällen och säger nästan alltid när jag kommer hem: "ni får sluta med de här träffarna. Det funkar inte". Och jag fattar att det inte är kul med ett ledset barn som inte vill somna utan mamma, men det handlar om max tre timmar en kväll i veckan! Är det orimligt av mig att tycka att pappan kan få behöva stå ut med lite gråt och gnäll då? Och att det kanske vore bra för honom att hitta ett eget sätt att trösta och söva? 
    Han säger "det är ok för mig men han (sonen) är så ledsen och det är inte schysst mot honom". Underförstått: jag är en egoistisk mamma som lämnar min son. Är jag det? Och om inte: hur får jag mannen att förstå att jag också behöver lite tid för mig själv, även om sonen är ledsen?

• Svar på tråden Är jag värsta egoisten?
  • studentbruttan29

Nej, du är inte egoistisk..han måste (pappan) klara av några timmar. Herregud, vi mammor klarar ju skrik, gråt och gnäll i flera år och då är vi ändå närvarande. Han får palla det där tycker iaf jag, och jag tror du behöver den där träffen en gång i veckan. 

• Krokuss

Du har inte funderat på att sluta amma? Man blir ganska uppbunden av amning av just det du beskriver, man vill kunna få lite egen tid. Om sonen bara kan somna vid bröstet förstår man att han blir ledsen. Ni kanske kan övergå till välling som ni båda kan ge?

• SarTo

Jag tycker att ett par timmar "egentid" en gång i veckan låter sunt!

• Eve cool

Inte egoist men du är ju mamma nu så d kanske inte är helt rimligt varje vecka. Ja träffar mina vänner en timma kanske två ggr i mån. Vi är goda vänner. Men din man har ju faktiskt också rätt och en 1 1/2 åring e ganska krävande

• Krake

Så du är en egoist om du nattar sonen 6 kvällar och han 1?

Låt honom ta fler nattningar även när du är hemma så blir det mindre jobbigt. 

Moster, inte monster.
  • 071001

Jag tycker inte att du ska sluta med träffarna däremot nattamningen så att sonen inte har kvar den länken till dig.

• Jennyyysvärld

Du är absolut INTE egoistisk!!
    Det är viktigt att man får lite egen tid och en gång i veckan är inte fööör mycket!

Dock kan jag hålla med tidigare talare, att du kanske skulle sluta med amningen??
    Då han är så stor är det ju inte nödvändigt även om det nu kan vara huur mysigt som helst?
    Det framgick dock inte om det är så han nattas av dig, med amning? Utan att du ammade honom då han vakna på natten...
    Är det så han somnar så förstår jag att det blir ledsamt hemma när du ä'r borta.. Der är bra med välling för då kan båda föräldrarna bli lika involverade. Och då du är borta är det ju absolut ett ypperligt tillfälle för pappan att få egen tid med sin son :)

Jag hoppas det löser sig, att grubbla på saker är inte lätt..

• Discostella

Tack för svar :) Jo, vi håller på att fasa ut amningen långsamt och jag förstår att det är superjobbigt när sonen inte vill somna utan mig, känner mig bara angripen när det första jag får höra när jag kommer hem är "du får stanna hemma i fortsättningen"... Men när mannen fått pusta ut och vila lite så lugnade han sig så vi löser det nog :) Välling kör vi med men just vid insomnandet vill han ha mig. Men han (sonen) håller på att acceptera pappa mer och mer så jag känner mig lite lugnare nu :)

• pseudonym1

Du är absolut inte egoistisk!!
    Några timmar en kväll i veckan tycker jag bara låter sunt och det är inte för mkt.
    Är aldrig din man borta? ex åker och tränar efter jobbet?
    Det kommer bli mkt lättare när er son accepterat välling ist för bröst men fram tills dess så tycker jag din man kan unna dig några h!

• kottan

Stå på dig!!!! Du ska ha egentid. Jag har inte det och det är så deprimerande. De få gånger jag får vara utan barnen blir jag en bättre och tåligare mamma när jag är tillbaka hos dem.

Svar på tråden Är jag värsta egoisten?