• Cikoria

6 månader går ned i vikt.

Var på bvc förra v och blev informerad om att min dotter gått ned 200 g i vikt.
    Jag fick en ny tid till nästa v men inget råd om det finns något jag kan göra.

Min syster komm och hälsa på idag och hennes komentar var vad smal hon har blivit.

Är rädd att hon gått ned ännu mer i vikt och vet inte riktigt vad jag kan ge henne för extra mat.
    Hon tar inte flaska och äter inte mer än lite grönsaks portioner,

• Svar på tråden 6 månader går ned i vikt.
  • Daeminimon

Blir hon förstoppad av maten är hon inte redo. Alla barn vaknar inte på 6-månadersdagen och ba "nu ska här käkas käk!". Ibland tar det lite längre innan de är redo! Och det är helt okej! Solig

Sen skulle jag rekommendera BLW. Då får hon ta det i sin egen lilla takt, med amningen som tak! Kika gärna på min blogg under Babyled Weaning-kategorin, eller på audhumble.se som också skriver väldans bra om BLW!

• skånegås
    Cikoria skrev 2011-12-06 21:30:36 följande:
    Hon får jätte hård mage och jätte problem med att bajsa. Hon kämpar kämpar men inget kommer.

Tyckte det verkade som om det hela tog fart när jag började ge gröt.
    Slutade ge henne och tog upp det med bvc

Hon sa att jag skulle fortsätta ge i små portioner då det står på gröten MIld, låg gluten halt.

Vad åt hon då hon blev förstoppad? Var det före gröten? tycker du ska vara medveten om att svårigheter med att bajsa är ett av symtomen man kan ha på allergi... Kolla in mjölkallergitråden här på fl. Där finns mycket erfarenhet och fakta...
  • Cikoria
    Emmeliina skrev 2011-12-06 21:35:10 följande:
    Hur blev det när du slutade med gröten då? Blev magen bättre? Verkade hon få mindre ont?

Vad tycker du själv att du ska göra? Ofta känner man på sig hur man själv skulle vilja göra och i slut ändan brukar det vara det som är bäst :)
     jag märkte ingen skillnad. Men det blev skillnad när jag drog ned på mängden mat. Hon älskar mat och blir arg om int ehon också får nåt när jag äter tex. 

Men då hon reagerar som hon gör ger jag inte henne så mycket. Jag började med smakisar när hon var 5 månader och det går bra så länge det är små mängder. Men Hon har inte ro att bli ammad längre. Ibland är det för att hon har ont i magen men oftast är det för att hon förknippar amningen med att sova. Så hon vägrar.

Flaska tar hon inte heller.

Så vet inte vad jag ska göra då jag inte kan ge mera mat inte heller utesluta mat. 
    Bvc är inyt till någon hjälp.
  • Cikoria
    Daeminimon skrev 2011-12-06 21:35:29 följande:
    Blir hon förstoppad av maten är hon inte redo. Alla barn vaknar inte på 6-månadersdagen och ba "nu ska här käkas käk!". Ibland tar det lite längre innan de är redo! Och det är helt okej! Solig

Sen skulle jag rekommendera BLW. Då får hon ta det i sin egen lilla takt, med amningen som tak! Kika gärna på min blogg under Babyled Weaning-kategorin, eller på audhumble.se som också skriver väldans bra om BLW!
    Tack jag ska ta mig en titt på din blogg på en gång :)
  • Cikoria
    skånegås skrev 2011-12-06 21:41:42 följande:
    Vad åt hon då hon blev förstoppad? Var det före gröten? tycker du ska vara medveten om att svårigheter med att bajsa är ett av symtomen man kan ha på allergi... Kolla in mjölkallergitråden här på fl. Där finns mycket erfarenhet och fakta...
    det började när jag gav henne gröt. Bvc sa att det var för att jag gav henne för stora portioner då. 
     Men hon kan väll kanappast vara mjölk allergiker? Hon har inte fått någon mjölk produkt som hon skulle kunna reagera på. 
  • Emmeliina

Usch ja det är inte lätt.

Kanske ska prova som daeminimon skriver med BLW. Så kan hon sitta o suga på en broccoli, gurkstav och liknande medans du äter så blir hon kanske inte så frustrerad när hon ändå får sitta med och äta med dig, men utan att få magknip :)

• vittra

Jag tycker det låter som en bra idé att sluta med maten och i så fall bara ge henne något att sitta med själv. Det är ju uppenbart att hon inte är redo för fast föda. Låt henne återgå till uteslutande amning när det verkar vara det hon vill och behöver. Sedan när började hon gå ner i vikt, var det i samband med smakisarna? BVC borde rekommendera helamning i 6 månader eftersom det är vad som gäller enligt socialstyrelsen och livsmedelsverket, vilket de ju uppenbarligen inte har gjort i ditt fall, och det kan ju vara orsaken till att det ens har blivit så här tokigt! Det är inte alltid BVC ger rätt sorts råd i sådana här frågor tyvärr, de har generellt alldeles för dålig kunskap och det är en stor brist i barnavården.

• vittra

Sedan det du kan göra med amningen är ju såklart att försöka amma tätare, du ammar såklart fritt och amma vid minsta tecken. Bröstmjölken är alldeles tillräcklig för en 6-månaders och ju mer du ammar desto mer mjölk kommer du ju också få. Ammar man fritt så är det tillräckligt för bebisen.

I andra hand bör ni utreda allergier, men det beror ju som sagt på hur mönstret sett ut hittills.

• vittra
    Cikoria skrev 2011-12-06 21:46:25 följande:
    det började när jag gav henne gröt. Bvc sa att det var för att jag gav henne för stora portioner då. 
     Men hon kan väll kanappast vara mjölk allergiker? Hon har inte fått någon mjölk produkt som hon skulle kunna reagera på. 
    Vad menar du, gröten innehåller ju mjölk.
    Cikoria skrev 2011-12-06 22:04:50 följande:
    vad exakt är blw. vad går det ut på ?
    Att bebisen ska äta själv. Du ger tex en bit som bebisen får hålla i, känna och smaka på. Syftet i början är mer att uppleva olika smaker, konsistenser och former än att snabbt öka energiintaget. Så man matar aldrig bebisen. På så sätt blir det en långsammare introduktion som ju är bra om de inte är redo för så så mycket fast föda ännu, vilket som sagt hård mage är ett klassiskt tecken för.
  • Cikoria
    vittra skrev 2011-12-06 22:14:37 följande:
    Vad menar du, gröten innehåller ju mjölk.
    Cikoria skrev 2011-12-06 22:04:50 följande:
    vad exakt är blw. vad går det ut på ?
    Att bebisen ska äta själv. Du ger tex en bit som bebisen får hålla i, känna och smaka på. Syftet i början är mer att uppleva olika smaker, konsistenser och former än att snabbt öka energiintaget. Så man matar aldrig bebisen. På så sätt blir det en långsammare introduktion som ju är bra om de inte är redo för så så mycket fast föda ännu, vilket som sagt hård mage är ett klassiskt tecken för.
     fy vad jag känner mig som en dålig mamma nu. Jag tog förgivet att det inte var någon mjölkprodukt i gröten men ja som du sa det står ju klart och TYDLIGT på förpakningen. Vad korkad man får lov att vara. :( ja det kan ju mycket väl vara så då så jag slutar med gröten helt.

Ah ok tack för hjälpen  
  • Emmeliina

Och om du äter/dricker mjölkpridukter överförs det också till bröstmjölken. Men prova med en sak i taget. Det kan ju vara att det bara är för mycket mat för ditt barn och att du behöver dra ner på det. Funkar inte det så kan du ju börja utesluta mjölk och liknande ut både din och barnets kost.

Men det är svårt om du gör allt på en gång och att sen komma på vad det var som gjorde skillnad. Så ta en sak i taget :)

Svar på tråden 6 månader går ned i vikt.