• Cicek

Skakningar av Bricanyl?

Har fått Bricanyl utskrivet mot sammandragningar, har tagit det totalt kanske 5 gånger och varje gång börjar jag skaka jättemycket i hela kroppen och hacka tänder! Det håller i sig i flera timmar, 5-6 åtminstone.. Det är ju klart bättre än sammandragningar men det är fortfarande väldigt obehagligt. Har någon varit med om liknande, och har det i så fall gått över om ni fortsatt ta Bricanyl under en lite längre tid?

• Svar på tråden Skakningar av Bricanyl?
  • Liniz77

Jag blir darrig o skakig av bricanyl o får hjärtklappning. Jag har det för astma men på senare år har jag fått annat utskrivet. Sjukt obehagligt.

• mfe

blir det inte så om man överdoserar det? Du kanske fått en för hög dos?

• Lisastina

Det låter ju som om du reagerat starkt! Jag har bara fått Bricanyl som allergimedicin  (inhalator) och blev skakig av den. Tror att det är ganska vanligt. Men bättre att ringa sin mottagning en extra gång än en gång för lite eller gå och vara orolig!

• Cicek

Och det går inte över för dig heller? =/ Fan också.. Sambon tar också det för astma men har aldrig upplevt samma biverkningar. Har ju så mycket problem med sammandragningar, vill inte sluta ta dem men kan inte ha det såhär heller, vet inte hur jag ska kunna sova tills det gått över. Tog tabletterna för kanske 4 timmar sedan men skakningarna är jättejobbiga :(

• Dreamarmalin

När jag fick min astma medicin fick jag mer skakningar än vad jag får nu...
    När jag var på sjukhuset och fick av dem skakade jag mkt och hackade tänder...
    Hur länge jag skakade tidsmässigt kommer jag inte ihåg.

Om det krisar och jag får låna min kompis bricanyl reagerar kroppen mer än med min egen (ventoline) astmaspray..

Men om det känns konstigt, ring och prata med någon om det. Men det är inte ovanligt med skakningar.

• Cicek
    mfe skrev 2011-12-06 23:56:42 följande:
    blir det inte så om man överdoserar det? Du kanske fått en för hög dos?
    Ingen aning, har fått 5mg tabletter tror jag, och jag tar bara en i taget max 3 om dagen men skakningarna kommer på en gång, efter bara en tablett. Tog en vid 20-tiden ikväll och då hade jag inte tagit på en vecka men nu sitter jag här och skakar som fan.
  • MrMistopheles

Man blir lite skakig de första gångerna, men sen vänjer man sig :)

• Cicek
    MrMistopheles skrev 2011-12-07 00:13:02 följande:
    Man blir lite skakig de första gångerna, men sen vänjer man sig :)
    Hoppas det! :( Ska försöka lite till i alla fall.. 5e gången nu tror jag och det har inte blivit bättre men det kommer kanske.
  • Lumo

Tror kroppen vänjer sig på kanske 1 v om du tar dem regelbundet. Tyvärr har även jag bara erfarenhet av astmamedicindosen. Av den får jag hjärtklappning o obehag i 1-2 h. Det tar som sagt ca 1 v innan min kropp vant sig om jag tar det varje dag.

Lycka till, men prata ned läkarn!

• Fridaa87

Jag fick bricayl när jag skulle göra vändningsförsök med första barnet och det fick jag hjärtklappning av, kände mig kokhet i ansiktet och blev att känna mig konstig... va lite otäckt tycker jag.

• Sweet life

Jag blir skakig, får hjärtklappning och börjar alltid blöda näsblod när jag använder min bricanyl. inget som är konstig eller farligt enligt läkare...

• tiidjej

jag erfarar och har hört att det kan ta flera veckor innan kroppen anpassat sig till ny medicin, vilket då kan innebära att du kan skaka ett par veckor till men sen kanske kroppen vänjer sig. Så blev det för mig, men det tog tid...

• Pyris

Jag har fått/tagit Bricanyl massvis med gånger under mina graviditeter och varje gång får jag också sådana skakningar så jag studsar och massa hjärtklappning. Sen när skakningarna slutat några timmar senare så har jag så ont i varenda led i kroppen o det känns som om jag blivit överkörd av en lastbil eller något sådant, troligtvis är det väl pga dom skakningarna.
    Jätte obehagligt. 

• Cicek
    Pyris skrev 2011-12-07 12:28:10 följande:
    Jag har fått/tagit Bricanyl massvis med gånger under mina graviditeter och varje gång får jag också sådana skakningar så jag studsar och massa hjärtklappning. Sen när skakningarna slutat några timmar senare så har jag så ont i varenda led i kroppen o det känns som om jag blivit överkörd av en lastbil eller något sådant, troligtvis är det väl pga dom skakningarna.
    Jätte obehagligt. 
    Men du har fortsatt ta dem?
  • Pyris
    Cicek skrev 2011-12-07 13:40:53 följande:
    Men du har fortsatt ta dem?
    Ja, fast jag har bara tagit dom vid behov. Hade aldrig orkat och gå omkring så där i flera veckor. 
  • Cicek
    Pyris skrev 2011-12-07 16:14:37 följande:
    Ja, fast jag har bara tagit dom vid behov. Hade aldrig orkat och gå omkring så där i flera veckor. 
    Nej, det är ju just det :( Jag har fått citodon utskrivet också och det hjälper mot smärtorna, men sammandragningarna fortsätter ju, bara det att de inte gör lika ont. Vill helst inte ta citodon trots att läkaren sagt att jag kan ta 2 tabletter 4 ggr om dagen, men jag får ju vila lite då åtminstone.. det var en hemsk kväll igår pga bricanylen :(
  • Pyris

Stackare.. jag hatar bricanylen verkligen och det är väl största fasan nästan att det ska gå igång o man blir tvingad till att ta den jäkla bricanylen. 
    Jag brukar också få äta Citodon under mina graviditeter, pga jag får så ont i min rygg o leder att jag inte kan sova.

• Cicek

Det är samma här, jag sover jättedåligt trots sömntabletter, och mycket är pga jag har så förbaskat ont att jag knappt kan röra på mig :( Men du (eller snarare barnen) har inte fått några problem av citodonen? Då kanske jag ska köra på det lite mer.. Har endometrios så jag är van vid smärta eller vad man ska säga, har alltid tagit starka smärtstillande. Allt ser bra ut nu, bebisen mår jättebra men jag har ont som bara den och de hittar ingen orsak, så de sa att jag skulle ta citodon så jag fick vila lite från all smärta.

• ingenro

Jag blev erbjuden bricanyl, men vägrade. Först visste inte ens läkaren själv vad den innehöll eller statistik eller erfarenhet på om det skulle gå över eller inte. Om de inte kan argumentera ordentligt för att jag ska trycka i mig pharmatiskt shit skippar jag det.
    Värkarna gick över och både jag och mitt barn slapp bieffekter. Har upplevt ganska ofta att folk aldrig ifrågesätter traditioner eller biverkningar av användandet av mediciner.

• Pyris

Mina barn har inte fått några som helst men av att jag åt Citodon. 

Svar på tråden Skakningar av Bricanyl?