• Anonym (Hemis!)

Hemoröjder!

Jag har fått hemoröjder där bak !!!
    Men vadd är det egentligen??? Kan man få dom bort opererade eller kan man göra nåt själv för att dom ska försvinna!!
    Jag vill inte ha dom....jag tycker deet är äckligt!!!!

• Svar på tråden Hemoröjder!
  • Anonym

jag med..
    men min mamma sa att man skulle försöka knipa in dom..
    så det e bara å knipa..

men e dom onda och stora å jobbiga så e det nog bäst å gå till docktorn kanske..

lycka till

• Pitufita

Jag tog bort mina. Hade även invärtes. Nu har kvar typ "skinnflisor" typ "ärr" av hemmisarna gillar dem inte heller tog bort en o har typ en kvar orkar inte ta bort dem om den inte stör mig det gör saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaatans ont! Hur kul är det att få bedövning där bak

• Anonym

Finns salva att köpa på apoteket. Xyloproct tror jag att dom heter!

• Pitufita

Förresten har du provat med xyloproct storpiller och salva? Gör det i så fall!

• pcotjej

Det är viktigt att man inte blir hård i magen för det gör att hemorojder uppstår lite eller mycket.
    Linfrön 1 - 2 msk /dag som stått och dragit i vatten 1-2 tim är bra att dricka varje dag så att det inte gör så ont när man går på toaletten.....finns även ett pulver som heter HUSK som säljs på hälsokost för detta och får även tas vid graviditet.

Ibland räcker inte detta heller men man kan börja testa så här i några dagar och ev lägg atill några fikon/dag som är laxerande......

Kämpar själv med min mage som är ur gängorna nu vid graviditeten och hemorojder på gång eftersom det blöder ibland när jag går på toaletten.....

Hoppas du blir av med de där!

Kram

• Anonym (Hemis!)

Så en salva kan allså ta bort dom (eller göra dom mindre)???
    pcotjej : Tack för tipsen! För du har rätt! Mina blöder jätte mycket när jag gör nr 2!! Fick mina i samband med min graviditet!!
    USCH!!! Vag jag tycker att det är äckligt!! Osexigt liksom!!!!

• Anonym (Hemis!)

Pitufita : Allså hur går det till när man tar bort dom? Bara lokal bedövning eller vad???

• Anonym

Om dom sitter på insidan så finns xyloprcot i stolpiller. Fråga på apoteket eller ring till sjukvårdsupplysningen.

• Pitufita

TS

En salva och storpiller kan ta bort dem. Mina försvann tyvärr inte men det har med att jag har varit trög sedan jag var 11 år så det är en annan sak.

Det är lokalbedövning. Först gjorde jag rektoskopi och han såg att jag hade en massa spruckna kärl o även små hemmisar invändigt och utvändigt. Fick lägga mig i en gyn stol fast mera bakåtlutad. Så la dem bedövningspruta och vips inom 30 sek var det klart. Jag är inte känslig mot sprutar har hög smärttröskel men det där var nog det värsta stället jag fått en spruta på ska jag göra det en gång till är det Emla salva som gäller (bedövningssalva man lägger 30 min inna som bedövar huden) Men klart värt efteråt! Har även bränt bort min skinflisa då gjorde bedövningen mindre ont men tillräckligt för jag ska leva kvar med den andra jag har.

Nu är det så att jag inte har blivit av med blödandet o det har med andra orsaker att jag har extremt ytliga blodkärl som måste sprutas 1-2 ggr om året.

Så har jag det

• Anonym (Hemis!)

Pitufita : ok!! usch låter ganska otrevligt! jag ska testa salvan och stolpillren! kanske blir lite mindre av det!?

• Pitufita

Ja, försöka måste man innan. Äsh, jag har lärt mig att leva med det även om det tog tid. Men är det outhärdligt så gå till en läkare det har ju gjort mitt liv betydligt mkt lättare Lycka till!

• pcotjej

acidofilus fil eller drickyogurt med nyttig bakteriekultur är oxå bra!

• Anonym

Försök att röra på dig ofta och inte sitta still längre stunder.
    ät rätt, mkt fibrer. Undvik förstoppning ,det gör det bara värre.
    Gör dina behov när du känner att det behövs, håll inte på det
    så att det trycker.

Finns salvor på apoteket. Blir det inte bättre så gå till vårdcentralen.
    så får du hjälp där. Ifall du kanske får operera bort dom eller få
    någon salva utskriven.

Hemorrojder är inte farligt.
    Du kan läsa mer om det på:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

Lycka till !

Svar på tråden Hemoröjder!