Inlägg från: rosyposy |Visa alla inlägg
  • rosyposy

Vems var felet?

Spontant säger jag att personen utan reflex bär ansvaret, dock kan jag inte påstå att jag vet vad lagen säger. Även om man har företräde över ett övergångsställe betyder det inte att man kan knata ut hur som helst. Om bilföraren dessutom körde långsamt och inte hade en chans att se personen så känns det inte som bilförarens fel.

• rosyposy
    mosterYster skrev 2011-12-07 15:08:14 följande:
    Du tror alltså att fotgängarna kliver ut i gatan på pin kiv och tar risken att bli påkörda, och kanske invalidiserade eller dödade, för att bevisa sin rätt?
    Det tror jag faktiskt att en del gör, de fattar nog helt enkelt inte hur farligt det är (typ någon sorts övertro på sin egen överlvenadsförmåga) och knatar bara ut mest för nöjet att få bilar att tvärnita. Ser det dagligen då jag själv korsar några av Stockholms innerstads mest trafikerade gator.
  • rosyposy
    Men skrev 2011-12-07 15:17:26 följande:
    mosterYster skrev 2011-12-07 15:08:14 följande:
    Du tror alltså att fotgängarna kliver ut i gatan på pin kiv och tar risken att bli påkörda, och kanske invalidiserade eller dödade, för att bevisa sin rätt?
    Alltså, ibland undrar man ju! En del är antingen fruktansvärt korkade... eller så gör de det för att bevisa sin rätt. Antagligen det första alternativet.

Det värsta är när föräldrar med små barn bara knallar rakt ut i gatan utan att höja blicken det minsta...då undrar jag verkligen hur det står till i huvudetSkrikandes
    Men vid ett övergångsställe ska som sagt bilisten vara beredd och sakta ner farten rejält! I exemplet kör ju bilisten i 40 km/h!!

Eller när man ser dem skjuta ut barnvagnen först för att kolla om det är OK att gå över när det är skymd sikt... Undrar faktiskt om de verkligen itne fattar att barnvagnen redan är mitt i gatan när de sticker ut huvudet och barnet hade blivit köttfärs om det kommit en bil.
Svar på tråden Vems var felet?