Inlägg från: Emerald88 |Visa alla inlägg
  • Emerald88

Vems var felet?

Tänk dig att det är en mörk kväll och det duggregnar. En person är på väg över ett (obevakat) övergångsställe. Denna person är mörkklädd, har ingen reflex och är helt inne i ett samtal med sin kompis som är med denne person. När personen och dennes kompis ska gå över (obevakade) övergångsstället, blir denna person påkörd av en bil som kör i en hastighet på ca 40 km/h på en 50-sträcka. Denna person blir skadad med ett par brutna ben och en skallskada, föraren är förstås chockad. Vems är felet? Personen som inte bar reflex eller föraren? Definera!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 08:26
    Ska kanske tillägga att fotgängarna är 9 år och personen som blir påkörd är 11 år.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vems var felet?
  • Emerald88
    Skruttelito skrev 2011-12-07 14:11:53 följande:
    Jag skulle gissa att lagen säger att det är förarens fel eftersom att fotgängarna korsar vägen vid ett övergångsställe. Tyvärr finns ingen lag om att fotgängare måste ha reflexer när det är mörkt ute.
    Tyvärr inte. Men det skulle behöva införskaffas så att såna här typen av olyckor skulle minskas ganska radikalt!
  • Emerald88
    SeTa skrev 2011-12-07 15:11:44 följande:
    Lagligt sett är det tyvärr förarens fel.
    Tyvärr?
  • Emerald88

I lagen för vägtrafik står att man SKALL anpassa hastigheten så att man kan "stanna före varje förutsebart hinder", och ett obevakat övergångsställe ÄR just ett "förutsebart hinder". Kan man inte stanna på grund av mörker/dimma/regn/whatever så har man helt enkelt kört för fort.
    Oavsett vad det står för hastighetsbegränsning på skylten.

• Emerald88
    Anton Chigurh skrev 2011-12-07 22:11:55 följande:
    Även om exemplet var hypotetiskt........ 
    Exemplet är inte hypotetiskt. Det som står i TS var jag med om själv som barn. Jag var 11, skulle fylla 12 år. Min "kompis" som jag var inne i ett samtal med var min 9-åriga lillebror som såg allting. Han klarade sig fysiskt oskadd. 

Jag har varit så förbannad i alla dessa år, då föraren släpptes fri och fick inget som helst straff, trots dom skadorna jag fick plus att jag fick men för livet. Jag har hela tiden sett det som förarens fel som inte verkade kunna se ordentligt och var ouppmärksam. Men sen har jag också tänkt på senare tid, att det inte kan ha varit lätt heller för föraren att se mig, då jag var mörkklädd och gick utan reflex.

Svar på tråden Vems var felet?