Inlägg från: Noun |Visa alla inlägg
  • Noun

Vems var felet?

Eftersom man inte behöver körkort för att vara ute på promenad ligger ansvaret för att undvika olyckor på föraren. Vad som helst kan ju komma farandes ut på vägen när som helst menar jag. Vid ett övergångsställe är risken för det högre dessutom.

Däremot skulle jag inte säga att det är förarens FEL alla gånger. Är det mörkt och spöregnar ser man inte mycket. Man kan inte begära att alla ska krypköra överallt heller.

Lagen ska dock se ut som den gör idag. Vi kan knappast avkräva "gåkort" för att folk ska få röra sig längst vägar.

Det vill säga: Det är ingens fel i TS, det är en olycka.        

Paradiset ligger under mödrarnas fötter.
  • Noun
    mosterYster skrev 2011-12-07 15:43:28 följande:

Helt ärligt, vore jag föraren i ts skulle jag anse mig skyldig. Jag kan dock komma på exempel som ligger mer i en gråzon: några barn leker mellan två bilar som står parkerade längst vägen och så rullar deras boll ut i gatan. Ett barn rusar rätt ut i gatan utan att titta efter bilar och bilen kör i 30-50 (lagligt) men har 1 meter kvar till barnet och hinner inte stanna.  Då kan man prata om att det är omöjligt att hinna stanna/väja.

Jag är livrädd när jag kör på gator där det står bilar fickparkerade längst vägen och det ser ut att bo barnfamiljer i husen Tyst 

Det tycker JAG är värre i och för sig. Man kör inte 50 på ett sådant ställe oavsett vad som står på skylten. Som du säger vet man riskerna i just villakvarter med parkerade bilar eller täta buskage.
  • Noun
    mosterYster skrev 2011-12-07 16:02:23 följande:
    Du det spelar ingen roll om man så kör i 20, man hinner inte stanna för en unge som hoppar fram från ett gömställe 1 m framför bilen.

Förvisso, men skadorna blir mindre.
Svar på tråden Vems var felet?