Apelsin skrev 2011-12-07 14:28:25 följande:
Den osmarte utan reflex.
En del folk är helt OSYNLIGA utan reflex, och hur ska man då kunna stanna för nåt man inte ser? I så fall får man ju stanna vid varje övergångsställe, men frågan är när man ska börja köra igen, för tänk om det kommer en osynlig person samma sekund som jag börjar köra igen?
Har du så oerhört dåligt mörkerseende tycker jag inte att du ska köra i mörker alls. Jag kan se om det är någon bredvid vägen (ett övergångsställe är dessutom upplyst för det allra mesta) även om det är mörkt ute. Jag är extremt uppmärksam när det är mörkt.
Men skrev 2011-12-07 14:33:08 följande:
Du har helt rätt faktiskt...önskar att jag kunde rösta igen! Jag tänkte att det var bådas fel eftersom fotgängaren i texten verkar vara ouppmärksam och bara går rätt ut utan att se sig för. Men ju mer jag tänker på det så måste bilföraren vara beredd på att något sådant kan hända vid ett övergångsställe. Säg att personerna i texten är två 10-åringar. Vems är felet då?
Precis. Eller någon som ser sig om, tycker att det verkar som om du saktar in och sedan går ut i gatan. Finns ingen anledning att försöka komma undan sitt ansvar som bilist.
Pallas skrev 2011-12-07 14:27:57 följande:
Nja, jag vill lägga in följande frågor:
1: vem ser först?
2: vem hör först?
3: vem har lättast att stanna?
Jag tycker det är orimligt att hela ansvaret läggs på bilisterna, för man kan köra på någon även om man kör långsamt (chansen att denne överlever är dock väldigt mycket större än om man kör fort). Detta betyder inte att jag vill meja ner fotgängare till höger och vänster och inte ta något ansvar. Tvärt om, faktiskt. Det jag inte vill är att behöva få snudd på hjärtinfarkt varje gång jag åker till eller från jobbet, eftersom fotgängare verkar resonera som att eftersom bilisterna har hela ansvaret så kan jag bete mig hur som helst.
1&2: Det förtäljer inte historien. Jag utfår från att fotgängaren inte upptäckt bilen, man går liksom inte ut framför en bil för att hävda sin rätt direkt. Bilar är hårda... Ett annat troligt alternativ är att fotgängaren ser och hör bilen och förutsätter att bilföraren uppmärksammat honom. Och går ut på övergångsstället.
3: Fotgängaren troligen, och det skulle han göra om han visste att han inte syntes. Tro mig.
I vilket fall är det bilföraren som har ansvaret.