Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

    Vems var felet?

    mosterYster skrev 2011-12-07 14:22:13 följande:
    Men det är väl klart att det är förarens fel?!? När jag sätter mig bakom ratten är det min uppgift att vara beredd på att det kan bege sig människor ut på övergångsstället även om det är mörkt. Jag är bilförare sedan 18 års ålder men verkligen, här är jag på fotgängarens sida. Visst är det föredomligt med reflex, men vad vet vi. Fotgängaren kan ha tappat sin reflex, kanske har ett barn tagit den, kanske är han på väg till affären eftersom han absolut vill ha reflex när han är ute och går, och ämnar köpa en.
    Nja, jag vill lägga in följande frågor:

    1: vem ser först?
    2: vem hör först?
    3: vem har lättast att stanna?

    Jag tycker det är orimligt att hela ansvaret läggs på bilisterna, för man kan köra på någon även om man kör långsamt (chansen att denne överlever är dock väldigt mycket större än om man kör fort). Detta betyder inte att jag vill meja ner fotgängare till höger och vänster och inte ta något ansvar. Tvärt om, faktiskt. Det jag inte vill är att behöva få snudd på hjärtinfarkt varje gång jag åker till eller från jobbet, eftersom fotgängare verkar resonera som att eftersom bilisterna har hela ansvaret så kan jag bete mig hur som helst.
  • Pallas
    Apelsin skrev 2011-12-07 14:28:25 följande:
    Den osmarte utan reflex. 

    En del folk är helt OSYNLIGA utan reflex, och hur ska man då kunna stanna för nåt man inte ser? I så fall får man ju stanna vid varje övergångsställe, men frågan är när man ska börja köra igen, för tänk om det kommer en osynlig person samma sekund som jag börjar köra igen?

     
    Frågan är om folk är beredda på att ta de miljömässiga konsekvenserna av ett sådant tänk också...
  • Pallas
    mosterYster skrev 2011-12-07 14:50:57 följande:

    1&2: Det förtäljer inte historien. Jag utfår från att fotgängaren inte upptäckt bilen, man går liksom inte ut framför en bil för att hävda sin rätt direkt. Bilar är hårda... Ett annat troligt alternativ är att fotgängaren ser och hör bilen och förutsätter att bilföraren uppmärksammat honom. Och går ut på övergångsstället. 


    3: Fotgängaren troligen, och det skulle han göra om han visste att han inte syntes. Tro mig.  

    I vilket fall är det bilföraren som har ansvaret.    
     


    Jag tänkte mer generellt på fråga 1 och 2 - en fotgängare eller en bilförare. Ditt svar på fråga 3 vill jag gärna tro på, men jag kan det tyvärr inte. Min upplevelse är att det står särskilt illa till här i Uppsala, jag har inte upplevt mitt obehag så starkt i någon annan stad.
  • Pallas
    mosterYster skrev 2011-12-07 15:08:14 följande:
    Du tror alltså att fotgängarna kliver ut i gatan på pin kiv och tar risken att bli påkörda, och kanske invalidiserade eller dödade, för att bevisa sin rätt?
    På ett omedvetet plan från deras håll, ja. Faktiskt, så tror jag att det är fallet i många av de här nära-ögat-situationer jag dagligen ser eller är inblandad i. Nu menar jag inte att jag håller på att köra över någon varje dag, men det uppstår situationer som vid en djupare analys lätt hade kunnat gå käpprätt åt helvete om någon liten parameter ändrats. Det är detta jag kallar tillbud.
  • Pallas
    Emerald88 skrev 2011-12-07 16:19:52 följande:
    I lagen för vägtrafik står att man SKALL anpassa hastigheten så att man kan "stanna före varje förutsebart hinder", och ett obevakat övergångsställe ÄR just ett "förutsebart hinder". Kan man inte stanna på grund av mörker/dimma/regn/whatever så har man helt enkelt kört för fort.
    Oavsett vad det står för hastighetsbegränsning på skylten.
    Den lagen gäller inte bara vid övergångsställen, utan överallt, på alla vägar. Den faller på sin egen orimlighet, i princip skulle man aldrig kunna framföra sitt fordon i mer än 30 km/h någonstans om man tillämpade den fullt ut. I övrigt håller jag med dig: ett tungt ansvar vilar, och ska vila, på förarens av fordonet axlar. Däremot ser jag inget som helst hinder för reflextvång, eftersom det skulle underlätta för alla i trafiken.
  • Pallas
    mosterYster skrev 2011-12-07 18:27:41 följande:
    Och jag går oftare än jag kör, samt ser upp för bilar och bär reflex. Men jag har ändå i åtanke att det finns de som inte har vett att se upp och bära reflex när jag sitter bakom ratten.  
    Jo, jag är också uppmärksam på det och fattar att folk inte fattar. Jag tar ansvaret och korrigerar för andras felbedömningar i trafiken. Det betyder inte att jag måste gilla det eller tycka att det är rätt.
  • Pallas
    mosterYster skrev 2011-12-07 18:33:21 följande:
    Fast det är en annan sak. Jag tycker självklart också att folk bör ha reflex och titta sig noga för innan de går över gatan, även om det är ett övergångsställe. Men kör jag på någon som korsar gatan på ett område avsett för detta, är det mitt fel oavsett.
    Ja, jag är med på det. Jag tycker också att ett tungt ansvar inför oskyddade trafikanter ska vila på mina axlar som bilist. Däremot undrar jag om det inte borde gå att fällas som vållande även som fotgängare om man beter sig som ett komplett pucko. 
     
  • Pallas

    Chorda tympani: vet du hur det är, kan någon fällas för vårdslöshet eller liknande som fotgängare?

  • Pallas
    mosterYster skrev 2011-12-07 19:00:06 följande:
    Sannolikt, men i fallet i ts anser jag att föraren solklart är skyldig.
    Ja, jag också. Men jag blev nyfiken på om man kan fällas som oskyddad trafikant.
Svar på tråden Vems var felet?