Vems var felet?
mosterYster skrev 2011-12-07 14:22:13 följande:
Men det är väl klart att det är förarens fel?!? När jag sätter mig bakom ratten är det min uppgift att vara beredd på att det kan bege sig människor ut på övergångsstället även om det är mörkt. Jag är bilförare sedan 18 års ålder men verkligen, här är jag på fotgängarens sida. Visst är det föredomligt med reflex, men vad vet vi. Fotgängaren kan ha tappat sin reflex, kanske har ett barn tagit den, kanske är han på väg till affären eftersom han absolut vill ha reflex när han är ute och går, och ämnar köpa en.1: vem ser först?
2: vem hör först?
3: vem har lättast att stanna?
Jag tycker det är orimligt att hela ansvaret läggs på bilisterna, för man kan köra på någon även om man kör långsamt (chansen att denne överlever är dock väldigt mycket större än om man kör fort). Detta betyder inte att jag vill meja ner fotgängare till höger och vänster och inte ta något ansvar. Tvärt om, faktiskt. Det jag inte vill är att behöva få snudd på hjärtinfarkt varje gång jag åker till eller från jobbet, eftersom fotgängare verkar resonera som att eftersom bilisterna har hela ansvaret så kan jag bete mig hur som helst.