• med mirakel i magen

Vattenavgång 25+6 och sängordinerad....vad händer nu??

Jag kan inte svara för om jag är i chock fortfarande eller verkligheten inte kommit ifatt mig än...
    Igår, v25+6 gick mitt vatten klockan nio på morgonen. Kom in på Helsingborgs Förlossning där värkarna inte kommit igång än. Blev transporterad till Lund där jag nu ligger inlagd.

Behöver nog stöd och andra erfarenheter. Dela med er! Va kan jag förvänta mig av tiden som kommer... Hur länge kan jag ha turen att få behålla barnet? Vattnet gick antagligen av infektion, vilket behandlas mot idag med antibiotika och båda mår bra samt att jag fottfarande inte fått igång några värkar än. Har även lyckats få i mig båda kortisonsprutorna för lillens lungor!

Dela med er snälla!! Kramar

• Svar på tråden Vattenavgång 25+6 och sängordinerad....vad händer nu??
  • mina12

Det kan variera jättemycket. Endel kan ligga i flera veckor. För mig kom dottern 2 dygn efter att vattnet gått. Hon föddes i v.24+0. Varje dag du kan ha din bebbe kvar i magen är värt massor för bland annat lungornas utveckling. Min dotter fyller 3 år i januari. Hon mår bra och utvecklas bra, men hon har problem med att äta. Hon är helt enkelt inte intresserad av mat, men annars är allt bra medhenne. Vägen hit har givetvis inte varit enkel och tiden på sjukhus är en riktig bergochdalbana. Vi låg inne till drygt en vecka innan BF.

Det är bara att fråga på om du undrar något! Håller tummarna för att du får ha bebisen kvar i magen så länge som möjligt! 

• med mirakel i magen

tack för svar!! vad är det som gjorde att du fick vattenavgång samt att förlossningen kom igång?

jag har klarat mig två dygn nu. var antagligen infektion som startade vattenavgång för mig. de börjar få bukt med det och utan SD och med endast 1-2cm öppen så ser det ljust ut för en tid kvar i magen just nu. men håller på att bli galen av ovissheten och att vara fast i sängen...

är dottern enda barnet? och utöver maten, mår hon bra? KRAM

• mina12

Skönt att det ser lite ljusare ut iallafall!

Jag hade urinvägsinfektion, men även myom (muskelknuta) som tydligen satt illa till och antagligen triggade igång förlossningen. Jag hade 2 missfall innan också.

Hon är mitt enda barn. Har du barn sen tidigare? Bortsett från maten så mår hon bra. Hon går hos en vanlig dagmamma och är som vilket barn som helst. Vi fick bara för ett par dagar sen svar på en psykologutvärdering som gjorts på dotterns utveckling. Motoriskt och kognitivt ligger hon helt normalt i utvecklingen för sin korrigerade ålder (den ålder hon skulle haft om hon fötts i rätt tid) och språkligt ligger hon före sin ålder.

Förstår att ovissheten måste vara jobbig! Ett tips från mig är att skriva dagbok eller blogg. Både som en ventil men även som minne för framtiden. Styrkekram till dig!

• Bliglin

Jag blev inlagd v 24+5 pga att slemproppen gick och jag var öppen 3 cm. Inga sammandragningar, (försvagad livmoderhals och delad livmoder).

Jag låg pall och gick inte ens upp för toabesök, gjordes på bäcken i sängen. Hann också få kortison eftersom jag lyckades ligga 17 dagar. Sonen plockades ut v 27+1 med snitt då han låg med fötterna ned och jag var vidöppen, de vågade inte riskera att förlossningen satte igång när han låg som han låg.

Han vägde 940 gram och var 32,5 cm lång och kunde - hör och häpna - andas själv när han kom ut

Vi har haft en makalös tur och han mår alldeles bra!

Så ligg och knip och ta det lugnt, rumpan högt och ät mycket fisk och avokado (åtminstone tror jag att det är mycket bra att äta bra saker för deras hjärna som börjar utvecklas mycket ungefär nu min egen teori).

Stort lycka till! 

Du är redan nästan 26 veckor och kan du bara ligga en par veckor så är det GULD värt för din lill* bebis. 

• med mirakel i magen

tack för svar och uppmuntran!

jag har en dotter på dryga året hemma (kan vara det som påverkar min mentala hälsa mest av allt...) och hon kom med spontan vattenavgång, värkar och ute på tre timmar i vecka 35+1.

har faktiskt återupptagit min blogg, känns bra att få kränga av sig tankar och funderingar, men också låta vänner och familj vara uppdaterade utan att behöva älta om och om igen...

även om alla barn och graviditeter samt förutsättningar är olika för alla, är det en otrolig lättnad att läsa att det går bra. att det inte är att vara naivt hoppfull att inte försöka oroa sig och tro att det kommer gå galant. visst att jag är medveten om att det kan bli tungt, både för mig och bebis (även resten av familjen) och extremt påfrestande. men inte så mkt jag kan göra åt det nu...

är i alla fall inne på dag 4 nu. har fått en del sprutor bricanyl, men de gör mig verkligen tokkass och jag känner inte att de hjälper så mkt....ett par timmar mot SD men inte mot trycket neråt och det onda i magen.

tack igen för värmande ord och ett litet ljus.
    fler som har prematura historier att dela med sig av?
    KRAM

• Hundini

Hej!

2008 gick mitt vatten vecka 30+0 blev inlagd  på Östra (gbg) och alla sa att jag skulle föda inom en vecka men jag var j*vligt beslutsam att det inte skulle ske och jag tog mig faktiskt ändå till 33+3 då han kom ut och mådde väldigt bra om än liten (1905 g). Är gravid med nummer 2 nu, 30+4 och är åter ordinerad sängläge pga förkortad livmodertapp, målet är att ta mig över nyåret som faktiskt är 33+3 :). Skicka gärna länken till din blogg!!!

Stort lycka till och KNIP!!!!

Kram

• Mammiztill2
    med mirakel i magen skrev 2011-12-11 13:57:29 följande:
    haha, vi får kiiiipa tillsammans. vill också ha bebis 2012 :)
    men vad skönt att det gick bra för lillen även om han var liten.
    KRAMIS

adbro.blogg.se
    jag inboxar dig
  • Millan9901

Hej Ts,

Våra liv vändes upp och ner i maj förra året då jag i vecka 25 plus 4 fick en större blödning och vattenavgång. Vi åkte in akut och blev sängliggande. Fick inte ens gå upp på toaletten och blödningen och vattnet fortsatte. Du ska veta att varje timme, inte bara varje dag som plutten i magen får är viktiga. Och du är så duktig som kämpar på. Jag vet hur det är att ligga stilla och bara låta tankarna dra iväg med en. Det blev många tårar i ensamhet de dygnen. Jag fick infektionshämande samt sprutor för lungmognad. Men hos mig kunde de inte finna någon infektion eller anledning till att vattnet gått och att moderkakan börjat lossna.

Läkarna hade inga större förhoppningar om att vi skulle klara mer än ett par dagar, men i vecka 27+0 kom en ny jätteblödning och vår dotters hjärtljud började gå ner så det blev akut snitt. Ut kom vår lilla Anna på 1207 gram och 35 cm. Hon togs direkt iväg och jag fick inte ens se henne. Men min man hade sinnesnärvaro att ta ett kort med mobilen som jag fick se innan han försvann tillsammans med henne.
    Vi fick på på NEO i 65 dagar och Annas lunga kollapsade när hon var 1 dag gammal. Vi gick igenom respirator, kuvös, cpap och massa andra termer som man inte ens visste fanns.

Idag ligger jag här med en snarkande lite tjej på 6 månader som trots sina 13 veckor förtidig nerkomst nu mår kanon. Hon har inga men och vi har gått igenom både ögon, magnetröntgen, lugntester osv..

Jag vet att det känns hemskt just nu, en del av mina tankar finns på min blogg här. Mitt råd till dig är att ta många bilder när bebisen väl kommer... Jag ville inte själv ta några eftersom det kändes som vi skulle förlora henne, men är tacksam över att ha många idag.

Mitt andra råd är att låta bli Google.. jag låg och läste massa satistik och historier om ängla barn och det gjorde bara allt värre.

Kom ihåg att varje minut är en seger och att svensk sjukvård är helt otrolig! Prata med magen ;o)

Många kramar

• Mammiztill2

grattis till er lilla flicka,

Svar på tråden Vattenavgång 25+6 och sängordinerad....vad händer nu??