• Muffins i magen

Det här med gravad lax...

Det ska ju vara ok att äta gravad lax om den har varit fryst i tre dygn.
    Men- kan jag då köpa färdiggravad lax i butik och sedan stoppa in i frysen? Hur blir gravad lax som varit fryst, vissa produkter blir ju märkliga i smak och konsistens efter frysning, tex salami.
    Och spelar det då någon roll om den gravade laxen är köpt över disk eller vacuumförpackad, om den ändå ska frysas i efterhand? 

Att frysa först och grava själv är inget alternativ då jag bara vill ha lite grann och inte har tiden eller platsen för det heller. 

• Svar på tråden Det här med gravad lax...
  • La Lola

Fisken fryser man för att ta död på fiskparasiter. Det har inget med gravida att göra.

Listeria överlever frysning.

Fisken ska ätas så färsk som möjligt, det är allt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola

Salami fryser man för att ta död på toxoplasma (som kan ge fosterskador).

• La Lola

Har ni inte fått några kostrådspapper av era BM?

"Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjord eller nyförpackad produkt. Kontrollera förpackningsdatum.

Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/

• MygganMy

Men vad tusan är nygravad lax? det tar ju minst 3-5 dagar innan den är "klar".

Om nu mamma gravar egen lax till jul och fryser den (lax går utmärkt att frysa) kan jag äta den då?

• La Lola
    MygganMy skrev 2011-12-08 10:36:17 följande:
    Men vad tusan är nygravad lax? det tar ju minst 3-5 dagar innan den är "klar".

Om nu mamma gravar egen lax till jul och fryser den (lax går utmärkt att frysa) kan jag äta den då?
    "Kontrollera förpackningsdatum"  Om man köper. Välj med andra ord ett med långt kvar till bästföre-datum.

Ja det allra bästa är ju hemgravad eftersom man då har exakt koll på när den är gjord.
  • Muffins i magen
    La Lola skrev 2011-12-08 10:31:33 följande:
    Har ni inte fått några kostrådspapper av era BM?

"Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjord eller nyförpackad produkt. Kontrollera förpackningsdatum.

Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier.../
    nej det har jag inte fått och jag har läst på slv men tycker det är lite luddigt ibland. Ang salamin vet jag om toxoplasman men jag undrade över konsistensen bara. 

Men om jag då köper gravad lax över disk som är färsk (för graviditetens skull), och sedan fryser den hemma (för ev fiskparasiter) så borde det vara grönt om jag förstått det rätt?
  • La Lola
    Muffins i magen skrev 2011-12-08 10:41:35 följande:
    nej det har jag inte fått och jag har läst på slv men tycker det är lite luddigt ibland. Ang salamin vet jag om toxoplasman men jag undrade över konsistensen bara. 

Men om jag då köper gravad lax över disk som är färsk (för graviditetens skull), och sedan fryser den hemma (för ev fiskparasiter) så borde det vara grönt om jag förstått det rätt?
    Ok.

Jag skulle tro att den fisken redan har varit fryst. Men det kan du fråga om där du köper den.
  • Muffins i magen
    La Lola skrev 2011-12-08 10:43:51 följande:
    Ok.

Jag skulle tro att den fisken redan har varit fryst. Men det kan du fråga om där du köper den.
    ja det kan man ju förstås göra. 
  • Havsjungfrun

All lax som manska grava fryses först både inom industrin och vid hemmagravning så du behöver inte frysa den gravade laxen igen.

• Muffins i magen
    Havsjungfrun skrev 2011-12-08 10:50:24 följande:
    All lax som manska grava fryses först både inom industrin och vid hemmagravning så du behöver inte frysa den gravade laxen igen.
    Men jag har sett några recept på gravad lax där det står att frysning inte är nödvändigt såvida man inte fångat laxen själv, så jag kan ju tänka mig att en del hemmakockar struntar i det momentet om de köper färsk lax över disk.
  • La Lola
    Muffins i magen skrev 2011-12-08 10:58:05 följande:
    Men jag har sett några recept på gravad lax där det står att frysning inte är nödvändigt såvida man inte fångat laxen själv, så jag kan ju tänka mig att en del hemmakockar struntar i det momentet om de köper färsk lax över disk.
    Jamen...det tolkar ju jag som att fisk man köper över disk redan varit fryst...?
  • Muffins i magen

det lutar åt att jag får ta och grava den jäkla laxen själv då om jag ska ha någon, annars blir jag bara nojig på datum och frysning och grejer =).

• Lene 082

Hej.
    Har du inte testat SALMALAX...Den er perfekt for gravide...

gå inn på www.salmalax.se

Kan gravida äta rå SALMA?

Ja. Eftersom SALMA håller toppkvalitet kan gravida äta den rå.

En eventuell fara med att äta rå fisk är att listeriabakterier kan utvecklas. SALMA har en hållbarhet på bara 10 dagar och det är inte tillräckligt för att bakterien ska utvecklas.

Det är viktigt att kontrollera att produkterna inte passerat sitt bäst-före-datum. Det här rådet gäller för sushi i Norge. Men vi tillämpar även det i Sverige. Var försiktig med att äta rå fisk under utlandsvistelser.

• Muffins i magen

La lola: gör du? Om jag köper över disk och det säljs färsk lax så är den ju antingen färsk eller så blir man vilseledd. För lax som varit fryst är ju således inte färsk.

Lene: tack för tipset, har aldrig sett den sorten förut.

• Muffins i magen

Men jag ska definitivt undersöka saken och återkomma med besked huruvida den färska laxen varit fryst eller inte.

• snart2barnsmamma

jag som älskar gravad lax... muuums

• Parniara

Lax varken gravad eller kallrökt ändrar konsistens av frysning.

Färsk lax som säljs som färsk ska inte ha varit fryst.

Gravad och kallrökt lax som säljs har oftast varit fryst innan man gravar. Men det måste man ju fråga om.

Skillnaden på odlad och viltfångad är att alla häng med odlad fisk kontrolleras vid slakt, men alla fiskad lax kontrolleras inte.

• Muffins i magen

Parniara: tack för dina svar, men vad menas med att den odlade kontrolleras? Alltså för vad? Är det parasiterna?

Svar på tråden Det här med gravad lax...