• Anonym (tar tid)

    Hur lång tid innan dom i hovrätt?

    Har en familjerättsdom i tingsrätten som har blivit överklagad till hovrätten. Motparten har krävt inhibition.
    Hur lång tid kan det tänkas ta innan denna överklagan tas upp i rätten? Handlar det om dagar, veckor eller månader?
    Är inte speciellt orolig för resultatet, men att det ska ta tid innan den blir förkastad. Innebär detta förresten att motparten har fått prövningstillstånd, eller ska det också handläggas i samband?

  • Svar på tråden Hur lång tid innan dom i hovrätt?
  • Anonym (tar tid)

    mitt ombud kan såklart svara på de frågor, förutom kanske just den med hur lång tid det tar. Därför tänkte jag fråga här om någon har erfarenhet av det.

  • Anonym

    Vi kan omöjligt svara på hur lång tid det tar, det beror på hur många ärenden som ligger före och hur lång tid de tar....

  • Anonym (tar tid)
    Anonym skrev 2011-12-08 13:13:30 följande:
    Vi kan omöjligt svara på hur lång tid det tar, det beror på hur många ärenden som ligger före och hur lång tid de tar....
    Ja, det förstår självklart jag också, och det förväntar jag mig inte.
    Efterlyser de som har varit i samma situation och hur lång tid det tog för dom. Inget definitivt svar såklart.
  • Kjell2
    Anonym (tar tid) skrev 2011-12-08 13:05:23 följande:
    mitt ombud kan såklart svara på de frågor, förutom kanske just den med hur lång tid det tar. Därför tänkte jag fråga här om någon har erfarenhet av det.
    Din advokat har nog rätt bra koll vad som är normalt just till den HR som detta gäller.
  • Anonym (tar tid)

    Ja, jag får avvakta och se. Dock är jag fortfarande nyfiken på ni andra som varit med om detta, och hur lång tid det tagit?

  • Anonym (tar tid)

    Någon som har någon praktisk erfarenhet av detta?

  • Line2

    Men har den fått prövningstillstånd eller är det prövningstillståndet du väntar på?

  • Anonym (tar tid)

    Prövningstillståndet som väntas på.

  • Line2

    Då beror de på när de har nästa möte där det kommer prövas antingen har de haft för dec och då prövas det i jan eller så hann det med i dec beror på hur mycket de har men det kan ditt ombud svara på

  • Anonym (...)

    Det är olika arbetsbelastning på de olika hovrätterna. Normalt kan man väl förvänta sig ett beslut om prövningstillstånd inom en månad eller liknande. Det beror även på om hovrätten hämtar in svar från motparten (dvs dig). Ett inhibitionsyrkande kan snabba på processen med prövningstillstånd men det behöver inte heller vara så.

  • Anonym (tar tid)

    Okay. Förstår att det är olika beroende på vilken hr och avdelning och så vidare. Ringde till hovrätten i går men de kunde inte heller svara på det så här tidigt. Så jag får ringa nästa vecka igen. Intressant som sagt att få höra era erfarenheter.

Svar på tråden Hur lång tid innan dom i hovrätt?