• Pssst

"Jag älskar dig"

I vår familj säger  dessa ord rätt ofta. Jag oftare än min man, mycket för att mina föräldrar sa det mycket till mig. Vår 3,5-åriga dotter har sagt det en gång till mig, och det var i somras. Jag tror inte att hon riktigt förstår innebörden av dem än och vi har aldrig "tvingat" eller "lärt" henne att säga det. Då i somras visade jag henne att jag blev jätteglad när hon sa det och berättade det för henne också så hon visste det.

Hur tänker ni?

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Svar på tråden "Jag älskar dig"
  • Merlot

Jag säger jag älskar dig till mina barn flera gånger varje dag. Även jag och maken säger det till varandra många gånger per dag. Jag tycker ändå inte att jag/vi "missbrukar" ordet eftersom jag inte är typen som slänger ur mig det till vemsomhelst. Har aldrig sagt det till kompisar eller nåt. Har inte ens sagt det till något ex. Det bara kändes naturligt att börja använda de orden då jag träffade maken. Hade nog aldrig sagt det till någon förrän då. Han hade inte heller använt de orden mycket. Så även om vi använder det lite på rutin ibland så vet både han och jag att vi verkligen menar det ändå. Barnen säger det ibland för de härmar ju allt man säger

• stjärnfrukt

Jag säger det varje dag, och absolut inte på rutin som ""harduköptmjölkokejdågörjagdetdåhörssenjagälskardig", för jag håller med kaffemoster, väldigt irriterande, hehe. 

Jag säger det från djupet av mitt hjärta till min dotter! Och det gör hennes pappa också, och jag har sagt till honom "snälla, sluta aldrig säga till henne att du älskar henne", för min pappa är idag 60, jag 22 och än idag när jag säger till honom att jag älskar honom så säger han inte det tillbaka Gråter och jag vet många som är ledsna över att deras pappor typ aldrig sagt de orden. 

• Skabetti

Jag säger det till pojkarna. Sonen på 3 år säger att han älskar ALLT nu. En morgon vaknade jag av att han sa: älskar dig pappa, älskar dig mamma, älskar dig Memil (lillebror emil) älskar dig månen.. Hahaha :)

• FruLiNi
    Krake skrev 2011-12-08 23:31:30 följande:
    Hellre inte säga det alls, än att haspla ur sig det på rutin som många gör. "harduköptmjölkokejdågörjagdetdåhörssenjagälskardi g" Fett irritationsmoment.
    Hellre att säga det för ofta (man menar det ju ändå) än inte alls. Men visst, jag håller med att det kan låta som att vissa par säger det till varandra på rutin. Men vad gör det om de verkligen älskar varandra?

Mina barn ska få höra det bra mycket oftare än vad jag fick. Har fått höra det av mamma en gång. Jag blev generad och obekväm för att det är så olikt henne att vara så öm och varm.
  • Odetta

Vi säger det ofta och mycket i våran familj! Och vi menar det varje gång vi säger det (gör som tidigare nämnt att vi tittar i ögonen).

Vår snart treåring vet innebörden och det händer flera ggr om dagen att han kommer fram till mig, klämmer ihop mina kinder med sina händer, lägger sin panna mot min och säger "ya ya you mama...jag älskar DIG mama"

Då brukar jag säga det också och så kan vi säga det fram och tillbaka några gånger, han är så söt!

Jag tror att om man visar sina känslor mycket så kommer ens barn också kunna det, i alla fall ha bättre förutsättningar än om man inte visar. Och det gäller alla känslor, inte bara det goda (vi sätter alltid ord på alla våra känslor, typ "nu är jag arg/ledsen/glad osv")

• fjonkan
    Skabetti skrev 2011-12-09 08:12:12 följande:
    Jag säger det till pojkarna. Sonen på 3 år säger att han älskar ALLT nu. En morgon vaknade jag av att han sa: älskar dig pappa, älskar dig mamma, älskar dig Memil (lillebror emil) älskar dig månen.. Hahaha :)
    Hahaha det är lite samma här. Vår pojk på 2,5 år säger ässkar deej till snart allting:) Gulligast e nog när han tvångspussar katten å säger dom orden. Katten e inte riktigt med på noterna......
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise...............
  • Odetta

Ja, våran kille på snart tre älskar också allt...lite jobbigt när han skulle peta på varje julgranskula när vi klädde granen och förklara sin kärlek

• Pssst

hahaha, nu börjar jag faktiskt  tycka att det är bättre med mina barn som som inte säger det alls men som ögonen glittrar på när jag säger det till dem

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Mevea

Växte upp i ett hem där det aldrigt sagts. Träffade mitt ex, vi sade det till varandra, han oftare än mig. Men ingen sa det ofta. Vill inte höra det ofta av en partner heller.

Säger det till barnen varje kväll vid läggdags, och däremellan Får höra det många gånger av dom dagligen. Vi har puss och kram och älskar dig kalas varje dag.

Säger det ofta till dom för att ge dom något jag själv inte fick. En känsla av önskvärd och ffa älskad.

Men det finns inte på kartan att jag frågar efter det eller använder det i förlåt situationer eller där jag kommer med kritik.

Min kärlek till barnen är förbehållslös och är utanför beröm/kritik och samvetskval.

• Åskan

Tycker egentligen inte själva orden betyder så mkt. Har fått höra det enstaka gånger när jag var liten bara. Men jag har känt mig älskad ändå. Tycker det är bättre att visa med handling.

Säger det inte så ofta. Då och då. tycker det tappar innebörd om man säger det för ofta.

Skulle aldrig kräva att mina barn sa det.

• Lindyn
    stjärnfrukt skrev 2011-12-09 08:05:12 följande:
    Jag säger det varje dag, och absolut inte på rutin som ""harduköptmjölkokejdågörjagdetdåhörssenjagälskard ig", för jag håller med kaffemoster, väldigt irriterande, hehe. 

Jag säger det från djupet av mitt hjärta till min dotter! Och det gör hennes pappa också, och jag har sagt till honom "snälla, sluta aldrig säga till henne att du älskar henne", för min pappa är idag 60, jag 22 och än idag när jag säger till honom att jag älskar honom så säger han inte det tillbaka Gråter och jag vet många som är ledsna över att deras pappor typ aldrig sagt de orden. 

Min pappa är likadan han säger aldrig det till mig. Han"tycker väldigt mycket om", men mer än så säger han inte.

Inte ens till min mamma säger han det fast de har varit ett par i över 30 år.

Men när min dotter ringer till honom och skriker i telefonen med den innersta yttersta lycka " JAG ÄLSKAR DIG MORFAR" då smälter han totalt och man kan höra honom lägga sig till med babyspråk (fast hon är fyra) och så säger han " Jag älskar dig med - mest av allt."

Hon har honom lindad kring sin lilla hand, drar hon så kommer han, pekar hon så får hon allt.

• Thursday

Åh, det säger jag varje dag till sonen. Jag älskar dig, ungen min! Han brukar svara "Jag älskar Klara!" (lillasyster)

I reject your reality and substitute my own.
  • goatess82

jag säger det ofta och sonen vet att det betyder tycka om, men är som dom flesta andra att han älskar allt som han tycker om=)

• Taitas

Vi säger det varje dag till barnen och varandra!
    Min son på 2½ kan säga det också, till lite allt möjligt men jag smälter när han säger att han älskar mig. Även om han kanske inte förstår riktigt vad det är så märker han ju att jag blir glad och kramar om honom när han sagt det.
    Så kärleken visas mycket i vårat hem med både ord och genom pussar och kramar, flera gånger varje dag. Känslorna bara väller över mig och jag kan inte göra annat än berätta för barnen hur mycket de betyder för mig för annars spricker jag!

• Lantani

Jag säger att jag älskar dig ofta till mina barn. Än sålänge säger de inte de tillbaka (men de pratar inte så mycket någon av dom).
    Tycker också det är viktigt att de både hör att man älskar dom och att man verkligen visar det!
    Till sambon säger jag det inte lika ofta som till barnen ;) 

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Trident5678

Jag säger "jag älskar dig" varje dag till mina barn. När 4,5-åringen vaknar på morgonen, klappar han mig på kinden och säger "jag älskar dig, mamma".

När jag växte upp, fick jag aldrig höra orden "jag älskar dig" från mina föräldrar men jag har alltid känt mig älskad av dem.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Flickan och kråkan

"Jag älskar dig" kan man säga på så många sätt.

Vaknade i morse av en 4-åring som la armen om mig och borrade in sin näsa under min och en 2½-åring som låg och klappade mig på kinden och sa "min mamma"

När vi gått upp i köket så råkade mina pojkar krocka med sina huvuden när de lekte. Storebror la sina armar om lillebror och blåste på hans panna. Lillebror gjorde därefter samma sak med storebror och sedan kramade de varandra en stund och så sa storebror "Nu är det bra igen".

Jag säger till dem att jag älskar dem varje dag. Förväntar mig aldrig att de ska säga det tillbaka. Båda två både säger och visar ofta att de älskar så väl varandra som oss föräldrar. Som någon annan tidigare sagt så finns det inget som är finare än när de visar sin kärlek gentemot varandra. Större lycka finns inte tycker jag .       

Svar på tråden "Jag älskar dig"