Hög ctg-kurva - vad är normalt?
Hej,
jag är i vecka 39 och i tisdags blev jag inskickad till sjukhuset på koll av min barnmorska för att jag har högt blodtryck (155/95), hade 1+ äggvita i urinen och tyckte att bebis varit lugn i några dagar. Har haft blodtrycket högt i någon månad.
Väl på sjukhuset körde de en ctg som tog 40 minuter innan den blev färdig och där hjärtat gick upp till 180-190 slag lite titt som tätt, för att emellanåt ligga på 160-någonting. De var inte riktigt nöjda, bra variation men lite snabb puls, utan höll kvar mig några timmar för att köra ett till ctg lite senare. Då låg det på 120-150 vilket är helt normalt så de skickade hem mig.
Nu har jag inte nästa tid hos bm förrän nästa vecka och känner mig lite orolig. Hur ska jag veta att inte bebis är stressad igen och är det normalt att ha två så olika kurvor på en och samma dag. Vid båda mätningarna var bebis hyfsat aktiv, tror inte att hon/han gillar att ha bälte på magen, för så aktiv har den inte varit på länge (inte nu efter heller när det är lite lugnt igen). Vad hade ni gjort? Vad har ni för erfarenheter av höga ctg-kurvor? Tecken på något oroväckande?