• Anonym (Orolig)

Gynakuten Borås ? Hjälp!

Hej! Jag är i v6+6 och hade för några dagar sedan en lite lättare ljusrosa blödning under ca 1dygn och sedan blev det lite brunare i färgen för att sedan försvinna helt. Självklart gör detta mig orolig trots att jag vet att det oftast inte är någon fara. Men jag har haft jätteont i magen flera ggr varje dag i snart 1 vecka och när jag ringde mvc tidigare så sa hon att sålänge jag inte är inskriven så kan inte de hjälpa mig och att ifall jag fick ondare så skulle jag åka till gynakuten i Borås. Vart ligger gynakuten och måste man ringa innan? Vad gör de för undersökning? Jag är orolig för mf och hoppas verkligen inte att det är så. Någon som varit på gynakuten och vill informera mig lite? Tack på förhand.

• Svar på tråden Gynakuten Borås ? Hjälp!
  • Anonym

Gynakuten ligger på sjukhuset... de gör ingenting när du är så tidigt i graviditeten, är det missfall kommer kroppen sköta det själv. Ring MVC imorgon och skriv in dig så kanske de kan hjälpa dig....

• Jennilie

Jag hade kraftiga blödningar i v11 och ringde 1177, åkte in till akuten och fick komma in till gyn som gjorde ett VUL.
    Prova annars å ringa kvinnokliniken i Borås, har även varit där med mina blödningar.

• Anonym (Orolig)

Men om de inte gör något så tidigt i grav så är det ju konstigt att hon sa till mig att åka dit. Jag har fått en tid på MVC den 28:e det var den första lediga tid de hade. Vart ligger kvinnokliniken och tar de emot en såhär tidigt i grav ifall inte gynakuten gör det?

• Anonym (SSK)
    Anonym (Orolig) skrev 2011-12-08 16:06:11 följande:
    Men om de inte gör något så tidigt i grav så är det ju konstigt att hon sa till mig att åka dit. Jag har fått en tid på MVC den 28:e det var den första lediga tid de hade. Vart ligger kvinnokliniken och tar de emot en såhär tidigt i grav ifall inte gynakuten gör det?
    Dem KAN inte göra nått om det är ett missfall. Det går inte att stoppa! Allt dem kan göra är att skrapa dig eller ge dig tabletter så det kommer ut om det nu är så att graviditeten avstannat med inte stöts ut...

Kvinnokliniken kallas hela verksamhetsområdet som har med kvinnosjukdomar och vård att göra.. Så du får antingen ringa gynakuten, eller gynmottagningen och boka tid...
  • Jennilie

kvinnokliniken liger inne på sujkhuset, man ringer och bokar tid sen går man in i huvudentren och anmäler sig sen tala hon om vart du ska.. gynakuten antar jag e den de menar inne på akuten, den ligger alltså på akutmottagningen. Till mig sa 1177 att de ville att man åkte in och kollade sig och att det var viktigt om man var innan v12. Hon på 1177 bokade in mig så var bara att åka dit och man behövde knappt vänta innan de kom och hjälpte en.. Alla trodde givetvis på missfall pga forsblödningar och klumpar stora som bordtennisbollar, men nej idag är jag i v16 =) så även om du fått missfall eller inte så tycker jag att du ska åka in.

• Anonym (Orolig)

Fast hon på MVC pratade om att de kunde kolla upp om det var utomkvedshavandeskap eller vad det heter, hur gör dom det? Och är det då bättre att åka till kvinnokliniken än gynakuten? Hon sa även till mig att det inte behöver vara något mf på gång utan allt kanske e ok. Men om jag hade ondare så skulle jag åka in. Och jag vet att ingen kan göra något åt ett pågående mf, men jag hoppas ju att det inte är det.

• Anonym (Orolig)

Jennili: tack för ditt svar och grattis till din graviditet Tack till er andra oxå.

• Anonym (SSK)
    Anonym (Orolig) skrev 2011-12-08 16:15:23 följande:
    Fast hon på MVC pratade om att de kunde kolla upp om det var utomkvedshavandeskap eller vad det heter, hur gör dom det? Och är det då bättre att åka till kvinnokliniken än gynakuten? Hon sa även till mig att det inte behöver vara något mf på gång utan allt kanske e ok. Men om jag hade ondare så skulle jag åka in. Och jag vet att ingen kan göra något åt ett pågående mf, men jag hoppas ju att det inte är det.
    Man kollar först med ett vaginalt ultraljud, sen tar man prov för att mäta dina hormonnivåer och det får du återkomma några gånger för att göra med några dagars mellanrum... För att se om det ökar som det ska, ökar lite, eller minskar...

Oftast har man hysteriskt ont vid ett utomkveds...

Jag skulle ju som personal tycka att eftersom det inte är akut ska du boka tid på gynmottagningen. Men om det blir värre och du får mer ont, börjar blöda mer ska du vända dig till gynakuten...
  • Jennilie

de kollar allt med livmodern genom vaginalt UL och då ser de utomkvedshavandeskap, och att ha det gör ont.. Min BM sa ial att det gör asont. Men de kan inte stoppa ett missfall men däremot se om nåt annat är fel.
    Mitt bästa råd är at ringa 1177 de är mycket mer hjälpsamma över telefon än mvc.. De på akuten var jätte bra medans kvinnan på kvinnokliniken var inte alls bra =( akuten är ju efter kvinnokliniken stänger..

• Gummsan

Jag har åkt till vanliga akuten så har dom ringt på en gynläkare. Lycka till

Svar på tråden Gynakuten Borås ? Hjälp!