Uppsagd under sjukskrivning, muntligt avtal - hjälp!!
Hejsan.
Min man blev provanställd på en firma i juni i år. I oktober var han hemma en vecka pga dåligt psykiskt mående, arbetsgivaren informerades om detta. Han återgick sen i arbete. För drygt en månad sen åkte han in akut med ambulans pga överdos, las då in på intensiven och senare en annan avdelning på sjukhuset, han släpptes sen hem ett dygn efter han kommit in akut, detta var en fredag. (4 november) På söndagen (6 november) hämtades han av nära anhöriga + polis i hemmet och kördes till en psykiatrisk akutmottagning, lades då in och blev vidareskickad för vidare tvångsvård, dvs LPT på måndagen. Han blev därifrån utskriven på onsdagen. (9 november)
Problemet i det här är att på fredagen (4 november) underrättades hans chefer om att han var inlagd på sjukhus, dock inte personligen av honom då det ej fanns möjlighet till detta, men en nära anhörig åkte till arbetsplatsen och meddelade detta och pratade med dom. Chefen på arbetet lovade då att det inte var några problem för honom att behålla jobbet för det skulle han självklart få göra sa dom, den nära anhörige sa då att ett läkarintyg med tillhörande sjukskrivning skulle skickas in så snart dom fått en. På tisdagen 4 dagar efter samtalet med chefen (8 november) säger dom upp honom, utan förvarning/förhandling, han får ett REK brev att hämta ut om detta. Min man som det då gäller skrev ut på Onsdagen den 9 november, alltså dagen efter dom meddelat uppsägning och han hade då inte ens haft chansen att skicka in läkarintyget till arbetsgivaren och försäkringskassan.
Han var alltså fortsatt provanställd och hade vid tillfället för uppsägning 1 månad kvar på den.
Frågorna är många..
1; Arbetsgivaren bekräftade ju över muntligt avtal den 4 november att fortsatt arbete självklart skulle ske när min man blev frisk, och dom skulle invänta sjukintyg - AG bröt ju detta innan han ens hunnit skicka in det?
2; Har dom rätt att utan förvarning/förhandling säga upp en person som vid tillfället för uppsägning är sjukskriven pga överdos/självmordsförsök 2 ggr under 3 dagar - det skälet om något är väl ganska giltigt för att inte kunna arbeta? Han sjukskrevs den 6 november och blev uppsagd genom REK brev 8 november (?) Om han skrivits ut tidigare hade brevet med intyget ändå inte nått AG förrän tidigast den 8e november.
3; Min man var inte medlem i facket och kan därifrån inte få någon hjälp mer än råd. Har AG agerat fel och har man något att yrka på, isåfall hur går man tillväga?
4; När ska semesterlön och slutlön utbetalas, är det 30 dagar efter besked om uppsägning som han mottog den 9 november, eller är det 30 dagar efter uppsägningstiden, dvs den 23 november?
5; Han står nu arbetslös, om han tar ut FP (föräldrapenning) från den 24 november alt från 30 november - dvs dagen efter sjukskrivningen löpte ut - anses han då fortfarande arbetslös eller måste han anmäla sig till arbetsförmedlingen direkt?
Tacksam för svar snarast!