• Anonym (Vad gäller?)

Uppsagd under sjukskrivning, muntligt avtal - hjälp!!

Hejsan.

Min man blev provanställd på en firma i juni i år. I oktober var han hemma en vecka pga dåligt psykiskt mående, arbetsgivaren informerades om detta. Han återgick sen i arbete. För drygt en månad sen åkte han in akut med ambulans pga överdos, las då in på intensiven och senare en annan avdelning på sjukhuset, han släpptes sen hem ett dygn efter han kommit in akut, detta var en fredag. (4 november) På söndagen (6 november) hämtades han av nära anhöriga + polis i hemmet och kördes till en psykiatrisk akutmottagning, lades då in och blev vidareskickad för vidare tvångsvård, dvs LPT på måndagen. Han blev därifrån utskriven på onsdagen. (9 november)

Problemet i det här är att på fredagen (4 november) underrättades hans chefer om att han var inlagd på sjukhus, dock inte personligen av honom då det ej fanns möjlighet till detta, men en nära anhörig åkte till arbetsplatsen och meddelade detta och pratade med dom. Chefen på arbetet lovade då att det inte var några problem för honom att behålla jobbet för det skulle han självklart få göra sa dom, den nära anhörige sa då att ett läkarintyg med tillhörande sjukskrivning skulle skickas in så snart dom fått en. På tisdagen 4 dagar efter samtalet med chefen (8 november) säger dom upp honom, utan förvarning/förhandling, han får ett REK brev att hämta ut om detta. Min man som det då gäller skrev ut på Onsdagen den 9 november, alltså dagen efter dom meddelat uppsägning och han hade då inte ens haft chansen att skicka in läkarintyget till arbetsgivaren och försäkringskassan.

Han var alltså fortsatt provanställd och hade vid tillfället för uppsägning 1 månad kvar på den. 

Frågorna är många..

1; Arbetsgivaren bekräftade ju över muntligt avtal den 4 november att fortsatt arbete självklart skulle ske när min man blev frisk, och dom skulle invänta sjukintyg - AG bröt ju detta innan han ens hunnit skicka in det?

2; Har dom rätt att utan förvarning/förhandling säga upp en person som vid tillfället för uppsägning är sjukskriven pga överdos/självmordsförsök 2 ggr under 3 dagar - det skälet om något är väl ganska giltigt för att inte kunna arbeta? Han sjukskrevs den 6 november och blev uppsagd genom REK brev 8 november (?) Om han skrivits ut tidigare hade brevet med intyget ändå inte nått AG förrän tidigast den 8e november.

3;  Min man var inte medlem i facket och kan därifrån inte få någon hjälp mer än råd. Har AG agerat fel och har man något att yrka på, isåfall hur går man tillväga?

4; När ska semesterlön och slutlön utbetalas, är det 30 dagar efter besked om uppsägning som han mottog den 9 november, eller är det 30 dagar efter uppsägningstiden, dvs den 23 november?

5; Han står nu arbetslös, om han tar ut FP (föräldrapenning) från den 24 november alt från 30 november - dvs dagen efter sjukskrivningen löpte ut - anses han då fortfarande arbetslös eller måste han anmäla sig till arbetsförmedlingen direkt?   

Tacksam för svar snarast!    

• Svar på tråden Uppsagd under sjukskrivning, muntligt avtal - hjälp!!
  • Anonym (Vad gäller?)

Någon kunnig? Som kan svara på någon fråga kanske? :)

• Themis

Hela grejen med provanställning är just att AG kan säga upp den när som helst utan att behöva ange skäl.

I provanställningar gäller en uppsägningstid inom tidsramen för provanställningen på 14 dagar enligt lag, eller 1 månad enligt kollektivavtal för arbetsgivare.

Slutlön och semesterlön betalas vanligen ut enligt normala rutiner på företaget i slutet av månaden. Enligt min erfarenhet brukar de lagga efter en månad, så slutjusteringen på lön kan komma månaden efter att anställnigen har upphört, dvs i detta fallet inte förrän i januari.

Men ibland är arbetsgivaren snäll och fixar det innan- kan bero på hur datumen ligger också.

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Anonym (Vad gäller?)
    Themis skrev 2011-12-08 17:10:41 följande:
    Hela grejen med provanställning är just att AG kan säga upp den när som helst utan att behöva ange skäl.

I provanställningar gäller en uppsägningstid inom tidsramen för provanställningen på 14 dagar enligt lag, eller 1 månad enligt kollektivavtal för arbetsgivare.

Slutlön och semesterlön betalas vanligen ut enligt normala rutiner på företaget i slutet av månaden. Enligt min erfarenhet brukar de lagga efter en månad, så slutjusteringen på lön kan komma månaden efter att anställnigen har upphört, dvs i detta fallet inte förrän i januari.

Men ibland är arbetsgivaren snäll och fixar det innan- kan bero på hur datumen ligger också.
    Absolut, är helt med på att man under en provanställning kan sägas upp utan direkta grunder. Men i det här fallet var han ju sjukskriven vid tillfället för uppsägning, är man inte skyddad då på något sätt genom det? Eller pga det kanske man säger? Vidare la ju chefen ett muntligt avtal 4 dagar innan uppsägning meddelades, gäller inte det? Har dom då inte brutit mot någonting i avtalet eftersom intyg inte ens hunnit fram till dom?
  • Themis

På Unionens hemsida står på en fråga från en gravid:

Fråga: Jag upptäckte att jag var gravid samtidigt som jag blev erbjuden jobbet, och var ärlig med det från början. Jag kommer bara hinna jobba 5 månader innan jag går på föräldraledighet, och har egentligen en 6-månaders provanställning. Jag är fruktansvärt orolig för att bli uppsagd i samband med att jag går hem på grunda av att jag är gravid. Finns det några särskilda regler kring provanställning och graviditet? 

SvarDet finns inget anställningsskydd när du är provanställd. Det betyder att arbetsgivaren inte behöver ange något skäl för att en provanställning avslutas eller avbryts. Om arbetsgivaren säger eller skriver att provanställningen avslutas på grund av graviditeten så är det diskriminering och du har rätt till diskrimineringsersättning om du vinner ett sådant mål i domstol. Om du misstänker att din provanställning avslutas på grund av graviditeten så kan du vända dig till facket eller diskrimineringsombudsmannen för att få din sak prövad. Men det är ovanligt att en arbetsgivare säger eller skriver att det är graviditeten som är orsaken och det är svårt att bevisa att det är så, om arbetsgivaren påstår att det finns något annat skäl till att provanställningen avslutades.

--

Jag tar fasta på att de skriver att det inte finns något anställningsskydd när man är provanställd.

Finns det inget skydd för gravida (om inte AG är helkorkad och säger att det är därför som inte anställningen fortsätter) så borde väl samma gälla för den som är sjukskriven?

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Blablabla

Arbetsgivaren har inte gjort något fel! Har rätt att säga upp närsomhelst vid en provanställning.

• Line2

Finns det dokumenterat att det slutits muntliga avtal? Annars har ni inga bevis på det och AG har heller inte gjort nåt fel. Sen lite ot kanske men när det ser ut på arbetsmarknaden som det gör i sverige idag och prognoser visar sämre inför nästa år då undrar jag varför i hela friden man inte är med i akassan och får stämpla om man blir arbetslös men som sagt det kanske är ot

• Anonym (Vad gäller?)
    Blablabla skrev 2011-12-08 17:34:13 följande:
    Arbetsgivaren har inte gjort något fel! Har rätt att säga upp närsomhelst vid en provanställning.

Även under en sjukskrivning? Och när ett "muntligt avtal" lades 4 dagar innan uppsägning meddelades?

Han har innan detta skedde aldrig misskött arbetet alls.

• Anonym (Vad gäller?)
    Line2 skrev 2011-12-08 17:45:54 följande:
    Finns det dokumenterat att det slutits muntliga avtal? Annars har ni inga bevis på det och AG har heller inte gjort nåt fel. Sen lite ot kanske men när det ser ut på arbetsmarknaden som det gör i sverige idag och prognoser visar sämre inför nästa år då undrar jag varför i hela friden man inte är med i akassan och får stämpla om man blir arbetslös men som sagt det kanske är ot

Ett muntligt avtal är inte dokumenterat nej, inte mer än det som sades mellan chefen och den nära anhörige. Just därför jag säger muntligt avtal. Det är ju dock lika bindande som ett skriftligt, bara att det är svårare att bevisa.

Ja, bra fråga. Vi är mänskliga och missade att göra ändring från vårt autogiro där allt drogs när vi bytte konto, så han blev utskriven från både fack och a-kassa.   
  • Cia o krabaten

Man är inte skyddad från uppsägning under sjukskrivning eller tex föräldraledighet.
    Däremot vet jag att om man är föräldraledig så börjar inte uppsägningstiden förrän man är åter i tjänst. 

• Anonym
    Anonym (Vad gäller?) skrev 2011-12-08 17:49:28 följande:
    Ett muntligt avtal är inte dokumenterat nej, inte mer än det som sades mellan chefen och den nära anhörige. Just därför jag säger muntligt avtal. Det är ju dock lika bindande som ett skriftligt, bara att det är svårare att bevisa.

Ja, bra fråga. Vi är mänskliga och missade att göra ändring från vårt autogiro där allt drogs när vi bytte konto, så han blev utskriven från både fack och a-kassa.   
    Vet ni ens att den person som lovade detta har rätt att lova? Man kan inte hävda muntligt avtal om den som lovar inte har den befogenheten.

Sen kan jag förstå att ni har det tufft nu, men jag tror ni egentligen har större problem än att han förlorat jobbet. Din sambo har tagit en överdos, det är allvarligt. Och då kan man fråga sig om han ens ska jobba, eller om han ska vara sjukskriven?
  • Anonym (hm)
    Anonym (Vad gäller?) skrev 2011-12-08 17:46:51 följande:
    Även under en sjukskrivning? Och när ett "muntligt avtal" lades 4 dagar innan uppsägning meddelades?

Räknas det ens som ett muntligt avtal när det var något som sades till ngn annan än personen det gäller? T.ex. om min sambos chef säger till mig att min sambo får jobba kvar, men inte till sambon själv - är det ett okej avtal då? Är tveksam..
  • Line2

Muntliga avtal gäller inte om det inte är med berörda personer och ett vittne som kan intyga eller att man skrivit det som dokument men då ts valde att för klara muntligt avtal för mig är jag inte intresserad att fortsätta förklara mer för ts nu. Han är uppsagd och inte med i facket lycka till

• Susanne905

Är det provanställning kan arbetsgivaren lagligt säga upp honom utan att ange skäl, tyvärr har han inget att sätta emot.

• Sweetie  84
    Anonym (Vad gäller?) skrev 2011-12-08 17:46:51 följande:

Ja även under sjukskrivning. Man är inte per automatik skyddad från ev uppsägning om man är sjukskriven. Varken vid provanställning eller andra anställningsformer.
Svar på tråden Uppsagd under sjukskrivning, muntligt avtal - hjälp!!