• Mim69

    Kan Progesteron förskjuta mensen??

    Jag har efter två missfall fått Trombyl och Progesteron. Denna månad har jag gått över 4 dagar. Brukar annars vara punktlig eller tidig. Neg på gravtest. Undrar nu om Progesteron har någon inverkan på förskjutning av mens. någon klok som vet?

  • Svar på tråden Kan Progesteron förskjuta mensen??
  • Mim69

    Ja, alltså från ägglossningen till eventuell mens enligt ordination från läkare.

  • Längtarefterliten
    Mim69 skrev 2011-12-08 19:38:08 följande:
    Ja, alltså från ägglossningen till eventuell mens enligt ordination från läkare.
    aha ok, tänkte bara, för jag har fått progesteron som ja ska ta från den dagen ja plussa på gravtest till vecka 12.. men kanske är olika.. men progesteron stoppa väl upp blödningar? för mitt senaste va missfall och 2 dagar efter jag slutat med progesteron så började ja blöda direkt. läkaren sa att ja skulle börjat blöda mkt tidigare om jag inte hade tagit progesteron.. men måste man så måste man... vet inte om de går att kolla emd ett gravtest i ditt fall eller om de kan ge falska plus med progesteron?.. är inte alls säker på de men progesteron är ju extra hormoner..
  • Mim69

    Aha då förstår jag.. Då ÄR det Progesteronet som skjutit på mensen förmodar jag. Vad knepigt att vi har fått olika rekommendationer! Till vecka tolv skulle jag ta fast från agglossningen. Bara att vänta och se... Så frustrerande månad efter månad. Men du, lycka till å tack för ditt svar! :)

  • bebistre

    Progresteron ger inte falska posivita grav test och det skjuter upp mensen på vissa tex på mig.

  • Cia o krabaten

    Ja det antar jag, det gjorde att mitt mf inte kom ut på 3v utan jag fick veta på ett vul i v12 att det dött v9.
    SLutade med prog samma dag och mf'et kom en dag senare.

    Hoppas på ett + för dig istället.
    Gången efter det jag skrev om, som var mitt 4e mf, så gick det vägen!
    Lycka till! 

  • Bliglin

    Instruktionen brukar väl vara att man ska ta progesteron till förväntad mens och ta ett gravtest. Om positivt rekommenderas ju en del att fortsätta med progesteronet, i fallet där man ordinerats progesteron för att förlänga lutealfasen så bör man ju sluta på BiM om man inte testar positivt vill säga.

  • Längtarefterliten
    Bliglin skrev 2011-12-08 21:23:20 följande:
    Instruktionen brukar väl vara att man ska ta progesteron till förväntad mens och ta ett gravtest. Om positivt rekommenderas ju en del att fortsätta med progesteronet, i fallet där man ordinerats progesteron för att förlänga lutealfasen så bör man ju sluta på BiM om man inte testar positivt vill säga.
    de är olika de där.. här blir man ordinerat att ta de från man plussar med gravtest till vecka 12..
  • Bliglin
    Längtarefterliten skrev 2011-12-08 21:31:02 följande:
    de är olika de där.. här blir man ordinerat att ta de från man plussar med gravtest till vecka 12..
    Jo precis, vad jag försökte säga men kanske misslyckades med att få fram var att i de fall man passerat BiM och testar negativt så bör man sluta med progesteronet för att mensen ska komma. :)
  • Längtarefterliten
    Bliglin skrev 2011-12-08 21:43:21 följande:
    Jo precis, vad jag försökte säga men kanske misslyckades med att få fram var att i de fall man passerat BiM och testar negativt så bör man sluta med progesteronet för att mensen ska komma. :)
    ja precis, man tar ju typ progesteronet för att ägget ska "stanna kvar" om man säger så=)
  • nygift

    Jag har använt mig av progesteron kräm från dagen efter ägglossning fram till samma dag som jag skulle ha mens. Har aldrig haft problem med mensem när jag tagit det :),

Svar på tråden Kan Progesteron förskjuta mensen??