• Anonym (ADHD)

Ritalin & gravid v.5

Hej!

Jag har nyligen fått reda på att jag är gravid (v.4-5 enligt digitalt test). Det är ingenting planerat, men både jag och min partner är överlyckliga och tänker självklart behålla. Glad

Problemet är att jag har ADHD och äter sen några år tillbaka 60 mg ritalin/dag (40 mg morgon + 20 mg till lunch). Utöver Rtalin äter jag Sertralin 200 mg och p-piller (var som sagt inte en planerad graviditet). När jag fick reda på att jag var gravid så tvärslutade jag med alla mina mediciner- vilket har resulterat i att jag har stark ångest, sover och gråter. Rynkar på näsan Situationen är som sagt väldigt väldigt jobbig och jag undrar därför om det finns någon här inne som har ätit ritalin under sin graviditet? Skulle jag kunna äta 20 mg ritalin under några veckor till för kunna vänja av min kropp successivt och slippa dessa starka biverkningar UTAN att det skadar barnet? Är det någon här som har ätit en låg dos Ritalin under graviditeten?

Tacksam för svar! Glad

• Svar på tråden Ritalin & gravid v.5
  • Tonx

Kontakta en läkare om det här. Det är faktiskt det bästa... 

• Anonym (ADHD)
    Tonx skrev 2011-12-08 19:22:37 följande:
    Kontakta en läkare om det här. Det är faktiskt det bästa... 
    Ja, jag vet att det är det bästa... kände mig bara lite desperat, då jag har sovit hela dagen. Har massor att göra och ville därför ta 20 mg nu för att få något gjort idag. Obestämd Men är rädd för skador och ville därför höra om det är farligt om jag tar? Barnet kommer i första hand, även om det är jobbigt just nu.
  • MrsXaipho

Hej!!
    Först o främst grattis!! :)

O sen till din fråga: har ingen erfarenhet av ritalin men sertralin ska man ju helst minska dosen successivt men förstår att du inte vill äta massa piller om de skadar bebisen. Men jag skulle ha ringt till barnmorskan o pratat med henne om de, så får du rätt svar på en gång. :)

• Tonx
    Anonym (ADHD) skrev 2011-12-08 19:27:24 följande:
    Ja, jag vet att det är det bästa... kände mig bara lite desperat, då jag har sovit hela dagen. Har massor att göra och ville därför ta 20 mg nu för att få något gjort idag. Obestämd Men är rädd för skador och ville därför höra om det är farligt om jag tar? Barnet kommer i första hand, även om det är jobbigt just nu.
    Sovit utan ritalin? :S Borde ju vara tvärtom! ^^

Nå, alltså. Det lär ju inte vara någon akut fara. Det är väl om du fortsätter som det är risk att det händer någonting.

Så, ta en ritalin och gör det du ska och ring läkaren imorgon. 
  • Never ending story

ja fick ABSOLUT INTE ens äta 10mg ritalin när ja va gravid.. de e ju rent knark typ. men snacka med dom om ngt ångestdämpande du får äta som inte påverkar bebis

• Tonx
    MrsXaipho skrev 2011-12-08 19:29:27 följande:
    Hej!!
    Först o främst grattis!! :)

O sen till din fråga: har ingen erfarenhet av ritalin men sertralin ska man ju helst minska dosen successivt men förstår att du inte vill äta massa piller om de skadar bebisen. Men jag skulle ha ringt till barnmorskan o pratat med henne om de, så får du rätt svar på en gång. :)
    Barnmorskor vet ingenting om ritalin, det är bäst att prata med läkaren som skriver ut tabletterna.
  • Never ending story
    Tonx skrev 2011-12-08 19:30:31 följande:
    Sovit utan ritalin? :S Borde ju vara tvärtom! ^^

Nå, alltså. Det lär ju inte vara någon akut fara. Det är väl om du fortsätter som det är risk att det händer någonting.

Så, ta en ritalin och gör det du ska och ring läkaren imorgon. 
    skumt?? ritalinen ska ju ha en lugnande effekt på oss som har adhd, o tvärt om på dom som inte har om ja fattat de rätt??
  • Tonx
    Never ending story skrev 2011-12-08 19:32:48 följande:
    skumt?? ritalinen ska ju ha en lugnande effekt på oss som har adhd, o tvärt om på dom som inte har om ja fattat de rätt??
    Jo, det är det jag menar. 
    Om jag missar concertan så blir jag uppskruvad som fan och är vaken i flera dygn... 
  • Anonym (ADHD)

Tack för alla snabba svar! Tror att jag har blivit en zoombie pga. både tvära medicinavslut och hormonerna. Lycklig över barnet, men drygt att inte få något gjort. Nåväl, hoppar ritalin för jag vill inte riskera något och laddar istället med en stor kopp te och massor av motivation för stt fixa lite sysslor.  Flört

• Anonym (ADHD)

Och ringer och pratar med läkaren i morgon och hör om jag får behålla sertralin i en liten dos eller inte.

Svar på tråden Ritalin & gravid v.5