• Anonym (ADHD)

Ritalin & gravid v.5

Hej!

Jag har nyligen fått reda på att jag är gravid (v.4-5 enligt digitalt test). Det är ingenting planerat, men både jag och min partner är överlyckliga och tänker självklart behålla. Glad

Problemet är att jag har ADHD och äter sen några år tillbaka 60 mg ritalin/dag (40 mg morgon + 20 mg till lunch). Utöver Rtalin äter jag Sertralin 200 mg och p-piller (var som sagt inte en planerad graviditet). När jag fick reda på att jag var gravid så tvärslutade jag med alla mina mediciner- vilket har resulterat i att jag har stark ångest, sover och gråter. Rynkar på näsan Situationen är som sagt väldigt väldigt jobbig och jag undrar därför om det finns någon här inne som har ätit ritalin under sin graviditet? Skulle jag kunna äta 20 mg ritalin under några veckor till för kunna vänja av min kropp successivt och slippa dessa starka biverkningar UTAN att det skadar barnet? Är det någon här som har ätit en låg dos Ritalin under graviditeten?

Tacksam för svar! Glad

• Svar på tråden Ritalin & gravid v.5
  • Tonx
    Anonym (ADHD) skrev 2011-12-08 19:38:15 följande:
    Tack för alla snabba svar! Tror att jag har blivit en zoombie pga. både tvära medicinavslut och hormonerna. Lycklig över barnet, men drygt att inte få något gjort. Nåväl, hoppar ritalin för jag vill inte riskera något och laddar istället med en stor kopp te och massor av motivation för stt fixa lite sysslor.  Flört
    Sant iofs. Och sertralinet bidrar nog också. 
  • Never ending story
    Tonx skrev 2011-12-08 19:31:18 följande:
    Barnmorskor vet ingenting om ritalin, det är bäst att prata med läkaren som skriver ut tabletterna.
  • Never ending story
    Tonx skrev 2011-12-08 19:35:50 följande:
    Jo, det är det jag menar. 
    Om jag missar concertan så blir jag uppskruvad som fan och är vaken i flera dygn... 
    ajust de, du o ja hade samma diagnoder ju =D e du tjej el kille?
  • Tonx
    Never ending story skrev 2011-12-08 21:49:57 följande:
    ajust de, du o ja hade samma diagnoder ju =D e du tjej el kille?
    Yes, de har vi! ^^
    Tjej är jag.  
  • Never ending story
    Tonx skrev 2011-12-08 21:51:53 följande:
    Yes, de har vi! ^^
    Tjej är jag.  
    ja har aldrig pratat med nån annan som oxå har det.. men de känns rätt bra för de känns som ma har samma tänk? o de e jävligt sällan man springer på nån som tycker som jag hahahaha
  • Tonx
    Never ending story skrev 2011-12-09 09:43:48 följande:
    ja har aldrig pratat med nån annan som oxå har det.. men de känns rätt bra för de känns som ma har samma tänk? o de e jävligt sällan man springer på nån som tycker som jag hahahaha
    Jag har kontakt med några över internet med samma diagnoser och jo, vi tänker lika.

Speciellt den här med "grejen".
    Du vet, att vi har fattat någonting som de "normala" inte har fattat, att vi sitter på nån existentiell sanning om mänskligheten osv. Men vi vet inte precis vad, eller hur vi ska förklara, så det blir helt enkelt "grejen" och alla andra som inte fattar "grejen" är dumma i huvudet.  
  • Never ending story
    Tonx skrev 2011-12-09 10:06:32 följande:
    Jag har kontakt med några över internet med samma diagnoser och jo, vi tänker lika.

Speciellt den här med "grejen".
    Du vet, att vi har fattat någonting som de "normala" inte har fattat, att vi sitter på nån existentiell sanning om mänskligheten osv. Men vi vet inte precis vad, eller hur vi ska förklara, så det blir helt enkelt "grejen" och alla andra som inte fattar "grejen" är dumma i huvudet.  
    JA!! exakt så känner ja med ibland??
    ja tycker vissa grejer e så självklara o uppenbara medans andra verkligen inte fatar? o då blir ja såhär, men e dom dumma i huvudet, de fattar vell vem som helst?? de e ju så sjukt uppenbart?
    e de bara för att vi ser allt rätt upp o ner o andra måste tänka o gå massa omvägar? fattar inte??
  • Tonx
    Never ending story skrev 2011-12-09 10:55:50 följande:
    JA!! exakt så känner ja med ibland??
    ja tycker vissa grejer e så självklara o uppenbara medans andra verkligen inte fatar? o då blir ja såhär, men e dom dumma i huvudet, de fattar vell vem som helst?? de e ju så sjukt uppenbart?
    e de bara för att vi ser allt rätt upp o ner o andra måste tänka o gå massa omvägar? fattar inte??
    Som sagt, du är absolut inte ensam, det är snarare regel än undantag att "vi" känner så.
    Jag vet inte heller vad det beror på, men jag tror du är inne på någonting när du säger att vi ser allt rätt och ner, man ser saker som de är och lägger inte känslor i allting. 
    Jag brukar säga att folk har en mer eller mindre stor tendens att tänka med känslorna, och att ju mer man tänker med känslorna desto mindre fattar man.
  • Never ending story
    Tonx skrev 2011-12-09 11:07:15 följande:
    Som sagt, du är absolut inte ensam, det är snarare regel än undantag att "vi" känner så.
    Jag vet inte heller vad det beror på, men jag tror du är inne på någonting när du säger att vi ser allt rätt och ner, man ser saker som de är och lägger inte känslor i allting. 
    Jag brukar säga att folk har en mer eller mindre stor tendens att tänka med känslorna, och att ju mer man tänker med känslorna desto mindre fattar man.
    hmm så kan de kanske va??
    coolt.. har alltid känts som man är ensammast i världen o alla andra tycker man e dum i huvudet =D
    häftigt när man träffar andra man inte ens behöver förklara för, för ni vet redan?? känns så overkligt
  • Tonx
    Never ending story skrev 2011-12-09 11:12:05 följande:
    hmm så kan de kanske va??
    coolt.. har alltid känts som man är ensammast i världen o alla andra tycker man e dum i huvudet =D
    häftigt när man träffar andra man inte ens behöver förklara för, för ni vet redan?? känns så overkligt
    Jag tycker ju att det absolut jobbigaste med vardagen är att man inte har någon som är på samma nivå som en själv. Som sagt, de jag känner är såna jag träffat över internet, och de bor i andra städer.
    Visst tycker jag om mina vänner, men ibland kan jag bli frustrerad över att de ägnar så mycket tid åt att bry sig om bagateller (enligt mig).
    En klassiker är ju när ens tjejkompisar har killproblem.
    "Ska jag ringa?" "Borde jag vänta?" "Vad menar han med det här sms:et?" "Det är 30 minuter sen jag messade och han svarar inte, vad ska jag göra?"
    Sen när de pratar så maler hon på om "Tycker du jag är jobbig?" "Jag kanske inte borde ringa så ofta?" 
    Och efter en månad av hysteri så dumpar han henne och hon gråter över vilket svin han är OCH ägnar flera kvällar åt att i detalj gå igenom mail, facebookinlägg och sms för att analysera VAD hon gjort för fel och VARFÖR han dumpade henne..

Man ba wow, snacka om att göra en höna av en fjäder.
  • Never ending story
    Tonx skrev 2011-12-09 11:21:00 följande:
    Jag tycker ju att det absolut jobbigaste med vardagen är att man inte har någon som är på samma nivå som en själv. Som sagt, de jag känner är såna jag träffat över internet, och de bor i andra städer.
    Visst tycker jag om mina vänner, men ibland kan jag bli frustrerad över att de ägnar så mycket tid åt att bry sig om bagateller (enligt mig).
    En klassiker är ju när ens tjejkompisar har killproblem.
    "Ska jag ringa?" "Borde jag vänta?" "Vad menar han med det här sms:et?" "Det är 30 minuter sen jag messade och han svarar inte, vad ska jag göra?"
    Sen när de pratar så maler hon på om "Tycker du jag är jobbig?" "Jag kanske inte borde ringa så ofta?" 
    Och efter en månad av hysteri så dumpar han henne och hon gråter över vilket svin han är OCH ägnar flera kvällar åt att i detalj gå igenom mail, facebookinlägg och sms för att analysera VAD hon gjort för fel och VARFÖR han dumpade henne..

Man ba wow, snacka om att göra en höna av en fjäder.
    ja det där eviga maleriet... de blir inte bättre för man maler de.. ja kan oxå ledsna på såna grejer, hela tiden exakt samma diskution! ja vill komma framåt, stressar gärna framåt o fort ska de gå. hatar när man står o stampar på samma jävla ställe
  • Tonx
    Never ending story skrev 2011-12-09 11:26:26 följande:
    ja det där eviga maleriet... de blir inte bättre för man maler de.. ja kan oxå ledsna på såna grejer, hela tiden exakt samma diskution! ja vill komma framåt, stressar gärna framåt o fort ska de gå. hatar när man står o stampar på samma jävla ställe
    Ja, samma här. Orka älta, shit happens, gå vidare.
  • Anonym
    "skumt?? ritalinen ska ju ha en lugnande effekt på oss som har adhd, o tvärt om på dom som inte har om ja fattat de rätt??"

"Jo, det är det jag menar. 
    Om jag missar concertan så blir jag uppskruvad som fan och är vaken i flera dygn..."

Hej!
    Jag citerar era meningar ovan!
    Jag fick diagnosen ADHD  i juni i år (34 år gammal)
    Jag får absolut inte gjort någonting, jag har ingen startmotor överhuvudtaget, kommer inte igång med något, då har jag hört de med samma problem som fått hjälp av centralstimulerande? Hur går detta ihop?
  • Never ending story
    Anonym skrev 2011-12-09 15:38:54 följande:
    "skumt?? ritalinen ska ju ha en lugnande effekt på oss som har adhd, o tvärt om på dom som inte har om ja fattat de rätt??"

"Jo, det är det jag menar. 
    Om jag missar concertan så blir jag uppskruvad som fan och är vaken i flera dygn..."

Hej!
    Jag citerar era meningar ovan!
    Jag fick diagnosen ADHD  i juni i år (34 år gammal)
    Jag får absolut inte gjort någonting, jag har ingen startmotor överhuvudtaget, kommer inte igång med något, då har jag hört de med samma problem som fått hjälp av centralstimulerande? Hur går detta ihop?
    vad e centralstimulerande? ritalin menar du eller? =)
  • Anonym

Ät inte ritalin under grav! Fostret i magen växte inte som det skulle när ja åt ritalin :(

Svar på tråden Ritalin & gravid v.5