• vargaa

Vinterkläder till 1,5-åring - overall, skor, vantar, ull?

Min dotter är 1,5 och jag funderar fortfarande på vad hon ska ha på sig ute i vinter. Hon har en överdragsoverall som är riktigt bra så jag funderar på om det räcker med att köpa något att ha under den?

Vi bor norr om sthlm, lantligt och har häst och hund. Vill kunna ta med dottern till stallet i alla väder och hon ska helst kunna röra sig i kläderna men inte heller frysa om hon sitter still i vagnen - har ingen åkpåse men kan införskaffa det (vilken isf?) eller en filt.

Jag funderar på om man kan köpa en ulltröja och ett par ullbyxor att ha ovanpå hennes kläder, men under överdragsoverallen. Räcker det? Är det varmt nog? Vart hittar jag ullytterkläder till bra pris? Jag vill inte behöva krängla med underställ för då måste jag ju byta om på henne så fort vi går ut. Vill antingen ha en varm overall, eller varma ullkläder som man kan dra över dom vanliga kläderna. Ull känns som det varmaste alternativet?

Hon är också svår att få på vantar - tips på några bra vantar som brukar funka för klaustrofobiska barn? ;)

Och skor... vilka skor är varmast?

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Svar på tråden Vinterkläder till 1,5-åring - overall, skor, vantar, ull?
  • Sacre

Vad gällande ullunderställ, så är det det första lagret hon ska ha på kroppen, över det fleecekläder och sedan overallen. Samma gäller för fötterna, använd gärna 2 par ullstrumpor, först ett tunt par och sedan ett par lite tjockare.
    Gå in på minimundus.se.

• Loreena

Ull närmast kroppen håller henne torr och varm. Bomull kyler när det blir fuktigt, om hon tex leker först och sitter still sedan. Understället kan hon ta på sig redan på morgonen och leka i inne också så slipper ni byta om på hela henne.

• Linmin

City gross säljer ju en del Pierre Robert ullkläder till bra pris.. 

• Linmin

Om det räcker? det beror ju lite på hur kallt det blir. Jag menar om det blir så kallt som förra året typ -20, så behövs det mycket kläder för att hålla barnet varmt, då känns det inte som en överdragsoverall är tillräcklig, även om du har ulll o fleece under men blir det en mild vinter kan det  kanske räcka

• vargaa

Det måste gå att ha vanliga kläder underst - inte står de väl på dagisen och klär på barnen underställ innan de går ut. Då måste det finnas overaller som duger. Men vilka?

• Mumin80

Dottern var dryga ett förra vintern (som ju inte var mild direkt...). Hon klarade sig bra med vanliga strumpbyxor, mysbyxor, lång- eller kortärmad body, tröja (stickad eller vanlig collegetröja), fuskpolo, mössa, vantar, vinterkängor och en rejäl overall (ibland hade hon mössa + overallens huva...). 

Nu kanske hon inte var ute riktigt så långa tider som eran, men hon var ju mindre rörlig också, och ganska länge var dom ute på dagarna på dagis.

Babyproffsen har en bra och billig åkpåse, märket är väl babytravel (deras eget märke).  

• t0va
    vargaa skrev 2011-12-09 09:45:49 följande:
    Det måste gå att ha vanliga kläder underst - inte står de väl på dagisen och klär på barnen underställ innan de går ut. Då måste det finnas overaller som duger. Men vilka?
    endel barn har underställ på sig redan endel är kalla. Visst man kan ha stora varma overaller över vanliga kläder men risken är att barnet fryser oftare eller att man pälsar på dem så mycket så de inte kan röra sig.

Jag har en 15månaders och om vi ska vara ute länge så tar jag mig tiden att sätta på honom ulloverallen, tar inte lång tid när jag ändå måste ta på honom andra kläder, sen har han ett fleeceställ över den och overall eller jacka/byxor om det är kallt och han ska leka.

Nu har vi köpt 2 underställ på ica maxi, de verkar funka bra, är inte ull utan syntet men tanken är att han ska kunna ha det på förskolan med en T-shirt över för att skydda tröjan lite. Så har jag själv när det är kallt eller vi växlar mellan att vara inne och ute ofta. Fattar inte varför man vill dra på en massa tjocka kläder när det går att ha underställ, fleece och en tunnare overall som skyddar mot vind.

Ullsockarna köpte vi på barnens hus 99kr för 3 par som är kanonbra, dem har han hela tiden på förskolan, hemma går han barfota.
  • vargaa

Tack för alla tips. Ska kolla på åkpåsen! Ullsockor har hon men ska kolla på barnens hus efter fler. :)

Låter som att hon alltså ska ha underställ på sig hela tiden, och så tar man på en overall över när man ska ut helt enkelt - duger då den ofodrade overallen jag har eller måste hon ha en varmare? Ullunderställ har jag hört att pierre robert har, men vet ngn vart man köper dem?

Ulloverallen du har till din son, vart har du köpt den? Tänkte att man kanske kan ha en sån under den andra overallen om det är lite kallare?

• Armani

Vi kör med ullunderställ (lager 1-närmast kroppen) då det blir kallt och då har vi tagit på barnen (1½ & 3 år) det redan på morgonen då vi lämnar dom hos dagmamman. Ovanpå det har vi, beroende på hur kallt det är ett tunnt fleeceställ, microfleece-ställ eller en ulloverall (lager 2) och sen vinteroverallen. Tunn+tjockare ullsocka i skorna. Ska dom inte leka ute, om vi tex bara ska på affärn eller gå på stan har dom tunnare eller tjockare ullvantar och bägge barnen älskar dom! Vår äldsta kallar dom för dom varma tunna vantarna

Ulloverallen som vi har till 1½-åringen är köpt på Polarn & Pyret, dom tunna ullunderställen och ullsockarna är köpt på Polarn samt på Coop (Pierre Robert). Ullvantarna är oxå från Pop

Hade jag varit du hade jag skaffat mig en riktig vinteroverall. Även om det blir en relativt mild vinter, som det sägs att det ska bli, så blir man ändå kall av att inte röra sig så mycket. En fårskinnsfäll i vagnen och en varm och mysig filt blir gosigt och varmt i vagnen

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥Alicia 081015 & Noel 100503♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Nica01

Jag har ulloverall till min bäbis köpt på PO.P. Finns upp till tl 92 tror jag. För större storlekar tror jag bara att det finns fleeceoveraller tänka att ha under skaloverallen.

Pierre Robert brukar finnas på ICA, Coop etc.

Tycker att ett fårkinn i vagnen är guld värt. Varmt o blir inte förstört av lera. Bara låta det torka och damma av.

• t0va
    vargaa skrev 2011-12-10 12:28:03 följande:
    Tack för alla tips. Ska kolla på åkpåsen! Ullsockor har hon men ska kolla på barnens hus efter fler. :)

Låter som att hon alltså ska ha underställ på sig hela tiden, och så tar man på en overall över när man ska ut helt enkelt - duger då den ofodrade overallen jag har eller måste hon ha en varmare? Ullunderställ har jag hört att pierre robert har, men vet ngn vart man köper dem?

Ulloverallen du har till din son, vart har du köpt den? Tänkte att man kanske kan ha en sån under den andra overallen om det är lite kallare?
    Vi fick ulloverallen i ettårspresent åt sonen, svärmor köpte den på PoP mitt i sensommaren, varmaste dagen på det året ;)  De är dyra men otroligt bra, annars har barnenshus även ullunderställ till vettigt pris, de har fått in massa barnkläder nu efter sammanslagningen med babyland.

Pierre Robert finns bla. på coop köpte ett par långkalsonger där på rea.

Vi har kört med ulloverallen underst och sen fleecetröja och byxor, vi har 2 olika tjocklekar och varierar efter vad det är för väder, sen har han överdragsbyxor och skaljacka, ibland tar vi overallen och den är inte tjock utan tunn sak. Den tjocka overallen har vi inte använt än.

I förgår när vi åkte pulka och det var 5minusgrader hade han ulloverallen underst sen en fleecetröja och den tunna overallen och han var jättevarm. Då åkte han bara pulka, han gick inte många steg men var varm och skön de 45min vi var ute.
Svar på tråden Vinterkläder till 1,5-åring - overall, skor, vantar, ull?