• t0va

Vinterkläder till 1,5-åring - overall, skor, vantar, ull?

vargaa skrev 2011-12-09 09:45:49 följande:
    Det måste gå att ha vanliga kläder underst - inte står de väl på dagisen och klär på barnen underställ innan de går ut. Då måste det finnas overaller som duger. Men vilka?
    endel barn har underställ på sig redan endel är kalla. Visst man kan ha stora varma overaller över vanliga kläder men risken är att barnet fryser oftare eller att man pälsar på dem så mycket så de inte kan röra sig.

Jag har en 15månaders och om vi ska vara ute länge så tar jag mig tiden att sätta på honom ulloverallen, tar inte lång tid när jag ändå måste ta på honom andra kläder, sen har han ett fleeceställ över den och overall eller jacka/byxor om det är kallt och han ska leka.

Nu har vi köpt 2 underställ på ica maxi, de verkar funka bra, är inte ull utan syntet men tanken är att han ska kunna ha det på förskolan med en T-shirt över för att skydda tröjan lite. Så har jag själv när det är kallt eller vi växlar mellan att vara inne och ute ofta. Fattar inte varför man vill dra på en massa tjocka kläder när det går att ha underställ, fleece och en tunnare overall som skyddar mot vind.

Ullsockarna köpte vi på barnens hus 99kr för 3 par som är kanonbra, dem har han hela tiden på förskolan, hemma går han barfota.
  • t0va
    vargaa skrev 2011-12-10 12:28:03 följande:
    Tack för alla tips. Ska kolla på åkpåsen! Ullsockor har hon men ska kolla på barnens hus efter fler. :)

Låter som att hon alltså ska ha underställ på sig hela tiden, och så tar man på en overall över när man ska ut helt enkelt - duger då den ofodrade overallen jag har eller måste hon ha en varmare? Ullunderställ har jag hört att pierre robert har, men vet ngn vart man köper dem?

Ulloverallen du har till din son, vart har du köpt den? Tänkte att man kanske kan ha en sån under den andra overallen om det är lite kallare?
    Vi fick ulloverallen i ettårspresent åt sonen, svärmor köpte den på PoP mitt i sensommaren, varmaste dagen på det året ;)  De är dyra men otroligt bra, annars har barnenshus även ullunderställ till vettigt pris, de har fått in massa barnkläder nu efter sammanslagningen med babyland.

Pierre Robert finns bla. på coop köpte ett par långkalsonger där på rea.

Vi har kört med ulloverallen underst och sen fleecetröja och byxor, vi har 2 olika tjocklekar och varierar efter vad det är för väder, sen har han överdragsbyxor och skaljacka, ibland tar vi overallen och den är inte tjock utan tunn sak. Den tjocka overallen har vi inte använt än.

I förgår när vi åkte pulka och det var 5minusgrader hade han ulloverallen underst sen en fleecetröja och den tunna overallen och han var jättevarm. Då åkte han bara pulka, han gick inte många steg men var varm och skön de 45min vi var ute.
Svar på tråden Vinterkläder till 1,5-åring - overall, skor, vantar, ull?