• Scream2

Ska man pilla bort sårskorpan?

Du kan ju alltid testa alsolspritsomslag under natten. Brukar jag göra om jag har lite infekterade sår på händerna. Dagen efter har det dragit ur skiten och det är ok igen.

• Scream2
    Anonym (ja) skrev 2011-12-08 23:26:28 följande:
    ja visa såret på apoteket! Jag brukar ha på bakteriedödande klorhexidin. Och så skulle jag pillat bort skorpan haha...gillar sånt plus att om det är infekterat kan det vara bra att få bort skalet så det bakteriedödande medlet kommer in ;) Du lär inte dö av det ;)

Kan hålla med om skorpan. Men först ett alsolspritsomlsag så det löser upp sig. Och sen eg inga vattentäta förband efter det. Men det är ju å andra sidan svårt att säga när man inte sett det. Råden är ju kanske inte vattentäta dom heller
  • Scream2
    Anonym (sårskorpan) skrev 2011-12-09 20:45:31 följande:
    Äckelvarning, men här är såret, det ser infekterat ut va?

Det där skulle jag visa upp för en duktig distriktssköterska. Inget alsolsprit på det där inte. Behöver annat material. Det är inte  var utan vad det nu heter (fibrin) som är en del i sårläkningsprocessen men som man inte vill ha för mkt av. Sen sitter det över en led och små sår ska man vara rädd om....
  • Scream2
    Anonym (sårskorpan) skrev 2011-12-09 21:43:28 följande:
    Okej, jag får ge det över helgen, för till akuten tänker jag då inte fara, haha!

Det där kortet tog jag tidigt idag och om jag jämför med hur det ser ut nu så ser såret mycket 'torrare' ut nu,
    inte lika blaskigt och rött och det vätskar ingenting från såret heller, så det kanske går åt rätt håll.

Ja går du till akuten blir jag sur på dig, men det finns ju även jouröppna vårdcentraler dit du kan vända dig för en koll hos sjuksköterska.
    Men ser det bättre ut så får vi hoppas det går åt rätt håll. Bara det inte blir värre så! Ha nåt på som skyddar men inte nåt som sluter tätt. Svårt att se hur det ser ut runt om men som sagt, skippa alsol och håll det torrt och rent.  
    Hos ssk kan du få bättre förband dock.  
  • Scream2
    Anonym (sårskorpan) skrev 2011-12-09 21:52:38 följande:
    nej det skulle aldrig falla mig in att fara till akuten för ett plutt-sår, tvekar även om jag ens ska fara till VC, känns lite fånigt, men jag ska då fara till apoteket och fråga vad de tycker jag ska lägga om med, för det känns som jag måste ha någonting bättre än vanliga plåster som jag använder nu..

Ja nåt som andas. Och nåt som inte fastnar i såret. Jelonet finns det en sak som heter, mkt mkt bra tycker jag. Men vet ej om det finns att köpa som privatperson. Finns även under andra namn: Som ett nät med "silikon" på.  Och torka inte ut det med sprit och grejor, utan tvätta med typ koksalt.
  • Scream2

Som sagt. Jag skulle INTE använda klorhexidin på ett sår som inte ser infekterat ut. Det ser inte ut som var utan som fibrin...inte torkas ut med stark sprit....

• Scream2
    Anonym (dsk) skrev 2011-12-10 23:44:36 följande:
    Jo det är infekterat.

Fibrin?
  • Scream2
    Anonym (dsk) skrev 2011-12-10 23:48:08 följande:
    Nej, var.

Nä, tittar vi på samma bild? Var kan man torka bort. Det kan man inte med fibrin.Och med så mkt "var" så tror jag besämt fingret skulle vara en typ, anings, mer rött....
  • Scream2
    Anonym (ja) skrev 2011-12-12 20:31:16 följande:

Men vad löjligt. Korhexidin är inte jox. Det är bakteriedödande. Hon lär överleva även utan klorhexidin men det läker bättre och fortare med...Vet du vad klorhexidin är? En helt genomskinlig vätska som varken luktar (möjligtvis svagt ättika) eller svider.

och används bäst för att desinficera huden inför div ingrepp. Annars torkar det mest ut den. Då använder man alsolsprit om man har de som syfte....
Svar på tråden Ska man pilla bort sårskorpan?