• Arneanka1

Varför blir mammor så bitchiga

Hejsan

Jag undrar mest om någon vet varför mammor ofta ändrar personlighet när dom får barn? Visst, jag kan köpa att det är en omvälvande sak som händer men min samo har inte varit sig lik sedan det skaffades "battingar". Förut så hade hon ett sätt att beröra en som gjorde en lycklig nästa var dag. Har följde gärna med på krogen och tog både ett och två glas, käkade, dansade, skrattade och hade allmänt roligt. Träffade både hennes och mina vänner med glädje, piffade till sig själv och gjorde det mesta för oss. Efter så verkar hon bara allmänt trött, irriterad, grinig på både mig och barnen. Jag finns ju inte på värdskartan om man inte riktigt talar med henne om det. Då blir det bättre i en vecka eller två och sedan är det samma sak igen. Talar man med henne om det så blir det försvarsställning och allt är mitt fel? "Visst, jag kan ha en del av det hela men vafan? Man e ju två eller"? När det gäller den "intima tillvaron" så är man ju helt rökt. Skulle det mot förmodan bli något så är det ju planerat i henne kalender sedan lååångt tillbaka och ingen spontanitet alls. "Do it and were done" ungefär........ Nu har hon sett till att vi är gravida igen med vårt 2:a och jag älskar mitt första barn och tycker det var bra med henne. Jag blev glad när jag fick reda på nummer 2 också men jag är väldigt orolig över vår situation.

Någon som har hanterat ett liknande scenario och vad gör man??  

Motörhead for life!!
  • Svar på tråden Varför blir mammor så bitchiga
  • rockaroll

På vilket sätt har du tagit upp det då? Anklagande? Säg det ungefär som du beskrivit det här annars. Kanske inte det där med att hon inte piffar upp sig.. ;)

Självklart får man en annan roll och andra prioriteringar när man blir mamma, men för att förhållandet ska hålla så måste man ju ändå försöka att fortfarande vara sig själv och den person man varit innan.

• Insatt

Prova att avlasta henne ännu mer så ska du se att hon både blir piggare och mindre grinig.

• Psyke

Du säger själv att hon ät trött och grinig och det är de flesta blir om man faktiskt ÄR fysiskt trött. Hur är det med sömnen? Om ni har det som vi hade det med barnet som vaknar ofta på nätterna så finns det bara en sak att göra och det att se till att din sambo får sova ut. Det bästa vore att skaffa barnvakt och resa iväg ett par dagar till spa eller liknande så att hon hittar tillbaka till glädjen.

• Arneanka1

Tack för alla tips. Jag har försökt avlasta henne allt jag kan. Dock så jobbar jag rätt mycket men den tid jag är hemma är jag nästa alltid med barnet. Barnvakt, resor, hotell nätter osv har jag också försökt mig på men hon verkar inte alls vara intresserad. Ungefär som "jaja jag kan väl haka på" ungefär. Det är sååå jä-la trist att hitta på något till någon som reagerar så? Fysiskt trött kan säkert hända att hon är men det är man väl mer eller mindre alltid när man har barn? Jag är också trött så jag håller på att stupa i mellanåt men jag är ändå inte lika "livlös" eller vad man ska säga. Dotterna vaknar till lite på nätterna ibland men hon brukar somna igen ganska omgående, mest drömmar så det borde inte vara något stort problem. OCH vore hon så trött och allt bara var jobbigt då förstår jag inte hur man kan ligga på så hårt för att skaffa nr 2? Själv tyckte jag att det var ganska nog med ett men neeej. Ibland så undrar man ju om det är mer intressant att skaffa fler barn än att ha ett förhållande som funkar??

• Mamma Tette

Strunta i att hon låter negativ när du vill dra iväg tlll hotell eller dylikt, bara planera in det, fixa i ordning med jobb o barnvakt osv o bara dra! Hon uppskattar det när ni väl är iväg. Lägg fram det som en överraskning. Det är jobbigt när man har hamnat i ett sånt där ekorrhjul...

• Arneanka1

Jag har absolut försökt allt och flera ggr men inget funkar. Jag vill inte framställa mig som någon hjälte eftersom jag också har brister som alla andra människor men hon har fan allt serverat. Hon har en kille som försöker fixa allt. Jag är en erkänt ok kock och fixar mat och inköp till detta varje dag, jobbar visserligen som en galning men hon har ett stort hus som är betalt och två nya bilar att välja mellan och alla pengar hon kan önska. När jag tyckte att det var skitigt hemma erbjöd jag mig att anlita en städfirma men.....neeeej. Det går inte. "Jah kan sköta detta själv". Visst, jag kan städa huset också men jag tycker både hennes och min tid tillsammans är för värdefull men hon verkar inte värdera detta alls längre? Wtf jag håller på att gå "bananas" så allvarligt damer.....finns det någon som har något tips på hur man vänder trenden eller är det separation som gäller? Tycker att det vore ohyggligt trist både för barnen och mig men jag vet inte.......man kan ju liksom inte leva i missär hela livet? Jag tycker både barnen och jag förtjänar bättre?

Svar på tråden Varför blir mammor så bitchiga