Stort behov av hjälp med barn som inte sover!
Har en son som fyller 3 år här i slutet av året. Han har alltid sovit väldigt dåligt. När han var bebis sov han oftast 20 minuter i taget o då var man tvungen att vagga honom hela tiden. Nätterna var några timmar i taget. Han slutade rätt tidigt att sova dagtid men nätterna fortsatte att vara dåliga. Timtal av vakenhet nattetid. När han var drygt 2 år så började han sova hela nätter (oftast) och sov kanske 1 timme dagtid. Han sov bra i kanske 4 månader sedan separerade jag och hans pappa.
Han och hans storasyskon bor mest hos mig av olika anledningar och det har de mer eller mindre valt själva. Deras pappa kan i nuläget bara ha dem kortare tid pga att han mår dåligt. Dock klarar han bra av sitt jobb och sina fritidsintressen.
Barnen har alltid varit lite "rädda" för sin pappa då han är ganska sträng och dessutom inte mått bra och då fått ut sin ångest på barnen i form av ilska och kort stubin. De vågar aldrig ifrågasätta sin pappa, vilket de däremot gör med mig. DE kan vänta i TIMMAR på frukost hos sin pappa t ex utan att säga något medan de hos mig börjar tjata direkt när de vaknar.
Den lila killen har ett väldigt starkt mönster efter separationen. Hos sin pappa som han är EN natt i taget sover han hela nätter (kanske vaknar men går i alla fall inte in till sin papap) och är lugn och beskedlig. Så fort han kommer tillbaka till mig så är han HEMSK nattetid. Han vaknar antingen flera ggr per natt så det blir timmar totalt och är ofta väldigt ledsen och hysterisk när han vaknar...ELLER är han vaken i timmar i sträck. Detta lugnar sig lite ju längre han är hos mig under veckan, men eftersom deras pappa har dem var tredje dag så hinner det aldrig bli hela nätter han sover...
Jag håller på att bli tokig på detta och det är naturligtvis inte önskvärt för en 3 åring att sova kanske 9 timmar per dygn och sedan vara 10-11 timmar på förskolan varje dag.
Hur löser man en sån här situation?? ÄR det något jag kan göra för att få det bättre?
Har ju testat alla "metoder" som finns tidigare. Nu känner jag dock att eftersom han verkar väldigt orolig och osäker efter separationen och att vara hos sin pappa så vill jag ge honom all trygghet han kan få. Jag har tidigare testat att vi alla tre sover i samma säng men jag sover inte ett dugg bättre då eftersom jag är extremt lättväckt och vaknar eftersom han är som en propeller i sängen. För sonens skull sover han nog bättre men jag känner att eftersom jag jobbar heltid och är i stort sätt ensamstående med barnen så måste jag också få sova!! Finns det NÅT jag kan göra, börjar känna mig desperat!