• Isalel

Hur f*n får man upp låset i en öppen, låst bildörr??

Nu ska jag försöka förklara så nån förstår...jag gick ut och låste upp bilen, öppnade dörren och skulle sen stänga den igen, men där kommer mitt problem! Det går inte!! Dörren är liksom låst så öppningen som ska fästa i själva bilen är stängd?!
    Hur jag än bänder och vrider så får jag inte loss det!

Jag har försökt låsa och låsa upp väldigt många gånger men låset rör sig inte ur fläcken?!

Nån som har tips??

• Svar på tråden Hur f*n får man upp låset i en öppen, låst bildörr??
  • Tonx

Om låset har frusit så kan du ta någonting att knyta fast dörren med och köra en stund så att bilen blir varm, då kommer det sannolikt att släppa!

Sen när problemet är löst så köp låsolja och spruta in i låset. Det borde man alltid göra på höstkanten så att låset är fräscht innan kylan kommer. Det är nu när det skiftar mellan fukt och minusgrader hela tiden som det är värst. 

• Tonx
    Isalel skrev 2011-12-09 10:19:52 följande:
    -1 grad bara?
    Det kan ha kommit in fukt i låset och då räcker det med -1.
  • Isalel

Tror du det löser sig även om den bara står på tomgång eller måste man ut och köra?

• Tonx
    Isalel skrev 2011-12-09 10:21:16 följande:
    Tror du det löser sig även om den bara står på tomgång eller måste man ut och köra?
    Det funkar väl det också, tar lite tid bara. ^^ 
  • Lindreas

Jag hade en bil som höll på sådär, jag brukade starta motorn och stå utanför, lutad mot låset så gick det snabbare. Eller så hämtade jag hårtorken och kopplade in i motorvärmaruttaget.

• LaFontaine

Maken hade bråttom en gång och eldade således på nyckeln och körde sen in den i låset. Efter nån minut fick han upp låset igen. 

Älska vinter...  

• Isalel

Nu har jag försökt med ovanstående och inget funkar :( sambon som är på jobbet börjar tro att det är c-låset som ballat ur... Ringer verkstad nu och kollar om nån kan kolla på det, är lite svårt att pilla själv med tre ungar i hasorna!

• Llimen

Jag råkade ut för samma sak i går! Lösningen var att pappa kom och skruvade ner insidan på dörren så att han kom åt låsmekanismen. Den kan ju förstås ha frusit och då borde det gå att lösa med en tändare, låsolja eller att tina det på annat sätt. Detta fungerade dock inte för mig utan vi fick pilla lite mer..

• Isalel

Åkt iväg och lämnat in den nu, spöregnar och vi har varken carport eller garage så jag kunde inte kolla/försöka nå mer :/

• Isalel

1000 kronor blev det, var tvungna att montera isär dörren för att fixa det... Dyrt att öppna bildörren...

• Lindreas

Oj! Skönt att de kunde fixa det i alla fall. Sa de vad det berodde på?

• Dripknot

Mitt tips är att köpa en ny bil. Bilar som håller på som din hör hemma på skroten.

God Jul!

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
Svar på tråden Hur f*n får man upp låset i en öppen, låst bildörr??