• trädis

Att sova i en smutsig säng..

om man inte spiller så ser jag inte varför det skulle vara äckligare att äta i sängen än någon annanstans. däremot är det inget vi gör här. Vi myser i soffan eller äter i köket.

att inte duscha/tvätta sig innan man går och lägger sig förstår jag dock inte. äckligt.

världens lyckligaste mamma
  • trädis
    Anonym (Frk Lagom) skrev 2011-12-09 21:04:40 följande:
    Alla är vi olika, men så mkt kan jag säga som att om mitt barn kom hem från dagis och luktade "unket" så skulle jag byta dagis, för då måste det ju vara nåt fel på luften där. Tycker personligen inte att små barn ska dusch varje dag, de blir bara torra. Har en bekant som duschar sina barn efter dagis, men så är dom sjuka jämnt oxå.
    Anonym (5 ggr i veckan) skrev 2011-12-09 20:10:58 följande:
    Haha min sambo blir ibland ap sur när han ser att jag igen tvättat sängkläderna enligt honom tvättar jag lakarna för oftast men,men så är jag jag måste ha rent och fint hos mig.
    Man somnar likom Bums när man har nybäddat/tvättad säng.
    Och jag äter aldrig i sängen.
    Tvättar lakarna 5 ggr och då mån-tis-ons-tos-fre-lör-sön
    Jag svettas inte men min sambo gör det när han jobbar på bygge ''urk'' hahaha    
    Min son duschar, badar eller åtminstone tvättar händer, fötter och rumpa varje kväll. han är varken torr i huden eller sjuk. Vi har vabbat två gånger med honom totalt och han är 3½ år.
    skulle ohygieniskt vara = friskare?
  • trädis
    Cloudberry skrev 2011-12-10 17:27:13 följande:
    Sjukt snuskigt att folk inte byter till rena sängkläder varje vecka men så länge jag slipper sova i snusket så får alla göra som de vill.
    varje vecka? varför skulle man behöva byta så ofta om man alltid lägger sig nyduschad med ren pyjamas och inte äter eller liknande i sängen??
  • trädis
    Cloudberry skrev 2011-12-10 18:11:35 följande:
    Därför att en människa utsöndrar minst en liter svett per dygn och flera miljoner hudceller per dygn. För att inte tala om alla mysiga kvalster(som orsakar allergier) som finnns i varje säng och ser ut såhär:

Därför byter man sängkläder varje vecka.

Men vill ni mysa på och sova i allt detta så varsågod.Tungan ute Jag bryr mig inte.
    ja folk snackar om den här svetten, och det är något som garanterat inte gäller mig då jag är otroligt frusen och på snudd fryser på nätterna.

dessutom har jag både strumpor och kläder på mig så den eventuella svett som kommer nattetid (tydligen då  trots att jag fryser) samlas förmodligen upp där innan den når mina lakan.

kvalster, ja visst, men de går inte att få bort helt ändå så det får man bara försöka tänka bort eftersom jag varken ser eller känner dem så är det inget som oroar mig särskilt mycket.
  • trädis
    Cloudberry skrev 2011-12-10 18:27:48 följande:
    De som inte tror sig svettas utsöndrar en liter, en som svettas jättemycket kan svettas ut uppemot 7-8 liter per dygn så jo fukt(svett) avdustar alltid från din kropp trots att du inte svettas så att du känner det.
    jo visst, men vad är det som säger att svetten kommer för alla just nattetid?  då vi typ har 15 grader i sovrummet så vågar jag påstå att jag inte svettas nattetid.

men du kanske vet bättre vilken tid på dygnet som jag svettas?
  • trädis
    Stratto skrev 2011-12-10 18:45:35 följande:
    Okej vi har förstått att du inte svettas på natten som oss normala människor, du kanske är nån superwoman som ligger och huttrar på natten och inte svettas en droppe. Men hudavlagringar då? Eller har du inga sådana heller?
    nej det behövs inga superkrafter för att inte svettas. bara ett fönster på glänt under vintertid. (sommartid är det annat självklart, men jag pratar om just nu)

hudavlagringar har jag givetvis som alla andra, men jag tror inte jag släpper mer under de åtta timmar jag sover än de 16 timmar jag är vaken. dessutom tror jag, som jag tidigare skrivit, att min pyjamas fångar upp både eventuell svett och hudavlagringar innan det når mina lakan. pyjamaser går också att tvätta och byta vettu!
  • trädis
    Stratto skrev 2011-12-10 19:05:26 följande:
    Du har fönstret på glänt vintertid för att inte svettas och vara äcklig. Men på sommaren var det en annan sak, är det okej att vara äcklig på sommaren då menar du?
    Sen har du fönstret öppet men sover i både strumpor och kläder och ändå fryser du? Låter knäppt men det är ju din ensak

Varför ha lakan överhuvudtaget undrar jag isåfall om du ändå sover i helmundering och din kropp inte har med lakanet att göra och dina lakan inte har med din kropp att göra?

Tar du en ny/ren pyjamas och nytvättade strumpor varje kväll?

Lite nyfiken bara
    det var många frågor där, ska besvara en i taget

nej jag har inte fönstret öppet för att undvika svett, däremot har jag problem med tät näsa och får friare andningsvägar när det är kyligare i rummet. sen kan jag ju erkänna att jag sover mycket goare när jag kan krypa ner "fullt munderad" under filtar och goa täcken än när det är varmt och jag sparkar av mig täcket.

lakan vill jag ha ändå. skulle bli en dyr kostnad om jag vid varje byte av sängkläder skulle behöva köpa nya täcken och kuddar istället för att kunna byta lakan och tvätta dessa.

nej jag tar inte ny pyjamas varje kväll. däremot är det för mig självklart att duscha eller tvätta mig innan läggdags varje kväll. byter pyjamas efter några dagar/en vecka ungefär. (kanske att jämföra med de som sover nakna och byter lakan varje vecka?)
    strumpor brukar jag byta varje dag eftersom jag använder dessa dagtid och redan har dem på mig när jag kliver upp ur sängen.
Svar på tråden Att sova i en smutsig säng..