• Fru xx

TSH 2,1, normalt?

Jag har haft 2,7 och 2,8 tidigare och det ska vara normalt enligt både gynekologen på vår fertilitetsutredning samt IVF-läkaren. Man måste göra en individuell bedömning och kan inte enbart titta på TSH, man måste titta på TSH i relation till tex T4 samt även såklart hur man mår. Om T4 är normalt och man har TSH på 2,7 eller 2,8 och känner sig frisk så är det helt normalt har jag fått förklarat för mig.

• Fru xx

Tråkigt att du fått så många missfall!

Men det är väl inte det höga TSH'et i sig som gör att man får missfall, utan i sådana fall sjukdomen hypotyreos. Det höga TSH'et är ju ett symptom på sjukdomen. Hypotyreos innebär att kroppen producerar för lite sköldkörtelhormon, som är ett viktigt hormon för kroppen, det styr ämnesomsättningen. Ett högt TSH värde kan vara en indikation på att man har hypotyreos eftersom TSH värdet höjs då kroppen försöker pusha på att producera mer sköldkörtelhormon. Men man kan inte enbart titta på TSH värdet utan måste titta på TSH i kombination med T4 fritt och ibland T3. Vid hypotyreos har man högt TSH samtidigt som man har lågt T4. Sen mår man väl ofta dåligt också, har olika fysiska symptom såsom extrem trötthet, frusenhet med mera.  

Enligt mina läkare är mina värden på 2,7 respektive 2,8 helt normala eftersom jag även har normalt T4 och dessutom mår bra. Vissa människor ligger helt naturligt lite högre i TSH värde utan att det betyder att man skulle vara sjuk. 

Jag vet inte vad det är med hypotyreos som gör att vissa har svårare att bli gravida eller får missfall men det måste väl ha något med hormonrubbningen att göra antar jag.

Har du gjort missfallsutredning? Det kan ju bero på mycket annat att du fått så många missfall.       

Svar på tråden TSH 2,1, normalt?