Inlägg från: knivskrik |Visa alla inlägg
  • knivskrik

Hjälp att gå upp i vikt

Jag vill också gå upp i vikt, väger 54 kg till mina 167 cm och tycker det är för lite. Vill gå upp i alla fall 6-7 kg och få tillbaka min rumpa. Så jag gör som vi gör när någon boende på mitt jobb behöver gå upp i vikt, berikar maten med lite extra grädde och (äkta!) smör samt försöker tänka på att äta lite större portioner. Har gett lite resultat hittills i alla fall. =)

• knivskrik
    lammet skrev 2011-12-28 12:36:44 följande:
    jag tror människor som säger att de inte kan gå upp i vikt överskattar hur mycket de äter precis som många som vill ner i vikt underskattar hur mycket de äter. Skriv ner exakt vad du äter på en dag, det kanske inte är så energitätt som du tror. För har du inte något medicinskt fel så ska du kunna gå upp om du äter mer än du göra av med.

Drick exempelvis grädde till frukost, käka gräddiga lasagner till lunch, mackor med mycket smör och fet ost till mellis och en påse chips och mera mackor på kvällen. Småät mellan målen. Finns även att köpa näringsdrycker på apoteket som man brukar ge äldre eller sjuka människor som behöver gå upp.
    Det där känner jag igen mycket väl, fick mig en tankeställare nu över jul. Hade problem med magen i våras och när jag väl kunde börja äta allt igen så vågade jag inte äta speciellt stora portioner, och magen vande sig ju vid det. Så jag tyckte att jag åt bra när jag egentligen åt väldigt lite och rörde på mig ganska mycket, inte konstigt att det gick åt motsatt håll. Så nu är det större portioner som gäller och jag märker redan en liten skillnad. Rumpan är inte fullt så benig längre! =)
Svar på tråden Hjälp att gå upp i vikt