• grah

Värktabletter under graviditet?!

Jag måste få veta vad för värktabletter man kan äta under graviditeten...
    Har börjat vakna på nätterna av "mensvärk" och måste få sova....
    Är i vecka 36 nu och har noll koll på vilka tabletter som är ok.. och vilka som hjälper...
    innan jag blev gravid så tyckte jag inte att alvedon hjälpte särskilt mkt mot mensvärken.. åt citodon ett par grr då det var som värst , men har inte behov av så starka tabletter nu när jag är gravid...
    curadon, ipren, ibumetin... ???

• Svar på tråden Värktabletter under graviditet?!
  • Mimmi64

Hej!

Googlade din fråga och hittade följande svar från Apotekets sidor:

Fråga

Vilka värktabletter kan jag använda när jag är gravid?

Apotekets svar

Du kan ta tabletter som innehåller paracetamol. Det ingår i Alvedon, Curadon, Panodil och Reliv.
    Läkemedel som innehåller acetylsalicylsyra eller ibuprofen bör du inte använda under graviditet utan att först kontakta läkare. Detta gäller både tabletter och geler.

• tufs

Grejen är att du inte får använda medel med asitylsalicylsyra då dom gör att man blir mer lättblödande så det du får använda är alvedon och panodol endast. Lycka till

• listo

De som är okej är:

- Alvedon
    - Panodil
    - Panodil Zapp
    - Curadon
    - Reliv

d.v.s. alla med paracetamol. Samma sak, olika märkesnamn bara.
    Underligt förresten att din mamma som är uska inte har hört talas
    om Curadon. Det har funnits i många år, och är billigare än Alvedon.

• Blossi

Äter själv Citodon, som jag fått utskrivet av specmvc, så det går bra om du skulle behöva ta några tabletter, dock max 8perdag/4 ggr.
    Kom i håg att varje tablett innehåller en alvedon med.

• Starkast

Det bästa är nog att fråga din läkare.
    vad jag vet så finns dexofen som inte visat några ogynsamma effekter på fostret. Men så starkt kanske du inte hade tänkt dig.

curadon är en billigare variant på alvedon/panodil

• ankizen

du frågade ju vilka som är ok att ta.. alvedon å panodil är ok..

• Pigge2

Curadon är precis samma som alvedon bara lite billigare. Alvedon/curadon hjälper inte jättemycket men viss tar det udden av smärtan tycker jag. Bättre än ingenting.

• Starkast

citodon skulle jag personligen inte prova så sent i grav. Eftersom det är ett morfinpreparat kan man ju få riktigt jobbiga biverkningar innan kroppen vant sig. och när du har så nära till förlossningen är risken stor att du då blir ännu tröttare än av lite störd nattsömn...

• Mjölk

grah: Ja, du har ju fått bra svar ovan. Med Iprenliknande medel menar jag tabletter som innehåller ibuprofen, dvs Ipren och Ibumetin. Sen ska du inte använda medel med acetylsalicylsyra heller. listo hade en bra lista ovan!!!

• 1malle

Är i v. 33 o tar regelbundet Panodil Forte... på läkares ordination givetvis....

Svar på tråden Värktabletter under graviditet?!