• vittra

Någon som varit hemma till skolstarten?

Hoppas att du får svar, är lite i samma sits så jag följer tråden! Har 4-åringen på allmän förskola men vi tycker inte det fungerar, förskolan är helt usel och det känns inte bra. Så vi skulle helst ta hem henne igen, samtidigt tvekar jag för jag tänker på hennes behov av kompisar och social stimulering.

Jag jobbar deltid men har hennes lillasyster hemma på heltid (hon är bara 1 år) då jag och sambon kan gå omlott. Så hon behöver egentligen inte vara där utan vi skolade in henne för hennes egen skull enbart. Vi har bara en enda familj kvar i vårt umgänge som har barn i ungefär samma ålder, det var fler förr men folk har flyttat och/eller är alldeles för upptagna för att ses sedan barnen har blivit äldre.

Om vi ska låta henne vara hemma på heltid så behöver man nog hitta lite andra forum för henne där hon kan träffa andra barn, aktiveras lite och framförallt få någon/några fasta kompisar så att hon kan skapa mer kontinuerliga relationer, men frågan är var och hur. ÖF här är sämst och har bara öppet en förmiddag i veckan, däremot har vi bibblan inne i stan som är bra och kommer ha lite roligheter även för lite äldre barn i hennes ålder.

• vittra
    skånegås skrev 2011-12-10 10:35:52 följande:
    Barn kan faktiskt leka bra med barn i andra åldrar också. Själv tror jag inte det är så viktigt, beror mest på om de trivs ihop...
    I ungefär samma åldrar skrev jag, visst kan det variera något eller några år. Men jag tycker ju inte det fungerar att en 4-åring leker med en 1-åring tex. Alltså de är ju på helt skilda nivåer, de kan ju inte leka rollekar ihop tex vilket är nog så viktigt när de kommer upp i den här åldern. 1-åringen stör ju mest bara äldre barn eftersom 1-åringen fortfarande bara vill utforska, upptäcka, och pilla på alla saker. Dvs förstöra enligt äldre barn, som vill leka betydligt mer nyanserade och finstilta lekar. Fungerar ju inte heller så bra för dem att leka med en tonåring tex. Dock har ju vi inga barn i umgänget just nu utöver den enda familjen jag nämnde, hennes kusiner som nu är 8, 11 och 14 år har flyttat de med tyvärr... hade vi haft åtminstone någon här med barn så skulle det kanske vara lättare att ha henne hemma med ro, men jag ser ju att hon behöver umgås med andra barn och det räcker inte med lillasyster. Det är ingen kompis.
  • vittra
    MHM skrev 2011-12-10 09:55:46 följande:
    ÖF vi går på är väldigt bra och barnen trivs där jättebra. Problemet är att ingen är hemma med så pass stora barn. 2-åringen har lite fler jämnåriga där och även han behöver träffa andra och då får även den stora komma ut och träffa andra barn, även om dom kanske inte är i hennes ålder precis. Tror dom äldsta är runt 3 år.

Bibblan ska jag kolla upp här i stan, det borde finnas något kul där! 
    Här är det en dagmamma som har ÖF så hon är där med sina barn samtidigt, det är runt 7 barn tror jag, i alla åldrar så just den biten tycker jag är ganska bra för jag har ju hört om andra där det i princip bara finns bebisar.
Svar på tråden Någon som varit hemma till skolstarten?