Inlägg från: marieerikss |Visa alla inlägg
  • marieerikss

    Första Mensen

    Hej på dig

    Det där med första mensen är alltid ett bekymmer. Bästa är ju prata om det långt innan det är dags eller när det börjar närma sig "vanlig ålder" där den brukar komma. Det är ju så väldigt olika. Själv fick jag min egen i 18 års åldern sen finns det dom unga tjejer som får den som 10 åringar också.

    Men hur som helst. Bindor är ju helt klart bäst i början och det är ju inte hela världen för tusan. Klart det inte syns hon har bindor, och vem i hela världen går och tittar på om en tjej/kvinna kanske har bindor eller inte?
    Seriöst alltså?
    Ingen tänker ju på det och det är ju en naturlig sak. Men vill hon inte ha något skydd låt henne prova utan så får hon se hur otrevligt det är få det i trosan, det syns bra mycket mer än bindor ju.
    Att vänta med tampong är helt rätt. Har man precis fått mens så är det ingen idé ge sig på tamponger direkt. Nu vet jag inte hur gammal din dotter är men hon har ju hela livet på sig utforska vad som är bäst för henne, eller hur?
    Ta det lugnt i början och visa henne gärna mitt inlägg här eller kopiera delar av det. Det är absolut ingen som bryr som hon har bindor, det är ju bara den mest praktiska och lättaste sak att skydda sig med i början. Låt henne vänja sig med bindor så kommer hon också se fördelarna. Slippa hålla på och krångla med tamponger, dels få ut dom från förpackningen, dels 'träffa rätt' så den sitter bra, massa blodiga fingrar och risk att bloda ner kläder och sånt, det är ju nog med jobb att ha fått mensen. Då är binda absolut bästa lösningen.

    Med tiden kan hon ju träna när hon inte har mens med tamponger, men inte gå med dom i länge då utan baa tekniken och så, men inte så fort första mensen kommit. Låt det ta sin tid och njut av lättheten med bindor. Bindor är ju inget att skämmas för, det är ett naturligt skydd när man har mens, inget annat.

    Hoppas jag kunnat hjälpa lite och att din dotter ser fördelar med bindor i början jämfört med tamponger. 

Svar på tråden Första Mensen