• Anonym

Jag har 400 kr till mat tills den 20:e. Nekad bistånd.

Jag har nu i 2 veckor haft 400 kr till mat. Jag studerar och äter ingen mat i skolan eftersom det då skulle betyda att barnen inte kan äta ordentligt på helgerna. Mao så äter jag 2 mackor om dagen för att pengarna ska räcka.

Den 1:a oktober flyttade jag till en annan stad. I September fick jag ett skadestånd på 3 500 kr som gick till möbler, då jag var sambo innan och vi gjorde oss av med mina grejer. Samt bensinpengar och släp till flytten.

Jag är under 21 och studerar och min far betalar 2200 kr i underhållsbidrag, min mamma har inga möjligheter att betala så hon betalar 0 kr.

Socialen tyckte inte att domen räckte, och har då skrivit att min mamma betalar 1273 kr/ månad, då skulle pengarna från september ha blivit ett överskott och jag fick då avslag på min ansökan om bistånd. För flytten har hon räknat 0 kr i utgifter. 

Kan jag överklaga eller gå vidare med detta eller är det kört?           

• Svar på tråden Jag har 400 kr till mat tills den 20:e. Nekad bistånd.
  • Anonym

Skulle tro att det är kört, soc hjälper nästan aldrig till med flyttkostnader.. det gäller att planera sin flytt.

• Anonym

Du får helt enkelt flytta hem igen eftersom dina föräldrar fortfarande är försörjningsskyldig...såklart! Då kan man bara inte flytta och förvänta sig att soc ska ge resten!!

• FrökenCarlsson

Jag är jättedålig på det där med underhåll och hur länge man har rätt till det o sådär, men du skriver ändå att din pappa betalar och att din mamma inte har möjlighet. OM du har rätt till hennes underhåll med så borde du kunna få det genom FK om hon själv inte har möjlighet att betala..

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-10 17:02:35 följande:
    Du får helt enkelt flytta hem igen eftersom dina föräldrar fortfarande är försörjningsskyldig...såklart! Då kan man bara inte flytta och förvänta sig att soc ska ge resten!!