Variabla skrev 2011-12-10 20:24:01 följande:
Nja, jag är inte alls så säker på det. Däremot tror jag nog att det finns en oskriven lag om det och vad som anses vara etiskt riktigt. Någon som är van att arbeta med bild skulle aldrig låta ett barn ta beslutet om dom vill bli publicerade utan den frågan hamnar givetvis hos vårdnadshavaren. För självklart ska frågan ställas! Det håller jag verkligen med dig om. Alla vill inte finnas online av en eller annan anledning och det ska respekteras.
Jag tror absolut inte att jag begår en olaglig handling om jag sätter mig på stan, fotografera människor en hel dag och sedan publicera varenda bild på tex en privat blogg, oavsett vem jag då råkat ha fått med på bild. Hade jag däremot fotat en bild på en mamma som skriker på sitt barn eller nån som petar näsan hade dessa givetvis kunna anses som kränkande och det får därför inte publiceras.
Vi har extremt vänliga lagar när det kommer till den fotografiska bilden här i Sverige. Däremot tror jag absolut inte att du är första med samma frågeställning, hade ju varit fantastiskt bra om soc själva kunde gå ut med nån slags rekommendation vad som är lämpligt till sina familjehem. Du är ju garanterat inte första föräldern med det här dilemmat och det kommer att bli fler, ju mer vårt samhälle digitaliseras.
Du kanske inte vill svara och behöver självklar inte heller, men jag frågar ändå:) Har du varit i kontakt nåt med familjehemmet med frågan om bilderna som dykt på på FB? Facebook är förövrigt ett otyg

Människor missar den lilla detaljen att allt som finns online är tillgängligt för alla. Publicerar både text & bild utan att tänka sig för.
Nej eftersom jag hittade bilderna alldeles nyligen så har jag inte talat med familjehemmet. Jag har mailat till soc och kopierat allt som jag hittade. Dom får väl ta ställning till det. Jag hade inte reagarat om familjehemmet hade vänligt frågat mig om dom får sätta ut bilder på facebook. Tex kallar en person min dotter som sin lillasyster. Kan inte rå för det men känner mig lite kränkt.Visst skall min dotter behandlas som en av familjen men för respektens skull..kunde dom bara frågat.