• pappa2011

Lämplig ålder för att flyga

Hej
    Vi fick en son som är drygt 2 veckor gammal nu. Min fru vill åka till London i slutet av Januari några dagar! Och kanske eventuellt till Sydamerika någon gång under Mars/April!!
    Jag undra för det första om det finns några medicinska eller hälso-hinder för små barn vad gäller flyga! Finns det någon "åldersgräns" för att flyga? Hur ser kurvan ålder/flygtimmar ut?
    Finns det några speciella åtgärder, undersökningar, vacciner?
    Är det överhuvudtaget lämpligt att ta med barn under 1-2 år på långresa till Thailand, Venezuela, Mexico för att nämna några?
    Mvh
    Pappa 2011 

• Svar på tråden Lämplig ålder för att flyga
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Såvida barnet är fullt friskt, inte för tidigt fött eller har några andra bakomliggande risker kan man i princip flyga så här tidigt. Däremot är det ju alltid en avvägning vad man utsätter sig för riskmässigt; sitta trångt i ett flygplan, många hostande, förkylda, resa långt, om något händer, vad finns det för möjlighet till sjukvård m.m.

Inga speciella undersökningar krävs, vad jag vet. Detta är förstås upp till resp. flygbolag att bestämma. Avseende vacciner skall ju äv. barn vaccineras likväl som vuxna beroende på var man skall åka och hur man skall vistas i ett land. Detta tar du lämpligen med din vårdcentral.

Generellt kanske man kan vänta med att resa så långt med så små barn om man inte måste av något skäl.

MVH
    Carmen

Svar på tråden Lämplig ålder för att flyga