• Hallonmuffin

Kroppstemp - skillnad vid graviditet el inte innan BIM?

Efter ägglossningen stiger korppstemperaturen och håller sig hög fram till mensen startar. Men är det någon skillnad på temperaturen om man är gravid eller inte? Är temperaturen ännu högre om man är gravid?

• Svar på tråden Kroppstemp - skillnad vid graviditet el inte innan BIM?
  • Spartacus

enligt det tempande ajg läst om så ska tempen gå ner strax innan mens, vid graviditet så håller den sig kvar på den "höga" tempen däremot så skiljer dig sig åt vilka temperaturer man ahr så man ska helst ta tempen vid samma tidpunkt varje dag under ett antal månader för att verkligen få en tempkurva (såna finns att hämta på nätet)....

skillnaden när tempen går ner vid mens kan röra sig om typ 0,5 så det gäller att man ahr lite koll

har itne själv testat detta så vet inte med säkerhet att det fungerar

• Hallonmuffin

Men om vi säger att tempen ökar ca 0,5 grad vid äl och håller sig där fram till BIM -1 då den sjunker igen och man får mens följande dag. Kan man se på temperaturen att den är ytterligare lite förhöjd om man hade varit gravid istället? Att den kanske stiger ca 1 grad istället efter ägglossning. Så man kan se på tempen redan vid bim -3 om man är gravid? Haha ja är nog dålig på att förklara. :)

• Hallonmuffin

Vi har bara försökt bli med barn två gånger. Förra gången blev ja gravid och då hade jag en temp på ca 37.3 efter äl. Tyvärr fick jag missfall och nu försöker vi igen. Är på bim -1-2 idag och har haft en temp på ca 37.4 de senaste dagarna. Så nu undrar jag om det kan vara ett tecken på att jag är gravid igen? Det går såklart intw att svar på eftersom ja inte har någon statistik på vad ja har haft alla andra gånger ja haft ägglossning. Men ja tänkte om det va nån som är van tempare som har erfarenhet av hur det var för dem den gången de plussade?

• Hoppas 2012

Hej, hoppar in i diskussionen om det är ok? Behöver råd o tankar :)
    Har läst massor gällande temp och ÄL men missade att tempa just dagen jag fick pos ÄL test och dagen efter. Men nu har jag nån dag tillbaka 0,5-0,6 högre. Är det att ägget fäster/släpper eller vad gäller? :)
    Hade pos ÄL tisd så ÄL ons, senast torsd. Så borde ju inte vara att temp höjs såhär många dgr efter....förvirrad...

• Hallonmuffin

Det låter helt normalt tycker jag. Tempen kan ju hoppa lite men överlag ser man en långsam höjning några dagar efter ägglossning, Så när man väl har fått en förhöjd temp som håller i sig några dagar så är ägglossningen över och man är inte fertil längre. Hoppas du tajmade in med lite sex tis el ons!

• isis bianco

Om man är gravid KAN man få en ytterligare temphöjning nån gång efter att ägget fäst i livmodern, dvs runt dag 5-10 efter ägglossning. Det kallas för trefas-temp (typ), då man har en låg temp innan ÄL, en högre efter ÄL och en ytterligare högre efter implantation (som en trappa).
    Men alla får inte denna temphöjning så det är inget som är nåt man kan gå efter!

Själv tempar jag på fertilityfriend och den sidan är suverän!

bloggar om vår resa till att få bli föräldrar --> lyckaabovo.wordpress.com
  • Hoppas 2012

Tack för svar :)
    Hade sex sönd, tisd-fre :) så borde täckt upp! Men ingen risk att ÄL var senare? Nojjar att test inte var ok...

• isis bianco
    Hoppas 2012 skrev 2011-12-12 17:38:39 följande:
    Tack för svar :)
    Hade sex sönd, tisd-fre :) så borde täckt upp! Men ingen risk att ÄL var senare? Nojjar att test inte var ok...
    Har du fått temphöjning som håller i sig i tre dagar så har ägget med säkerhet släppt! Och då kan man räkna med att det släppt dagen innan din temphöjning.
    bloggar om vår resa till att få bli föräldrar --> lyckaabovo.wordpress.com
  • babytjejen

har bara tempat senaste månaden så
    vet inte om jag fått rätt resultat men
    efter äl så gick den upp ca 0,5 grader..
    och sen någon dag innan mensen så
    gick den ner lite varje dag...ska se om
    det blir samma sak denna månaden, har äl
    på torsdag-fredag tror jag men ska börja testa
    redan imorgon ifall den är tidig...hoppas
    verkligen att mensen håller sig borta men
    det får jag inte veta förren runt nyår..  

Svar på tråden Kroppstemp - skillnad vid graviditet el inte innan BIM?