• EmperessOfLove

Rufsigt hår

Hejsan! Min son på 18 månader har otroligt Rufsigt hår, det blir som svinto på baksidan Jag kammar honom flera gånger om dagen, men Efter tio minuter är det likadant igen. Jag får Alltid ha med mig en kam i fickan när vi ska Någonstans. Tycker det är lite jobbigt då det Ser ovårdat ut ;) Någon annan som har samma problem? Eller någon som har tips på vad man kan Göra? //Sandra

• Svar på tråden Rufsigt hår
  • Lina 01

Så hade min tös det. Prövade med balsamkur tillslut.. det ända som hjälpte var att klippa bort det där håret. klippte det pö om pö.

• viseversa

Balsam? Vattenkamma det på morgonen. min son är 9mån och har väldigt mycket hår. jag kammar det med vatten varje morgon när det är rufsigt. Samt att jag klipper lite om det är alldeles för rufsigt!

• Lina 01
    viseversa skrev 2011-12-11 10:34:10 följande:
    Balsam? Vattenkamma det på morgonen. min son är 9mån och har väldigt mycket hår. jag kammar det med vatten varje morgon när det är rufsigt. Samt att jag klipper lite om det är alldeles för rufsigt!

Så sött med vattenkammad bebis    Ja tösen var ju tre år när jag hade balsam.. hon hade tusssvintohår ändå tills dess. men det hjälpte som sagt inte ändå.. det var bara saxen.
  • viseversa
    Lina 01 skrev 2011-12-11 10:40:42 följande:
    Så sött med vattenkammad bebis    Ja tösen var ju tre år när jag hade balsam.. hon hade tusssvintohår ändå tills dess. men det hjälpte som sagt inte ändå.. det var bara saxen.
    ha ha ja han har naturlig snebena också så när jag kammat honom på morgonen ser han väldigt proper ut=). ha ha men oftast är det rufs=). Kolla i mitt galler så får ni se=)
  • tamate

äsh orka bry sig, våra ungar har haft så alla 3 och gissar fyran blir så med, dom ligger och gnuggar bakhuvudet när dom ska sova så håret blir slitet. jag klipper ungarna regelbundet så blir det inte tovigt annars så bryr jag mig inte. det är ett barn och dom ser ut så. när dom blir större så slutar dom. pojken som är 3 nu har sluttat att ha det sedan ett tag tillbaka. så njut av rufset så länge det finns för det visar att du har en liten go unge, när han är 15 och inte vill kramas kommer du önska han hade det där rufset igen så du kunde gå och oroa dig över så triviala saker =)

• viseversa
    tamate skrev 2011-12-11 10:50:05 följande:
    äsh orka bry sig, våra ungar har haft så alla 3 och gissar fyran blir så med, dom ligger och gnuggar bakhuvudet när dom ska sova så håret blir slitet. jag klipper ungarna regelbundet så blir det inte tovigt annars så bryr jag mig inte. det är ett barn och dom ser ut så. när dom blir större så slutar dom. pojken som är 3 nu har sluttat att ha det sedan ett tag tillbaka. så njut av rufset så länge det finns för det visar att du har en liten go unge, när han är 15 och inte vill kramas kommer du önska han hade det där rufset igen så du kunde gå och oroa dig över så triviala saker =)
    Och jag som tycker det ser såå ovårdat ut med ungar med dreds. Som om föräldrarna inte orkar göra något åt det. Jag skulle då häldre klippa av allt håret på ungarna än att dom fick gå med stora tovor i bakhuvudet.

Anser att mans om förälder är skyldig att sköta sina barns hår,hygien,tänder,naglar och allt annat dom är för små för att göra själva.Men det är ju jag det. 
  • Lina 01
    viseversa skrev 2011-12-11 10:44:49 följande:
    ha ha ja han har naturlig snebena också så när jag kammat honom på morgonen ser han väldigt proper ut=). ha ha men oftast är det rufs=). Kolla i mitt galler så får ni se=)

Hihi låter hur sött som helst.. måste spana in
  • EmperessOfLove

Tack för tipsen:) jag märkte också att det blev lite bättre efter att han klippt sig, annars har vi testa olika schampon och balsam utan resultat, men klipper ni själva eller går ni till frisören? Vi var hos frisören och klippte honom sist, men känns inte så roligt att betala 300 kr när han inte sitter still, så jobbet blir bara halvdant då ;)

• viseversa
    EmperessOfLove skrev 2011-12-11 11:41:31 följande:
    Tack för tipsen:) jag märkte också att det blev lite bättre efter att han klippt sig, annars har vi testa olika schampon och balsam utan resultat, men klipper ni själva eller går ni till frisören? Vi var hos frisören och klippte honom sist, men känns inte så roligt att betala 300 kr när han inte sitter still, så jobbet blir bara halvdant då ;)
    Jag klipper alltid själv. Se till att köpa en riktig frisörsax som du BARA har till hårklippning så går det lättare=)
  • Tonx

Båda mina barn har haft sånt där hopplöst svintohår och det har gått bort i 3-årsåldern.  
    Jag har hållit håret kort och uppklippt och använt spraybalsam för att reda ut försiktigt först med fingrar, sen borste och tillslut med kam.

• Tonx
    viseversa skrev 2011-12-11 11:32:41 följande:
    Och jag som tycker det ser såå ovårdat ut med ungar med dreds. Som om föräldrarna inte orkar göra något åt det. Jag skulle då häldre klippa av allt håret på ungarna än att dom fick gå med stora tovor i bakhuvudet.

Anser att mans om förälder är skyldig att sköta sina barns hår,hygien,tänder,naglar och allt annat dom är för små för att göra själva.Men det är ju jag det. 
    Visst är det så, nog för att jag skiter i om någons unge har kudden i bakhuvudet ibland, det har mina också, men jag tycker det är synd om barnen om de har långt hår som blir sådär, det är ju inga små tovor utan det blir som kakor av håret innan de där konstiga håret försvinner. 
    Det är ju torrt, krusigt och flygigt. Bara att hålla kort och låta det växa ut när det blivit lite kvalité på håret. 
  • viseversa
    Tonx skrev 2011-12-11 11:46:00 följande:
    Visst är det så, nog för att jag skiter i om någons unge har kudden i bakhuvudet ibland, det har mina också, men jag tycker det är synd om barnen om de har långt hår som blir sådär, det är ju inga små tovor utan det blir som kakor av håret innan de där konstiga håret försvinner. 
    Det är ju torrt, krusigt och flygigt. Bara att hålla kort och låta det växa ut när det blivit lite kvalité på håret. 
    Håller med. Finns en familj som bor i närheten av min mamma och alla deras tre ungar har kockor i håret. Som "naturliga" dreds som liksom hänger där bak. Tycker det ser väldigt illa ut och undrar om man inte kan sköta barnens går varför har då ungarna långt hår som kräver att man borstar det då och då? 

Det är ju samma sak med djur med mycket hår. Det KRÄVER att man sköter det annars blir det tovor och det kan inte vara speciellt skönt att gå runt med tycker man.  
  • viseversa
    Tonx skrev 2011-12-11 11:43:42 följande:
    Båda mina barn har haft sånt där hopplöst svintohår och det har gått bort i 3-årsåldern.  
    Jag har hållit håret kort och uppklippt och använt spraybalsam för att reda ut försiktigt först med fingrar, sen borste och tillslut med kam.

• Tjohalia

Ja så hade min son med, ganska länge. Han har så tunt och fint hår så det blir helt enkelt jättenött bak på huvudet när han ligger och sover. Men det försvinner med tiden, man får toppa det ofta!

Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Tonx
    viseversa skrev 2011-12-11 11:49:32 följande:
    Håller med. Finns en familj som bor i närheten av min mamma och alla deras tre ungar har kockor i håret. Som "naturliga" dreds som liksom hänger där bak. Tycker det ser väldigt illa ut och undrar om man inte kan sköta barnens går varför har då ungarna långt hår som kräver att man borstar det då och då? 

Det är ju samma sak med djur med mycket hår. Det KRÄVER att man sköter det annars blir det tovor och det kan inte vara speciellt skönt att gå runt med tycker man.  
    Precis. Det är ju lika självklart för mig att sköta barnens hår och naglar som att jag smörjer eksem, ger dem mat och ser till att de har rena kläder och tak över huvudet.

Det är väl mest tjejer som har de här problemen, killar är det ju mer okej att ha korthåriga tydligen. 

• tamate

ha ha, bara för dom är lite rufsiga i håret behöver ju inte betyda att dom är vanvårdade.

stora tösen är 5 snart 6 och det är väll först nu som hennes hår börjar bli tyngre och hänga rakt ner annars har det varit flygit och ser rufsigt ut för det är så tunt och lätt för att bli elektriskt. men vi borstar jud et varje morgon och kväll och om vi åker bort på något men det ser ju ändå flygit ut men det är ju en del av hennes personlighet. och jag får absolut inte klippa det kort även om jag varit påväg flera gånger. om jag klipper lite för mycket så börjar hon gråta och bli förtvivlad, hon älskar sitt långa hår.

så ska jag kapa av hennes hår och göra henne ledsen för att det kanske finns folk som tycker hennes hår ser rufsigt ut? är det bättre min dotter är förtvivlad bara för några utseendefixerade människor inte kan acceptera att det är så hon ser ut?

mina andra 2 ungar verkar bli likadan, tunt hår och så fort man sätter borsten i det så knastrar deet och flyger. första gången man kan klippa håret på riktigt är när dom är runt 2 år för det är först då det börjar vara några strån på huvudet.

nej jag är stolt över hur mina ungar ser ut och att dom är personligheter, dom är inga jäkla barbies som ska se perfekta ut och om någon skulle ta illa upp avd et så skiter jag ärligt talat i det. efter jag varit mobbad i mer än 10 år har jag lärt mig att dom som tittar på andra och bryr sig vad andra gör och ser ut oftast mår mest dåligt själv. 

Svar på tråden Rufsigt hår