• vittra

Bebis HATAR att bada! några tips?

Ni kanske ska sluta försöka så mycket och låta bli att bada henne så ofta? Vår äldsta badade bara knappt varannan månad det första halvåret. De behöver ju faktiskt inte bada, och många bebisar gillar det faktiskt inte. Det kommer bara bli tvärtom när ni gör det oftare. Det går inte att vänja nyfödda, de har inte sådant minne att det är möjligt. Det blir bara en tätare plåga för henne tyvärr och då kan det istället göra henne långvarigt rädd för vatten, på ett omedvetet plan. Så jag tycker ni ska ta det vääääldigt försiktigt. De dör inte av att inte bada på några veckor, jag lovar

• vittra

Vår dotter gillade förresten bara helt plötsligt att bada, det var nog runt 5-6 månader när vi badade henne. Då hade det ju gått väldigt lång tid sen gången innan så det var en glad överraskning! Det bara kom av sig självt.

• vittra
    Lizzan89 skrev 2011-12-11 20:53:01 följande:
    Jo det provar jag med varje gång. Försöker låta glad och positiv trots att hon tjuter . Ibland kommer hon av sig korta stunder, men sen fortsätter hon igen.

Alltså, jag tror ju inte hon är RÄDD för att bada. Jag tror bara inte att hon gillar det helt enkelt. 
    Så att jag skrämmer henne vet jag väl inte riktigt.

Att sätta henne på handfatskanten och torka med en handduk är lika svårt det. Hon gillar inte det heller.
    Och sånt går väl an ett tag, men när hon börjar närma sig en 10 kilo och sprattlar och flaxar hej vilt så är det inte så bara att sätta henne där heller när man bara har en hand att hålla henne med.
    Sambon kan ju hjälpa till om han är hemma, men han jobbar rätt mycket kvällar och då sover hon för längesen när han kommer hem . Så jag vill ju hemskt gärna försöka få henne att uppskatta badet istället för att skjuta på det och "chocka" henne senare istället.
    Jag tycker ju att det blir helfel när man istället för att vara lyhörd för att bebisen blir ledsen försöker skratta bort det med överdriven positiv attityd istället. Ärligt talat tycker jag det låter snarlikt Anna Wahlgrens resonemang. Nu ska vi vara glada, inte ledsna, och så kör man över alla barnets känslor rakt av!

Jag undrar fortfarande varför det är så viktigt för er att bada henne så ofta när hon finner det så otroligt obehagligt? Bebisar utvecklas ju, de mognar, de får mindre känslig hud, de förstår mer av omgivningen, de lär sig kontrollera sin kropp och sina rörelser, ja osv, och allt detta bidrar ju till raka motsatsen vad du tror. Dvs ni kommer inte "chocka" henne för att ni skjuter på det och väntar till "senare", tvärtom kommer hon helt automatiskt ha bättre förutsättningar för att förstå, hantera och trivas i badet!

Jag har svårt att förstå hur du kan resonera så bakvänt i detta, när du på andra plan tex är helt emot sömnmetoder a 5mm och SHN. Det är exakt samma princip. Du kan inte "träna" bebisen att gilla badet! Du kan inte "vänja" henne om hon de facto känner obehag. Det du kan göra är att i största möjliga mån undvika att utsätta henne för just det obehaget. Ibland är man tvungen. Men absolut inte så ofta som ni nu gör! Jag skulle vänta minst 4-6 veckor om jag var du. MINST. För precis som Rockabillan skrev så går det alldeles utmärkt att hålla bebisar rena ändå. Man behöver inte tvinga dem i badet och man behöver inte lyssna på det där skriket du tyckte var så jobbigt...
  • vittra
    Koppkaka skrev 2011-12-12 09:52:58 följande:
    Skojar du med mig eller? Hur kan du dra likhetstecken mellan att försöka göra badet till en rolig stund, med SHN-metoden? Är du helt bakom eller? Fan vad arg jag blir!

Det är mycket saker man försöker göra roligare för sina barn, och det handlar INTE om att inte vara lyhörd för sitt barns känslor. Många gånger blir barn rädda för saker som det inte finns anledning att vara rädd för, och jobbet som förälder innebär bland annat att fösa barnen framåt och förstå att det INTE finns någon anledning att vara rädd.

Att jämföra det med att känslokallt låta sitt barn ligga och skrika sig till sömns, om det så skulle spy ner sig själv och sängen på köpet, det var fan det mest idiotiska jag hört på länge. Det går vänja sina barn vid saker och ting, även om dom inte lär sig gilla det så kan dom lära sig acceptera det. Ett bad handlar inte om att låta sitt barn sitta i baljan timme efter timme och gråta sig ren, som SHN gör med att barnet ska gråta sig trygg, i princip..

Fy fan så oerhört korkat.
    Det skrev jag inte. AW har kommit med bra mycket med än SHN, om du inte visste det..?
    Jag tycker inte att man är lyhörd om man om och om igen kör över barnets uppenbart negativa känslor med ett glättigt leende och glada tillrop. Det känns både fejkat och osunt. Man kan inte lära en nyfödd att det inte "finns någon anledning att vara rädd", de förstår inte det. Hur mycket man än försöker utsätta dem för det. Dessutom är det ju inte ens säkert att bebisen är rädd. Det kan ju helt enkelt vara obehagligt. Och det är väl lika viktigt att respektera det?
  • vittra

Observera att jag inte menar att just TS gör detta, men det är exakt vad flera i tråden har föreslagit.

• vittra
    Lizzan89 skrev 2011-12-12 07:10:12 följande:
    Nu får du ge dig!!!
    Alltså förlåt, men våga inte jämföra mig med den skatan. Vi är med i samma tråd emot hennes metoder för guds skull och jag skulle aldrig gå emot mina principer som du påstår att jag gör. 

Självklart är jag fullt lyhörd för min bebis och skrattar inte BORT nånting eller kör över mitt barns känslor!!
    Jag försöker bara hålla humöret glatt för hennes skull, det gör väl vilken förälder som helst. Men samtidigt visar jag också att jag ser att hon är ledsen och gör mitt bästa för att hon ska känna att jag är där och badet ska vara snabbt över!

Jag höjer inte volymen varteftersom hon skriker högre  och jag rabblar absolut inte nån psykotisk ramsa för henne och ignorerar att hon är ledsen. För Guds skull, jag skulle aldrig göra mitt barn illa på det viset!
    Nu blev jag faktiskt lite irriterad, för det är verkligen inte samma sak!

Jag låter som sagt badet gå fort. Det är inte så att jag drar ut på det hur länge som helst  bara för att få henne att gilla att bada. Jag tvättar av henne på max 2 minuter och sen tar jag upp henne i famnen, kramar henne och värmer henne i handduken i min famn.

Jag är fullt medveten om att man inte kan TRÄNA en bebis, men man KAN få en bebis att inse att mamma finns precis bredvid hela tiden och det är inte farligt.

TEX
    Thea avskydde att åka vagn! Så fort man la henne i den så var det gallskrik. Men det fanns liksom inte så mycket till val innan jag hade bärselen och vi skulle gå till bvc. Så då började jag gå på en barnvagnspromenad en gång om dagen. I början var det såklart skrik, jag stannade ofta för att ta upp och krama om, ge henne nappen osv. OBSERVERA! TA UPP, KRAMA OM, GE TRYGGHET!

Men sen plötsligt en dag så sa hon inte ett ljud i vagnen på vår promenad på över en timme. Och sedan dess verkar hon tycka det är mysigt att åka vagn. Hon ligger och tittar och skrattar och efter ett tag somnar hon.

Så näe, att TRÄNA en bebis går inte, där har du fullkomligt rätt!
    Men man kan absolut göra bebisen trygg med saker genom att upprepat visa att man FINNS DÄR!  Man lämnar dom inte!

AW skulle nog lämna bebisen ensam i badet och gå för att dammsuga så länge... Så det är verkligen inte schysst att jämföra mig med henne!Skrikandes

Sen det där att tvätta av bebisen med en våt handduk.. jag tycker INTE att hon blir tillräckligt ren av det.  Hon har veck och valkar överallt som är mycket lättare att komma åt i badet än med en handduk. Hon kräks och bajsar igenom rätt ofta , så jag ser hellre att hon är ren än lite halvdan.

Självklart är det jobbigt att höra skriket och jag hade uppskattat mer om hon var glad.. men å andra sidan tar badet som max 2 minuter, så det är inte skadligt för henne så länge jag sitter och håller henne , pratar lugnande och ger henne trygghet.

Så näe, INTE samma sak. Någonstans!
    Men jag kan verkligen inte förstå varför det är så sjukt viktigt för dig att bada henne så ofta när hon hatar det?! Varför????
  • vittra
    Koppkaka skrev 2011-12-12 10:16:16 följande:
    Det är fortfarande helt igenom dumt att jämföra med AWs metoder. Att vara glad och positiv inför sin bebis, är inte detsamma som allt AW sysslar med.

Det kanske är fejkat ibland, men många gånger det bästa för sitt barn.
    Ursäkta, men när vi ändå är inne på det så vet du ju själv knappt vad Anna Wahlgrens metoder är (du trodde ju tom att det var 5mm hon gjort om jag inte minns fel). Du bara tycker att hon är dum i huvudet och borde brännas på bål typ, utan att ens veta varför. Du har antagligen ingen aning om vad jag menar när jag jämför så här, och det beror ju på att du inte vet hur hon överlag resonerar. Hon har inte bara gjort en sömnmetod. Hon har skrivit otaliga böcker, och barnaboken är den allra mest lästa. Detta som TS beskriver är en klassisk situation där hon skulle bete sig exakt likadant, för har hon bestämt att det ska vara roligt att bada så är det så. Punkt slut. Och finner bebisen detta obehagligt, så ska den känslan ignoreras och man ska vara ännu mer glad och positiv och tjoa av lycka för att verkligen pressa in känslan av välmående i det lilla spädbarnet. Skriker bebisen hysteriskt ska man bara överrösta skriket med ännu mer tjoanden och glada tillrop om hur trevligt det är och att nu ska man vara glad, inte ledsen osv. Jag tycker det är en självklarhet att det alltid är det bästa för sitt barn att istället respektera och bekräfta barnets känsla och reaktion. Och är det något som kan undvikas så ska man naturligtvis göra det.
  • vittra
    Lizzan89 skrev 2011-12-12 12:08:25 följande:
    Jag PROVADE att bada henne varannan dag under EN vecka,  för att se om hon skulle skrika mindre till slut. När det inte funkade så återgick jag till 1, max 2, gånger i veckan. Som BVC, BB och diverse babysidor rekomenderar. Varken mer eller mindre.

Det är inte viktigt för mig att bada henne ofta. Men det är viktigt för mig att hålla henne ren och i möjligaste mån kunna göra det utan att hon skriker av det. Det var allt jag ville med tråden. Se om folk hade några tips på hur man kan hålla sin värdefullaste skatt ren och slippa skrik .

Och jo, bebisar förstår visst till slut att saker och ting inte är farliga, bara man visar att man hela tiden finns där och att det inte ÄR farligt. Men sen ska man INTE göra det på ett sätt som AW förespråkar, det är FELFELFEL!
    Det är ju sorgligt om BVC och BB sagt att ni inte får bada henne mer sällan än 1-2 gånger i veckan, riktigt pinsamt faktiskt. Men det finns stora brister och det är möjligt att de sagt så, fast jag tror inte riktigt det? De har ju naturligtvis fel, det måste du väl förstå själv? Hur kan man tro att man måste bada bebisar så ofta!? Så där ofta badar min 4-åring! Bebisar blir ju inte ens smutsiga! Tvärtom är ju tex fosterfettet något som inte bör tvättas av utan ju längre bebisen får ha huden skyddad av det fettet desto bättre är det. Att tvätta bort spädbarnets naturliga hudflora är inte bara onödigt, det finns också risker med det. Vatten är uttorkade. Det är fakta. Hudens naturliga balans blir förstörd, till slut kanske man måste börja smörja bebisen dagligen för diverse hudproblem. Ja särskilt ovanligt är det inte. Något av de värre jag läst om var en som smorde sin bebis före badet och efter badet. Och varje morgon. Bebisen badade dock varje kväll. Det är inte sunt att ha ett så överdrivet renlighetsbehov, särskilt inte för nyfödda bebisar som har extremt mycket känsligare hud. Det är ju just därför så många finner det obehagligt, för att de är känsligare. Den rekommendation jag har hört är max 1 gång i veckan, sedan finns det de som, när bebisen blir äldre, inför kvällsrutiner med dagligt bad. Visst, det fungerar för vissa och då är det ju inget att säga om det. Barnet älskar det, blir sömnig av det osv. Men det behövs ju inte för renlighetens skull! Så jag står fast vid att du måste släppa detta överdrivna behov av att bada henne istället, och tvätta henne med en tvättlapp med ljummet vatten och lite olja i de veck etc som behövs torkas rena vid behov. Det är så man gör med spädbarn. Detta ständiga badande är ett mycket nytt påfund, och det är då rakt inte för bebisens skull.
  • vittra
    Koppkaka skrev 2011-12-12 13:00:42 följande:
    Men alltså.. Fosterfettet? Hon är snart 4 månader!
    Bebisen är 3 månader nu ja (räknas fortfarande som nyfödd). Men TS beskriver ju vad som har hänt fram tills nu.
  • vittra
    Lizzan89 skrev 2011-12-12 13:47:35 följande:
    Du verkar utbildad inom området. Vad jobbar du med?

Fosterfettet är ju för det första borta för längesen. Hon är inte nyfödd, hon närmar sig 4 månaders ålder.
    Det handlar väl inte om att jag roas av att bada henne? Och vadå renlighetsbehov? Nämnde jag att hon kräks och bajsar rätt mycket och jag gärna vill få henne ren från detta?

Uttorkande? Vi har olja i vattnet och hon är så mjuk och go efteråt så det behöver du inte oroa dig för.

Du säger att badandet är ett nytt påfund. Jaha, kanske för att man kommit fram till att det behövs? Ungefär som att det är ett nytt påfund att vänta med riktig mat till 6 mån istället för 4, för att man kommit fram till att det är bättre? Saker förändras .

Hur kan det INTE vara för bebisens skulle man håller honom/henne ren?
    Det är inget nytt påfund att man ska vänta med mat till 6 månader? Var har du fått det ifrån? Men du tror alltså att bad varje vecka är nödvändigt? Varför? Vad tror du händer om man inte badar dem? Varför skulle det vara så farligt att faktiskt låta henne slippa? Och ja, jag är utbildad. Jag har drygt 4 års universitetsstudier inom bla spädbarnsutveckling. Jag är behandlingsassistent, och numera snart färdigutbildad familjeterapeut. Vad nu min utbildning har med saken att göra... jag tycker det är allmänkunskap att veta att vi idag generellt är alldeles för renliga av oss (här i västvärlden) och sunt förnuft att man inte måste bada ett spädbarn jämt och ständigt.
  • vittra
    Koppkaka skrev 2011-12-12 13:48:16 följande:
    Gud vad tröttsamt det är med alla hobbyexperter som det kryllar av på Familjeliv.
    Och jag tycker det är tröttsamt med sådana som ska skriva om saker de inte kan något om
    Well, då kan vi ta i hand på det!
  • vittra
    Koppkaka skrev 2011-12-12 23:01:34 följande:
    Det är en ny rekommendation att man ska vänta med smakportioner tills bebisarna är 6 månader.
    Vad är nytt för dig egentligen? Jag anser inte att det är nytt eftersom det är närmare 10 år sedan den rekommendationen upptogs i Sverige, ännu längre sedan som WHO gjorde det i de internationella rekommendationerna.

www.nymedicin.com/news/2003/12/07/Nya_rekommendationer_om_amning_med_brostmjolk.html

Dessa rekommendationer har gällt sedan dess, den enda ändring skett nu i höst angående detta är en modernare formulering där man har infört ett nytt begrepp "smaksensationer", men den största skillnaden i de nya rekommendationerna är att man har tagit bort rekommendationen om den klassiska ordningsföljden, nu kan man börja med vilka livsmedel som helst, i vilken ordning som helst och man behöver inte heller ta ett i taget utan kan börja med flera samtidigt.

Nu är det ju dock väldigt OT i den här tråden, men eftersom du på något sätt försöker sätta mig på plats med något som inte ens är sant så måste jag ju klargöra fakta... har du läst livsmedelsverkets egen utredning om de nya rekommendationerna? Här kan du läsa:
    www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/10-man-2011---Nya-rad-avdramatiserar-mat-for-barn/

"...även om rekommendationen fortfarande är att amma fullt under första halvåret."
  • vittra
    Lizzan89 skrev 2011-12-13 19:45:03 följande:
    Det är en ny rekomendation, jo. Innan var det 4 månader. Och det är inte alls längesedan livsmedelsverket ändrade detta. Men det är OT, jag bara drog en parallell.

Självklart måste inte alla bebisar bada en gång i veckan, det har jag inte sagt heller!  Det finns säkerligen dom som det räcker att bada 1 gång i månaden !

Men MIN bebis behöver ett bad, åtminstonde en gång per vecka, för att bli riktigt ren efter alla kräk och bajsfester. Det vet du med andra ord ingenting om överhuvudtaget, utan det är jag som är hennes mamma och som avgör när det är dags att göra henne ordentligt ren. Det är också JAG som avgör om det räcker med en våtservett eller om hon behöver ett snabbt bad.

Fattar inte varför du måste starta en debatt om precis ALLTING! Helt obegripligt.
    Nej. Läs mitt inlägg ovan. Innan var det dessutom 4-6 månader i Sverige, inte 4 månader. Och jo, jag anser nog att det är längesedan när det är 9-10 år sedan.

Ok, du anser att hon behöver bada, trots hennes uppenbara negativa reaktioner. Jag har inget mer att tillägga, jag tycker det är tokigt och fel och skulle aldrig behandla min bebis så själv. Men det är ditt val. Vi som har gett rådet att bada henne mer sällan har gjort det utifrån våra egna erfarenheter och kunskaper och utifrån vår tanke om lyhördhet inför bebisen, du har ju fått många andra råd också så det är ju bara att testa vidare. Din grundtanke dock om att du bör eller kan "träna" henne och vänja henne genom täta bad är rent ut felaktig och det var min grundpoäng. Det är ren tortyr att göra så mot en bebis. Men där har du ju också motsatt dig, vilket bara tyder på gigantisk okunskap att ens tro något sådant om ett spädbarn. Nu har jag sagt mitt och det är uppenbart att vi tycker olika.
  • vittra
    Moppepojke skrev 2011-12-13 20:15:50 följande:
    Min tjej på 9 veckor accepterade bad först när vi började bada tillsammans
    Förövrigt har vi alltid badat tillsammans med våra barn när de var små så håller helt med i detta råd, har ni inte testat det ännu så gör det! Kanske hon plötsligt älskar det!
  • vittra
    Koppkaka skrev 2011-12-13 22:37:51 följande:
    Är du medveten om att det inte stod ett skit om smakportioner överhuvudtaget i den där länken från 2003? Det här med d-vitaminerna är ju inte heller samma längre. INGEN har sagt något om att amma? Varför simmar du in på det?

Må så vara att just ordet smaksensationer är nytt, men smakportioner är då fasen inget nytt påhitt.
    Eh va? Helamning och introduktion av smakportioner hör ju ihop! Herregud... hela den där artikeln handlar just om rekommendationen för smakportioner. Man talar om helamning, eller exklusiv amning i 6 månader. Det är exakt vad detta handlar om, eftersom man då inte kan börja med några smakportioner om bröstmjölken eller bröstmjölksersättningen ska vara den enda födan under 6 månader. Du påstod att det nyss hade ändrats till 6 månader, där står ju från 2003 att man redan då rekommenderade 6 månader. Du bör kolla livsmedelsverkets sida så att du åtminstone förstår vad rekommendationen över huvudtaget handlar om. Nej smakportioner är naturligtvis inget nytt påhitt, det du påstod var att det var något nytt att rekommendera 6 månader vilket är felaktigt och det står även i livsmedelsverkets egen remiss. Det finns liksom ingen diskussion. Jag fattar inte hur du kan käfta emot något så uppenbart! Du verkar ju inte ens veta vad rekommendationen handlar om till att börja med.

Vad är det förresten som är nytt med d-vitaminer nu då? Låt höra
  • vittra
    Prodin skrev 2011-12-13 22:51:56 följande:

Om bebis hatar att bada, bada inte :)

• vittra

www.slv.se/upload/dokument/remisser/Remisser_2011/rad_spadbarn_smabarn/Hanteringsrapport_slutversion_remiss.pdf

"De råd som ges till föräldrar om amning och tillvänjning varierar mycket,
    vilket är förvirrande för föräldrarna. Rekommendationen om att amma helt
    i ungefär sex månader infördes i Sverige 2003 genom ett gemensamt
    ställningstagande av Livsmedelsverket, Expertgruppen för pediatrisk
    nutrition, Socialstyrelsen och Socialdepartementet. Inom barnhälsovården
    finns både de som har anammat dessa råd och de som har valt att fortsätta
    att rekommendera introduktion av smakportioner vid 4-6 månaders ålder.
    De som rekommenderar smakportioner före sex månaders ålder menar att
    tillvänjningen går lättare då. Små smakprover från tidigast 4 månaders
    ålder kan möjligen underlätta tillvänjningen, även om det inte finns
    vetenskapliga bevis för det. Att införa detta råd kan vara ett sätt att få till
    stånd en större enighet i rådgivningen till föräldrarna."

Svar på tråden Bebis HATAR att bada! några tips?