• Lillan21

Dålig uppkoppling! =(

Hejsan! Jag har trådlöst internet via fast modem (om det nu är så det heter) genom Bredbandsbolaget. Jag betalar för 100Mbit men enligt speedtest och bredbandskollen har jag bara 22Mbit. Och jag fattar inte riktigt varför. Jag har redan testat idiotlösningen. Starta om datorn. Det löser ju det mesta =p Men min fråga är nu, kan jag få upp hastigheten på min uppkoppling på något sätt? Eller är det dömt att misslyckas? Jag kan inte så mycket om datorer så jag känner mig lite out of my league...

• Svar på tråden Dålig uppkoppling! =(
  • Emmeliina

Oftast betalar man för UPP TILL 100 mbit. Alltså kan du ha 22 mbit och ändå måste fortsätta betala för samma. Ring annars bolaget och hör om där är något du kan göra.

• Frontline

Har du provat att köra via kabel så det inte är det trådlösa som är flaskhalsen?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lillan21

Gjorde ett försök med kabel nu, men tydligen kan inte min dator ta kabel, bara trådlöst, vilket jag inte fattar >.< den frågar efter användarnamn och lösenord och jag har ingen aning om va fan det betyder när den gör det Förvånad Den säger att datorn inte är konfiguerad för varken fjärranslutningar eller bredbands anslutningar (PPPoE) ??? jag fattar ingenting...

• Frontline
    Lillan21 skrev 2011-12-11 14:23:34 följande:
    Gjorde ett försök med kabel nu, men tydligen kan inte min dator ta kabel, bara trådlöst, vilket jag inte fattar >.< den frågar efter användarnamn och lösenord och jag har ingen aning om va fan det betyder när den gör det Förvånad Den säger att datorn inte är konfiguerad för varken fjärranslutningar eller bredbands anslutningar (PPPoE) ??? jag fattar ingenting...
    Hmm det var ju skumt, vet tyvärr inte hur jag ska hjälpa dig mer en att säga att du kan ringa till din operatör och begära teknisk support.
    Användarnamn och lösen har du säkert fått papper på när du beställde ditt bredband...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lillan21
    Frontline skrev 2011-12-11 14:37:07 följande:
    Hmm det var ju skumt, vet tyvärr inte hur jag ska hjälpa dig mer en att säga att du kan ringa till din operatör och begära teknisk support.
    Användarnamn och lösen har du säkert fått papper på när du beställde ditt bredband...

det är inte bredbandet som vill ha användarnamn och lösen, utan datorn. Internetanslutningen behöver jag bara ett lösen till och den står ju på modemet.
  • sportpappa

Din utrustning måste klara av 100 Mbit/s för att komma upp i den farten. Vad har du för router och vilken standard använder den? Vad har du för nätverkskort i din dator och vilken standard använder den?

Eftersom du kör trådlöst så heter standarden 802.11 + en bokstav. För att komma upp i 100 Mbit/s så måste all utrustning klara av 802.11n.
    Om din router stödjer mixed 802.11 mode så går det att blanda fler olika standarder i nätverket. Om inte så kommer den arbete på den hastighet som stöds av alla vilket säkert blir b eller g (11 eller 54 Mbit/s).

• Lillan21

Hmm... Jag har egentligen ingen aning om vad allt det där precis betydde, men jag har tagit reda på att standarden ska kunna vara 802.11b/g/n men jag vet inte hur man tar reda på det på datorn, eller ändrar det. (tog reda på det på google =p)

• Lillan21

och vad jag vet så har jag ingen router, bara ett modem, och det är det modem jag fick av bredbandsbolaget när jag köpte internet av dom

• DataProffs1
    sportpappa skrev 2011-12-11 16:59:57 följande:
    Din utrustning måste klara av 100 Mbit/s för att komma upp i den farten. Vad har du för router och vilken standard använder den? Vad har du för nätverkskort i din dator och vilken standard använder den?

Eftersom du kör trådlöst så heter standarden 802.11 + en bokstav. För att komma upp i 100 Mbit/s så måste all utrustning klara av 802.11n.
    Om din router stödjer mixed 802.11 mode så går det att blanda fler olika standarder i nätverket. Om inte så kommer den arbete på den hastighet som stöds av alla vilket säkert blir b eller g (11 eller 54 Mbit/s).

Nja! Dessa 11 eller 54Mbps är ju MAX TEORETISK hastighet.. ett G nätverk klarar i praktiken av drygt 22 Mbps..
    Vilket stämmer med vad Lillan21 får ut!..

Så JA! problemet ligger i det trådlösa.. Och modemet i fråga kanske endast har stöd för G-standarden.. Om så så måste Lillan21 skaffa en ROUTER...

En router som klarar minst 200Mbps...  (= minst det dubbla av max uppkopplingshastighet) och då gärna en modern router som klarar flera samtidiga anslutningar (pga. skype, torrents osv.) och som har 802.11N standarden..

T.ex. en D-link 655 som kostar mellan 500/750kr..

Den BÄSTA och SÄKRASTE installationguiden för Windows 7 finns på www.WinGuider.se//page5.html
  • Lillan21
    20120131 skrev 2011-12-13 09:28:08 följande:

Nja! Dessa 11 eller 54Mbps är ju MAX TEORETISK hastighet.. ett G nätverk klarar i praktiken av drygt 22 Mbps..
    Vilket stämmer med vad Lillan21 får ut!..

Så JA! problemet ligger i det trådlösa.. Och modemet i fråga kanske endast har stöd för G-standarden.. Om så så måste Lillan21 skaffa en ROUTER...

En router som klarar minst 200Mbps...  (= minst det dubbla av max uppkopplingshastighet) och då gärna en modern router som klarar flera samtidiga anslutningar (pga. skype, torrents osv.) och som har 802.11N standarden..

T.ex. en D-link 655 som kostar mellan 500/750kr..

Underbart! =D tack så mycket för svaret! =D ska kolla upp det i den lilla lokala elektronikaffären vi har här =p ska se om dom kan få tag på nått sånt ;p
Svar på tråden Dålig uppkoppling! =(