• iijeg

Ultraljud: hur ser man vilket kön?

Är i behov av en snabbskola i ultraljudstolkande. Hur känner man igen en pojke/flicka?
    Två streck? Tre? Hamburgare? Jag har ingen som helst klarhet i ämnet.
    Upplys mig!

• Svar på tråden Ultraljud: hur ser man vilket kön?
  • iijeg

Nä inte än, ultraljudet är till veckan. Vi försöker arbeta proaktivt. Flört

Landstingets har en uttalad policy om att inte fastställa kön vid ultraljudet, men nyfikenheten tryter och vi funderade på vad man ska kolla efter.

• emme 86

Man kan bara de könet om man ser barnet underifrån.
    3streck så att de ser up som en hamburare är en flicka o är de en pojk så ser man snoppen o pungen.

• iijeg
    emme 86 skrev 2011-12-11 19:08:07 följande:
    3streck så att de ser up som en hamburare är en flicka o är de en pojk så ser man snoppen o pungen.
    Ahh, jag förstår! Tack och bock!
  • slinkywookie
    emme 86 skrev 2011-12-11 19:08:07 följande:
    ....Och fran sidan, profilbild. Inte sarskilt tydligt hos flickor men pung och snopp brukar synas fint om man far ratt vinkel.
  • Veladis

Vi såg "rakt ner i skrevet" på vårt väntade barn ovanifrån. Vi tyckte det såg ut som en tjej, och sköterskan bekräftade. BF om två v så då får vi se om det stämde. Nya ultraljudsmaskiner har de också, maken tyckte t om han kunde se äggstockar men det vete f-n...

• slinkywookie
    Veladis skrev 2011-12-12 09:30:20 följande:
    Vi såg "rakt ner i skrevet" på vårt väntade barn ovanifrån. Vi tyckte det såg ut som en tjej, och sköterskan bekräftade. BF om två v så då får vi se om det stämde. Nya ultraljudsmaskiner har de också, maken tyckte t om han kunde se äggstockar men det vete f-n...
    Aggstockar kan man dock inte se :) Inte heller testiklar, de vandrar ner i pungen mot slutet av graviditeten.
  • Veladis
    slinkywookie skrev 2011-12-12 09:43:20 följande:
    Aggstockar kan man dock inte se :) Inte heller testiklar, de vandrar ner i pungen mot slutet av graviditeten.

Nä, det får stå för min man, haha.

Men en snippa såg vi tydligt i allafall. Hade hon inte gömt snoppen väldigt, väldigt bra så är det en tjej. Det var varken tre streck eller "hamburgare", utan helt enkelt en nsippa, en flick-könsorgan. Mycket tydligt. Bra maskin, som sagt. 
  • slinkywookie
    Veladis skrev 2011-12-12 09:44:50 följande:
    Nä, det får stå för min man, haha.

Men en snippa såg vi tydligt i allafall. Hade hon inte gömt snoppen väldigt, väldigt bra så är det en tjej. Det var varken tre streck eller "hamburgare", utan helt enkelt en nsippa, en flick-könsorgan. Mycket tydligt. Bra maskin, som sagt. 
    Formodligen ocksa bra vinkel och en bebis som sarade pa benen, sant underlattar!
  • persikofjaril

Hm. När jag och sambon var på rul så såg vi iofs 3 streck, tror jag iaf, men det såg inte ut som en hamburgare. Hon som utförde ultraljudet sa aldrig rakt ut att det var en tjej, utan pratade om blygdben. Vi frågade om det innebär att det är en tjej, och jag tror att hon bekräftade det. Känner dock såhär i efterhand att jag inte är helt säker på att hon verkligen svarade att "ja, det är en tjej", var rätt överväldigad av att få se bebisen därinne. Det var en jättehäftig upplevelse Glad Men det visar sig ju om ett par månader om vi uppfattat saken rätt eller inte.

• iijeg

Åhå, det ska bli så sjukt spännande. Tack så mycket för alla råd!

• Momalicious

Googla på typ "ultrasound boy" och "ultrasound girl" så finns det massa amerikanska sajter med ultraljudsbilder. Alt byt ut ultrasound mot sonogram.

• Annika1718
    iijeg skrev 2011-12-11 18:53:24 följande:
    Ultraljud: hur ser man vilket kön?

Är i behov av en snabbskola i ultraljudstolkande. Hur känner man igen en pojke/flicka?
    Två streck? Tre? Hamburgare? Jag har ingen som helst klarhet i ämnet.
    Upplys mig!

Någon som kan hjälpa mig att se könet ?
    Bilden är tagen i v17
Svar på tråden Ultraljud: hur ser man vilket kön?