• Anonym (orkar inte)

Tetralysal, hjälper det?

Hej.
    Jag är 21och lider av pco ,är normalviktig, men har akne. Jag har försökt allt för att få bort finnjävlarna i 4 år! Prövat en massa krämer, B5, spironolakton, duac, basiron osv.
    Tack vare finnarna har jag utvrcklat social fobi, och har inget jobb just pga det!

Nu till saken, jag va hos hudläkaren 23e november och hon skrev ut teralysal 300 mg 2ggr/ dag i 3 månader.
    Finns det någon som ätit tetralysal mot akne som har pco?`
    Hjälper det?
    Snälla ge mig lite hopp!!
    Kommer gå under snart.. 

• Svar på tråden Tetralysal, hjälper det?
  • Anonym (Cissi)

Min hudläkare sa att jag var typ tvungen att gå på tetralysal i tre månader och om det inte hjälpte eller blev bättre skulle vi bestämma efter det om jag kunde börja på roaccutan.. De vill ju inte skriva ut de i första hand därför vill läkarna att man går på tetralysal först

• Anonym (orkar inte)
    Anonym (Hmmm) skrev 2011-12-11 20:28:55 följande:
    Åt dem för längesedan men jag tror att det blev värre och sedan bättre. Jag stod på dem länge och det bet på alla bakterier, så jag var i stort sett aldrig sjuk när jag åt dem. Nackdelen var att jag sedan dess dragits med svamp på kroppen. Tabletterna slog helt ut det som håller svamp borta. Så om jag hade fått göra om det hade jag valt bort tetralysal.
    Ojj, fyfan va jobbigt! De är just darför jag inte vill gå på tetralysalen länge så man blir immun mot antibiotika:/
    3 månader får fan räcka och om det inte visar att de blivit bättre så ska jag be om roa! 
  • Anonym (orkar inte)
    Anonym skrev 2011-12-11 20:33:54 följande:
    Be om roaccutan! Du kommer inte ångra dig. Fick jättefin hy.
    Ska göra det ifall det inte hjälper eller om de kommer tillbaka!! :)
  • Anonym (orkar inte)
    Anonym (Cissi) skrev 2011-12-11 20:40:17 följande:
    Jag minns inga stora biverkningar av dem..  Men får du någon kräm att ha på ansiktet också?
    För kommer ihåg att min hudläkare sa att det var väldigt viktigt att jag tog tabletterna och krämen så det verkade in ifrån och utanpå lixom.. 
    Det låter inte som du har finnar över hela ansiktet så jag hoppas för din skull att det försvinner på den här 3 månaders kuren:)
    Det är ju större biverkningar av roaccutanen, den finns inte ens med på FASS... Men det hjälper ju bättre och det är absolut värt att gå på en kur om det bara tar död på allt. 

Nu under min graviditet så har det gått upp och ner med min hy, det har absolut blivit bättre sen jag blev gravid! Nu längtar jag bara efter att få bort allting, är också 21 och har kämpat med detta lite över 3 år. 
    Hon ville först ge mig receptbelagd kräm, men jag sa till henne att jag redan prövat några krämer men att dom bara gjort mig värre, och då hade jag finnar över HELA ansiktet! Så fick bara tetra.
     Innan så va jag verkligen full med finnar men efter att jag gått på ansiktsbehandlingar så försvann det i pannan och på kinderna, men hakan är katastrof. Och när jag slutade så fick jag massa bölder på hakan och försökte med b5 och alla möjliga krämer. Sen fick jag en medicin som heter spironolakton och det hjälpte mig, va fri från finnar ett halvår ungefär. Fast nu under sommaren börja de ploppa upp på kinderna, det var finnar som kliade som in i helvete, så jag slutade med medicinen och fick inte upp bölderna som innan. Och nu är jag hääär med tetralysalen :P 
    Så har haft både vanliga finnar och bölder!
    Jag hoppas verkligen på att jag inte får tillbaka bölderna efter jag avslutat kuren, eller finnar överhuvudtaget kanske man ska säga! :)
    Blev lite mycket och läsa kanske nu hihi 
  • Anonym (orkar inte)
    Anonym (Cissi) skrev 2011-12-11 20:44:19 följande:
    Min hudläkare sa att jag var typ tvungen att gå på tetralysal i tre månader och om det inte hjälpte eller blev bättre skulle vi bestämma efter det om jag kunde börja på roaccutan.. De vill ju inte skriva ut de i första hand därför vill läkarna att man går på tetralysal först
    Aaa, hon sa också till mig att jag skulle testa 3 månader och se hur det funkar för mig, så får väl hoppas på det bästa och helt enkelt hålla ut!

Gick du till nån i sthlm eller vart då?  
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (orkar inte) skrev 2011-12-11 21:09:10 följande:
    Aaa, hon sa också till mig att jag skulle testa 3 månader och se hur det funkar för mig, så får väl hoppas på det bästa och helt enkelt hålla ut!

Gick du till nån i sthlm eller vart då?  
    Aa på Karolinska
  • Anonym (Cissi)

Fick en remiss dit av min husläkare efter att jag gått på tetra ett tag så tyckte han att jag skulle träffa någon annan

• Kattdamen

Har du testat acnicyl? Receptfritt på apoteket.

Är det enda som funkat för mig.

• Anonym (orkar inte)
    Anonym (Cissi) skrev 2011-12-11 21:13:08 följande:
    Fick en remiss dit av min husläkare efter att jag gått på tetra ett tag så tyckte han att jag skulle träffa någon annan
    Hmm konstigt att jag inte fick remiss till ks eftersom det är närmre dit för mig, jag fick till danderyd. 
  • Anonym (orkar inte)
    Kattdamen skrev 2011-12-11 21:28:52 följande:
    Har du testat acnicyl? Receptfritt på apoteket.

Är det enda som funkat för mig.
    Nää det har jag inte, är det nån slags kräm eller?
    Har/ hade du svår akne eller ? 
  • Kattdamen
    Anonym (orkar inte) skrev 2011-12-11 22:31:57 följande:
    Nää det har jag inte, är det nån slags kräm eller?
    Har/ hade du svår akne eller ? 
    Tvättgele, och kräm ja.

Jag hade väldigt stora, djupt under huden med flera finnar på samma ställe. Så ja.
Svar på tråden Tetralysal, hjälper det?