• Äldre 11 Dec 20:06
    35322 visningar
    12 svar
    12
    35322

    Konstig värk i ena sidan av ryggen (lungan?)

    Eftersom jag inte hittade en kategorii som passade bättre så blec det i känsliga rummet. Tråden får gärna flyttas till en annan kategori om det skulle vara så.

    I alla fall, har ett tag nu haft konstigt ont i högra sidan av ryggen, det börjar ungefär från där revbenen börjar där nere och går just nu ändå upp till axeln. Upplever även en hålliknande känsla framtid strax under nyckelbenen på båda sidorna.

    Jag är gravid i vecka 28 så det trycker ju mycket upp på lungorna och det är besvärligt emellanåt att andas, men det ser jag inte som något konstigt. men värken i ryggen tycker jag känns märklig.

    Någon som vet vad det kan bero på?
    Jag har tidigare haft värk i rygg och då haft det besvärligt att andas och har då trott att det varit lunginflammation eller nått, men fick då veta av hon jag pratade med på vc att man oftast bara hade ont i ena sidan om det var lunginflammation eller en propp i lungan. Därför går tankarna lite dit nu, men samtidigt värker det ända upp till axeln och så långt upp går ju inte lungorna.

    Jag var förkyld med hosta och feber för några veckor sen och är nu frisk tycker jag, men kan fortfarande få lite hostattacker, vilket jag har reagerat på lite ibland. Så även detta för tankarna lite till lunginflammation, men samtidigt tycker jag itne att jag känner ingen symptomen på det jag har läst.

    Någon som vet annars vad det kan vara? Kanske det är så enkelt att det är just för att jag är gravid som det gör ont och att det bara varit oturligt att jag har extra ont just på ena sidan?

  • Svar på tråden Konstig värk i ena sidan av ryggen (lungan?)
  • Äldre 11 Dec 20:39
    #1

    Jag tycker du bör söka hjälp.

    Du kan har fått en lungkollaps. Jag fick det spontant för nån månad sen. Kändes som håll, kunde inte andas ordentligt.

  • Äldre 11 Dec 20:47
    #2

    Kan det vara så illa? Låter ju Inge vidare i så fall.
    Just nu har jag mest ont uppe mellan axeln och nacken.
    Just hållkänslan framme vid har jag haft länge periodvis. Hade då även värk bak i ryggen på båda sidorna, men det gick alltid över och jag har varit på vc och kollat lungorna oxå. Det var dock innan jag blev gravid.

    Just nu är det ju så mycket tryck uppåt iom bebisen i magen så det är svårt att veta riktigt vad som är vad

  • Äldre 11 Dec 20:48
    #3

    Låter som gallstensanfall. Det kan bryta ut under graviditeten och smärtan brukar börja nere till höger vid revbenen och strålar upp mot axeln. Kontakta hälsocentralen imorgon och be om remiss till ultraljud av gallan.

    Jag har haft sådana anfall och först nu under min andra graviditet har jag träffat en läkare som förstod vad som var fel och skickade mig på UL av gallan. Där konstaterade de massa stenar och det blir troligen operation efter graviditeten.

    http://www.1177.se/Dalarna/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Gallsten/ 

  • Äldre 11 Dec 20:49
    #4

    Kan nåt revben skadats pga hårt hosta, det är möjligt? Kommer smärtan mera efter måltid eller är det hela tiden? om den är relaterad till matintag kan det ha med gallan att göra, kan stråla ut i ryggen, liksom en känsla av att man måste stretcha ut övre ryggen mellan skulderbladen - då lättar de liksom. Så hade jag innan galloperationen.

  • Äldre 11 Dec 20:53
    #5

    Svårt att säga när det gör mest ont, nu tex gör det inte alls ont när jag ligger ner i sängen och vilar.
    Har känt det ett tag just nere vid början av revbenen, men idag har det suttit mer hela vägen upp. Tycker inte jag gjort nått speciellt eller annorlunda idag och det har inte kommit vid nått särskilt tillfälle. Jo när jag sitter, ligger jag ner blir det bättre och när jag står upp är det inte lika illa som när jag sitter.
    Sen är det mycket tryck underifrån på lungorna när jag sitter oxå. Det gör det hela extra obehagligt.

  • Swea80
    Äldre 11 Dec 21:00
    #6

    Jag hade en håll liknande känsla som satt i några dagar utan uppehåll, googlade och fick fram
    just propp i lungan, men när de kollade upp mig på akuten så var det muskelbristning i musklerna mellan revbenen som gjorde ont, och jag hade precis som du vart sjuk och hostat både hårt och länge.

    Kanske kan vara det? Men tycker ändå du ska kolla upp, dumt och "chansa". Kan ju kankse oxå vara en kombination mellan nåt sånt och att det är trångt med bebis där inne.

  • Äldre 11 Dec 21:05
    #7

    Jag har ju en Bm tid på tisdag, inte för att det är samma sak som läkare men tänkte om man kunde höra med henne?
    Jag har bara så jäkla svårt att gå till vc och läkare så jag brukar dra ut på det och vänta och se
    Tycker det värker lite vid båda sidorna vid nedre delen av revbenen nu så jag börjar tro att det är trycket från bebis. Har lite andra besvär med värk och så nu så det känns lite som jag går och känner efter för mycket.

    Har som sagt svårt för att gå till läkare eftersom jag tror att jag överdriver själv och de senaste gångerna jag verkligen har ringt och fått tid har det inte varit nått så då vill man ju inte ringa för "inget" heller.

  • Swea80
    Äldre 11 Dec 21:11
    #8

    Nja.. BM är ju inte riktigt samma sak Men fråga kan man alltid göra.
    Men har du på båda sidorna skulle jag tippa på att det är bebis.

  • Äldre 11 Dec 21:15
    #9

    Ja just nu känner jag bara trycket och värken nere ifrån bebis, men det har ju känts jäkligt mycket i höger sida innan.
    Tog två Alvedon innan för en timme sen kanske, kanske de som hjälpt mot ryggvärken?
    Lär ju märka om det försvunnit helt till imorgon eller ej hoppas på det, har tillräckligt med besvär
    Men börjar nästan tro att jag gjort nått son sträckt musklerna eller nått för nu har jag ont på vänster sida och mellan axeln och nacken.

  • Swea80
    Äldre 11 Dec 21:20
    #10

    Ja du kanske ligger "konstigt" på nätterna?

  • Äldre 11 Dec 21:23
    #11

    Ligger som jag alltid gjort, men har en mindre skön madrass och vaknar ofta med ont i ryggen. Kan ju vara graviditeten som gör det värre nu när man blivit större och så kanske.

  • Äldre 19 Dec 19:37
    #12

    Tycker det blivit bättre med värken, fast jag har ju fortfarande ont eftersom det trycker upp från bebisen.

    En annan sak som jag reagerat på. Ibland får jag dryga hostattacker utan att jag är förkyld eller har haft nån hosta alls innan. Jag var förkyld med jobbig hosta för över en månad sen men det gick liksom över.
    Men nu kan jag få hostattacker som bara kommer, och de går över lika fort igen. Känns lite jobbigt att andas precis då kanske 10 minuter, men sen är det som vanligt igen.

    Någon som vet varför det kan bli så? Kan det vara ett tecken på att det är lunginflammation eller nått liknande? Eller kanske trycket upp på lungorna från bebisen?
    Värker inte alls som innan i alla fall utan det gör mest ont av trycket upp från bebisen.

Svar på tråden Konstig värk i ena sidan av ryggen (lungan?)