• Anonym (TS)

GBP! Rabatt på mat?

Har hamant i en disskusion med en vän angående detta!
    Vad tycker du? Ska man få rabatterat pris när man går på restaurang? 

Vad tycker du i följande samanhang:

1: Vanlig resturang som både har vanlig meny samt barnmeny
    2: Buffé, te.x. Julbord
    3: Restaurang där man inte serverar barnmeny T.ex showkrogar som Wallmans, Tyrol, Rondo där minderåriga inte är välkomna)     

Om ni tycker man ska ha rabatter på mat, hur länge efter en operation ska man kunna få denna rabatt?

Jag kan börja med mina tankar:

1: Vanlig resturang som både har vanlig meny samt barnmeny
    Ja, här kan man få rabatt om man kan uppvisa ett aktuellt läkarintyg

2: Buffé, te.x. Julbord
    Nej! Om det serveras en buffé väljer man hur mycket mat man tar. Alla äter olika och ska jag få billigare bara för att jag bara är 156 cm lång och väger 49 kg och äter som en mus medan min sambo som är 190 cm och vägen 105 kg och kan lätt äta som 2 normala vuxna.

3: Restaurang där man inte serverar barnmeny T.ex showkrogar som Wallmans, Tyrol, Rondo där minderåriga inte är välkomna)
    Nej, man har valt ett ställe där det oftast finns en mindre meny att välja ifrån som ofta är i kombination med biljettpris.     

• Svar på tråden GBP! Rabatt på mat?
  • Lattjo

Jag är själv opad och tycker inte att man ska få äta barnportioner eller billigare mat. Maten är en så liten del av kostnaden för mitt besök där. Jag gör inte av med mindre el, disk osv än mina vänner som inte är opade.

Julbord/buffe tycker jag inte heller att man ska betala mindre för. Om tex en brandman kommer dit och äter som en häst, ska han då få betala mer? Det är ju lite grejen med buffé.

Jag ber helt enkelt om en låda och tar med mig resterna hem, svårare än så är det faktiskt inte.

• lillabambi

De dummaste jag hört! Jag som inte opererat mig men äter bra mycket mindre än många andra ska jag oxå få rabatt då???

• Mary Jo
    Anonym (X) skrev 2011-12-11 21:07:50 följande:
    Vad är det för kort du har fått?
    Nej men ett kort där det står att jag är gastric bypass opererad och har ett mycket begränsat matintag. Att jag (måste fan kolla på kortet,vet inte om jag gjort det nån gång!).....
    Nej såhär står det:

"innehavaren har genomgått en operation som innebär att han/hon endast kan äta begränsade mängder mat,varför vi av medicinska skäl rekomenderar halv eller barnportion vid resturangbesök"

haha. Tycker det är skittöntigt. Plus att så lite äter inte jag ändå. Jag äter kanske 3 dl mat nu men då måste jag kämpa lite. (Är också gravid och rekomenderad att öka lite på intaget) 
    Vilja 17/2-10 och bf 28/3-12 <3
  • Mary Jo
    Lattjo skrev 2011-12-11 21:10:32 följande:
    Jag är själv opad och tycker inte att man ska få äta barnportioner eller billigare mat. Maten är en så liten del av kostnaden för mitt besök där. Jag gör inte av med mindre el, disk osv än mina vänner som inte är opade.

Julbord/buffe tycker jag inte heller att man ska betala mindre för. Om tex en brandman kommer dit och äter som en häst, ska han då få betala mer? Det är ju lite grejen med buffé.

Jag ber helt enkelt om en låda och tar med mig resterna hem, svårare än så är det faktiskt inte.
    Ja jag brukar också be om låda. Skitsmart ju,då har man mat länge
    Barnportion brukar jag faktiskt fråga om ibland,på lunchresturanger. Då kan dom säga nej om det inte går bra. Mig spelar det lixsom ingen större roll
  • lillabambi

De dummaste jag hört! Jag som inte opererat mig men äter bra mycket mindre än många andra ska jag oxå få rabatt då???

• Kimona

nej, ska du släpa med intyg och grejjer för att bevisa det då eller?
    Ta en barnportion och ät det du orkar bara... suck

• Lattjo
    Mary Jo skrev 2011-12-11 21:13:58 följande:
    Ja jag brukar också be om låda. Skitsmart ju,då har man mat länge
    Barnportion brukar jag faktiskt fråga om ibland,på lunchresturanger. Då kan dom säga nej om det inte går bra. Mig spelar det lixsom ingen större roll
    Många skäms tydligen för att be om att få ta med resterna hem. Jag tar hellre med det hem än slänger det och sen har man ju lunch ett par dagar efteråt också :)

Jag har tagit barnportion om jag ätit på en speciell restaurang i en foodcourt. Dom envisades med att bara ta betalt för en barnportion när jag bad dom sluta lassa upp mat som skulle räcka i en vecka för mig så nu ber jag alltid om en barnport (som mer än väl räckt som en normal vuxenport) redan från början :)
  • Anonym (X)
    Mary Jo skrev 2011-12-11 21:11:47 följande:
    Nej men ett kort där det står att jag är gastric bypass opererad och har ett mycket begränsat matintag. Att jag (måste fan kolla på kortet,vet inte om jag gjort det nån gång!).....
    Nej såhär står det:

"innehavaren har genomgått en operation som innebär att han/hon endast kan äta begränsade mängder mat,varför vi av medicinska skäl rekomenderar halv eller barnportion vid resturangbesök"

haha. Tycker det är skittöntigt. Plus att så lite äter inte jag ändå. Jag äter kanske 3 dl mat nu men då måste jag kämpa lite. (Är också gravid och rekomenderad att öka lite på intaget) 
    Det hade jag tyckt var förnedrande om jag hade varit i er sits. Som om ni var barn och inte kunde hejda er om det var mer mat på tallriken utan hade glufsat i er hej vilt. Det står väl er fritt att äta lite precis som för vem som helst.
  • jordgubbe88

Jag är opad och jag betalar alltid fullpris och ber aldrig om halva portioner eller barnmeny. Fast vill man så tycker jag att man iallafall ska få köpa barnmenyl. Det brukar ju dock inte vara speciellt roliga rätter att välja på ändå.

• vikarien

Då vill jag som har ibs och inte kan äta så mycket, och som får plocka bort massor jag inte tål, också ha rabatt :D
    Skitlöjligt ju! Varför ska dom ha fördelar för en OP dom förmodligen valt själva att göra?  ( och som förmodligen vi varit med och betalat för den delen)

• Anonym (TS)

Min åsikt har jag skrivit och min vän tycker att det är en självklarhet att hon ska få billig mat!
    Hon flaschar sitt kort överallt, trots att det är över 3 år sedan hon gjorde sin operation.

Roligast var när vi besökte Mc Donalds och hon krävde Happy Meal (den är egentligen bara för barn upp till 12, är man äldre är man välkommen att köpa liten burgare, liten pommes och liten dricka utan leksak)).
    Den unga tjejen i kassan började fnittra och sa att då borde du väl verkligen inte äta Chicken Nuggets med pommes frittes!   

Jag jobbar även inom restaurangbranchen och får nästan dagligen frågan om specialpriser, speciallt nu i Julbordstider, och många (inte alla) blir jättearga för jag borde faktiskt förstå att de inte äter så mycket mat!    

• Anonym

Eh ja, då vill jag verkligen ha rabatt som sällan äter mer än hälften av en normalstor restaurangportion.

Ärligt, GBP är något man väljer själv. Vill man inte betala fullpris på en restaurang så kan man stanna hemma och laga portioner i rätt storlek.

• Mary Jo
    Anonym (X) skrev 2011-12-11 21:26:48 följande:
    Det hade jag tyckt var förnedrande om jag hade varit i er sits. Som om ni var barn och inte kunde hejda er om det var mer mat på tallriken utan hade glufsat i er hej vilt. Det står väl er fritt att äta lite precis som för vem som helst.
    Haha,nja,jag förstår ju tanken bakom kortet. Att det kanske är onödigt att beställa mycket mat som man inte äter upp (om man då inte gör som jag och vissa andra och ber om en låda attt ta hem det i) men som sagt,så mycket skiljer det faktiskt inte i pris så jag tycker att man gott kan betala.
    Anonym (TS) skrev 2011-12-11 21:38:24 följande:

Min åsikt har jag skrivit och min vän tycker att det är en självklarhet att hon ska få billig mat!
    Hon flaschar sitt kort överallt, trots att det är över 3 år sedan hon gjorde sin operation.

Roligast var när vi besökte Mc Donalds och hon krävde Happy Meal (den är egentligen bara för barn upp till 12, är man äldre är man välkommen att köpa liten burgare, liten pommes och liten dricka utan leksak)).
    Den unga tjejen i kassan började fnittra och sa att då borde du väl verkligen inte äta Chicken Nuggets med pommes frittes!   

Jag jobbar även inom restaurangbranchen och får nästan dagligen frågan om specialpriser, speciallt nu i Julbordstider, och många (inte alla) blir jättearga för jag borde faktiskt förstå att de inte äter så mycket mat!    

Haha,ja sen min operation har jag ätit på mcdonalds en gång och jag köpte ett happy meal,frågade inte ens om jag fick köpa det Men jag brukar ge leksaken till min dotter. 
    Hur som helst så tycker jag också att det är lite pinsamt att folk viftar med det där kortet hur som helst.

-------------------
    Egentligen OT men det är ju jättevanligt att icke opade människor ber om barnportioner också. Men samma där,då får ju resturangen själv bestämma om dom vill låta dom köpa det eller inte

• Sweetie 84

Nej, varför skulle man?!

• Anonym

Annars finns ju Lilla menyn på McD, som är just liten burgare/dricka/pommes. Men beställer man det separat får man betala mer om den i kassan inte är uppmärksam/snäll.
  • Anonym (OP)

Jag brukar vid buffeér be om att få köpa en ansiette med mat, om det är möjligt. säger dom då nej gör jag absolut ingen grej av det. Jag brukar heller inte säga att jag är opad, snarare "jag vill egentligen inte äta men vill gärna sitta med till bords"-eller något i den stilen.

Annars beställer jag en förrätt, eller en sallad. Nyttig mat kan jag äta mer av. Fet mat undviker jag alltid när jag äter ute eftersom det finns risk att jag dumpar.

Jag tycker det löser sig bra utan rabatter. Däremot så borde det bli vanligare med doggybag i Sverige.

• Anonym (aldrig)

Skulle skämmas ögonen ur mig om jag bad om billigare mat för att jag har en mindre mage (inte GBP utan sleeve). Men ibland har jag förklarat för personalen att jag inte kan äta så mycket när de har blivit bestörta över hur mycket jag lämnat fast det var jättegott. Jag och min man väljer oftast att äta på finkrogar där portionerna är betydligt mindre eftersom det är tänkt att man ska äta minst 3-4 rätter. Jag nöjer mig med 1-2 rätter och det brukar aldrig vara något problem. Tapas är en annan favorit om man inte vill lägga så mycket pengar.

Har sedan operationen undvikit ställen som serverar jätteportioner då de gör mig ganska äcklad. Nu i julbordstider känns det ibland lite bortkastat att betala 600 kronor för 1 ägghalva, några räkor, 1 köttbulle, lite lax och en liten bit dessert. Men jag går ju för gemenskapen och har precis lika trevligt som alla andra och blir lika mätt. Skillnaden är väl att jag måste äta igen efter 2-3 timmar.

Men jag har faktiskt också beställt happy meal på McD och de har aldrig sagt något om det. Jag gillar att jag kan få 4 kycklingbitar, morötter, äppelklyftor och en dricka. Med lilla menyn blir det hamburgare och jag har svårt för mjukt bröd och jag tror inte man får både morötter och äpplen till.

• SilverEmma

Jag fick ett intyg att ha i plånboken efter jag opererades men jag har aldrig använt mig av det. Jag frågar om jag får köpa en halv portion (utan att förklara varför) och går inte det så gillar jag läget och köper en hel och tar med mig resterna eller går någon annan stans. Buffé ger jag mig inte på överhuvudtaget.

Jag tycker att det är bra service om jag får köpa en halv portion, men inget jag skulle ta för givet.

• Anonym
    Mary Jo skrev 2011-12-11 21:02:20 följande:
    Jag är gastric bypass opererad men aldrig använt mig av kortet jag fått. Om jag är på en lättare lunchresturang brukar jag fråga om jag får ta barnportion men nu när jag var på julbord betalade jag bara priset och åt det jag orkade. 

Sen har jag varit på en salong (western farm,ungefär som typ wallmans) och där ingick bufé i priset men samma där,jag börjar inte fråga om rabatt.
    Många restauranger har åldersgräns för barnportion till lägre pris. Här är det oftast 12 år. Så visst kan man be om halv portion/barnportion men man ska nog inte förvänta sig att det blir billigare.

Kortet är ingen garanti för billigare restaurangbesök.
  • Dr Mupp

Jag har ötit happymeal på flera restauranger i olika städer som vuxen. Har aldrig fått höra att den endast är till för barn. 
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden GBP! Rabatt på mat?