Inlägg från: Anonym (RV) |Visa alla inlägg
  • Anonym (RV)

Synförnimmelser & flimmer?

Är mellan 30-40 år & har nyss gjort en ögonbottenfotografering som var bra (optiker skickade den till Dr; man kan göra sådan fotografering hos optikern)

Jag har sen tidigare det som kallas "floaters" / "flugseende"; d.v.s man ser ljusa prickar mot himlen & vitt papper o.s.v gjorde en ögonundersökning på sjukhus för 5 år sen för att de ville kolla att det inte var näthinneavlossning, men allt var bra...

MEN; har lågt blodtryck & haft flimmer ibland för ögonen, men nu kan jag liksom se ibland i ögonvrån (om jag på jobbet flyttat ögonen snabbt från en sida till skärmen & säg att jag har en fönsterkarm som jag ser i periferin då så kan det liksom "flimmra till" / fladdra till ute i periferin... sen är allt som vanligt direkt... ??? Så bara ett kort ögonblick... (nej inte migrän vilket jag haft aura av förut men det är inte detta)
    Likaså kan det enstaka tillfällen vara så att jag ser "pulsen" när jag blir nervös eller är ute & promenerar (det pulserar liksom nästan i synen) men undrar om det kan ha att göra med lågt blodtryck kanske? 

Kan man ha lite såna här "saker" utan att det är konstigt? Jag är nog för uppmärksam kanske eller?

Om nu ögonbottenfotot var bra, synskärpan bra (har brytningsfel men ingen förändring iaf)... men ögonbottenfoto är ju kanske inte lika bra som ögondoktorns undersökning "live"? 

Sen undrar jag; vad "ser" ni när ni blundar om kvällen när ni ska sova?
    Jag har i.o.f lågt blodtryck men kan tycka att det liksom kommer "mönster" som cirklar o.s.v som man kan ana...

• Svar på tråden Synförnimmelser & flimmer?
  • Anonym (RV)
    zygoma girl skrev 2011-12-11 21:44:16 följande:
    "Mönster" som rör sig ser jag, och har sett så länge jag kan minnas, när jag blundar och har aldrig tolkat det som något patologiskt.

Bra att du är utredd, har ingen hittat något fel på dig hittills så kan du nog vara lugn. Sök igen om besvären blir värre.

Jag har "ögonmigrän" (och vanlig migrän emellanåt) vilket bara yttrar sig som synfältsbortfall under en knapp dag, det kan inte var något liknande för dig eller är dina besvär kontinuerliga?

Tack för svaret

Kan kanske vara stress eller sömnbrist med flimmer som är tillfälligt men har sett det ganska många dagar i veckan (men bara hastigt sådär...)

Kan du se att det "flimmrar" mot skyn om du tittar upp mot en klarblå himmel?      

Har också tyckt att, du vet hur man kan se "skuggor" snabbt om man gnuggar ögat/petar på ögonlocket, att om jag rört ögonen hastigt från ett ytterläge till ett annat så kan det bli en sån hastig suddig fläck som försvinner direkt; (men de har ju sett både synnerven & gula fläcken på foto så borde väl inte vara ngt farligt??) Ser det bara mot en ljus vägg...

Man kan nojja ibland :-/    
  • Anonym (RV)

.... blä idag satt jag i ett möte i ett sånt där hysteriskt upplyst rum (artificiellt ljus) med vita väggar; flimrade som bara den så jag blev lätt oroad!

Men blev väl lite bättre efter ett tag & jag har ju gjort en del tester så nog sjutton borde det inte vara ngt "konstigt" utan snarare lågt blodtryck/trötthet/sömnbrist/stress/vad?? 

• Anonym (RV)

Ingen som orkar skriva en rad efter att ha läst? (läst 92 ggr ser jag)

Kan ni inte dela med er av "hur" ni ser?
    Ser ni några "synvillor" i vardagen, har ni svårare i vissa ljus? Flimmer någongång? o.s.v?

Om ni kikar på en lampas belysning på en vägg t.ex så kan man se att med ena ögat kan det ha en varmare/eller "gulare" ton (t.ex) medan det andra har ett lite "kallare".... så har jag det iaf & läst att andra kan ha det också.

Konstigt att det kan vara olika ;) 

• Anonym (RV)
    Malte10 skrev 2011-12-13 11:39:22 följande:
    Jag ser nog som dig. Har haft så sen jag var liten. Tittar jag på nåt ljust så ser jag ljusa prickar som rör sig rätt snabbt även grå floaters som seglar förbi. Ibland ser jag fladder i ögonvrån och när jag blundar kan jag se nåt, färger ljus??
    Jag har astigmatism, brytningsfel. När jag är stressad så blir jag trött i ögonen. Ögonmigrän har jag med :)

Tack snälla rara du för att du svarade <3
    -man känner sig inte så ensam då ;)

Läste faktiskt precis ang Astigmatism (det har jag med!) att man ofta är extra ljuskänslig & att raka linjer kan ses som lite krokiga ibland, likaså kan ljusa prickar i mörkret (som från dvd/TV) se lite "utdragna" ut (!) Och det kan jag uppleva ibland + att jag blir hemskt trött i ögonen!
    Tycker bokstäverna på raderna hoppar ibland (som om de är lite olika stora ibland)  

Använder du glasögon?
    Jag har när jag läser + kör bil men tycker inte direkt att de ger en "omedelbar avlastning" (d.v.s det känns inte som om ögonen automatiskt slappnar av bara för att jag tar på mig dem... men det är skönt efter en stund & jag ser kontraster betydligt bättre! Ganska stor skillnad faktiskt...      

Har DU upplevt att du suttit i ett riktigt vitt rum (som kontorsrum du vet med vita väggar & stark lysrörsbeslysning) & upplevt obehag/flimmer?

& kan du se att det "flimrar" i taket nattetid i ett halvmörkt rum (du vet när man vant sig vid mörkret efter en stund) ? 

Har svårt att sitta mot en ljus vägg sommartid också t.ex om solen skiner på så det har säkert med brytningsfelet att göra....

• Anonym (RV)

...sen glömde jag fråga;

Vet inte om det har med brytningsfelet att göra i.o.m att ögat vid astigmatism är mer format som en amerikansk fotboll än en helt perfekt "rundning" av ögat, men upptäckte en dag nyss att om jag står vid en ganska belyst vägg & rör mitt vänstra öga (höger stängt) från ytterläge till ytterläge snabbt (bara ögat, inte huvudet) eller upp och ner istället, så uppstår det nästan en hastig fläck som försvinner lika fort; som när man gnuggat sig i ögat ungefär?
    Kan det bero på ngt tryck/tryckpunkt som blir tillfälligt när man just rör ögat snabbt & distinkt såhär? (uppstår ju inte när jag rör huvudet och ögat såsomman gör i vanliga fall när man ska titta på ngt)
    Det tycks inte uppstå om inte ögonlocket ligger emot ögat... & jag har ju kollat både ögonbotten & synfält hos optikern som skickade bilderna för bedömning till ögonläkare; så det borde väl bara vara ett sånt "fenomen" man kan ha eller?   

• Anonym (RV)
    Malte10 skrev 2011-12-13 20:59:03 följande:
    Haha, undrar om du är som jag. Lite hypokondrisk med mina ögon. Inbillade mig att jag hade nån hjärntumör och kände efter alldeles för mycket så varje symptom vart så påtagligt.

Tror jag är nojjig för jag ligger precis på gränsen i ögontryck också... (optiker) men var helt ok hos Dr för 5-6 år sen...

& ögontrycket kan ju vara ärftligt & behöver väl inte innebära problem...

Gjorde du någon undersökning Malte10?

Svar på tråden Synförnimmelser & flimmer?