• 120126 A

Vad hade du kallat hästen för ras?

Min häst är registrerad i ASVH (Avelsföreningen Svenska Varmblodiga Hästen)

Men modern är Kallblodstravare med full stam och pappan är Halvblod med full stam (ej godkänd)..

De som sålde henne kallade henne halvblod (vilket hon också är registrerad som) men det känns i bland som att jag "ljuger" när jag kallar henne halvblod..

Förut hade jag en häst reggad i ASVH som var Halvblod/ridponny, då hade jag inget problem att kalla hästen för halvblod och blev heller aldrig ifrågasatt. Men nu rynkas det på näsan när de får veta att det är hälften kallblod.. Något som varken syns eller märks mot ett lite grövre halvblod..

Personligen tycker jag att dagens halvblod (som egentligen heter varmblod!) har en med varm/fullblodig modell, ja de flesta iaf. Och ett "halvblod/varmblod"- kallblod blir mer av den gamla modellens halvblod..

VAD HADE NI KALLAT ER HÄST?               

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad hade du kallat hästen för ras?
  • Loriyana

Ingen aning...jag hade nog typ bara kallat den för "häst" :P

• Kallebus

Står den registrerad som ett halvblod så ser jag inget fel i att kalla den för det.
    Ser den dessutom ut som ett halvblod så undrar jag varför folk ifrågasätter det?!
    Frågar dom inte så säg inget. Svara bara med namnen på stoet och hingsten och säg att dom inte är registrerade.
    Det finns rasister även i hästvärlden (eller kanske mest där) så det är lika bra att undvika diskusionerna om det går Obestämd

• Business
    Kallebus skrev 2011-12-16 20:32:51 följande:
    Står den registrerad som ett halvblod så ser jag inget fel i att kalla den för det.
    Ser den dessutom ut som ett halvblod så undrar jag varför folk ifrågasätter det?!
    Frågar dom inte så säg inget. Svara bara med namnen på stoet och hingsten och säg att dom inte är registrerade.
    Det finns rasister även i hästvärlden (eller kanske mest där) så det är lika bra att undvika diskusionerna om det går Obestämd
    Fast nu handlar ju till mångt och mycket hästaveln att få fram individer med vissa kvalitéer. Inte om rasism. Det finns olika raser som används till olika ändamål bara. 
  • 120126 A
    Business skrev 2011-12-22 23:32:37 följande:
    Fast nu handlar ju till mångt och mycket hästaveln att få fram individer med vissa kvalitéer. Inte om rasism. Det finns olika raser som används till olika ändamål bara. 

Men den är ju reggad som halvblod, och halvblod är ju faktiskt korsningar av många raser, främst kallbloden och fullbloden från start..

Om min häst på 3 års och kvalitets får bättre resultat än vissa halvblod, har min häst då mer rätt att kalla sig halvblod än de andra?   
  • Kallebus
    Business skrev 2011-12-22 23:32:37 följande:
    Du förstod nog inte hur jag menade?!
    Jag har absolut inget mot att det finns olika raser är rätt så intresserad av avel och alla ska ju användas till det dom är bäst men alla ser det inte så.
    En del ser tyvärr TS häst som sämre om dom får veta att det är en korsning så varför riskera elaka komentarer om det inte är nödvändigt?
  • V79

Det är just för att det är kallblodstravare inblandat som gör att folk inte gillar att du säger halvblod om din häst. Jag tycker att det finns mycket fördomar emot travare och travarkorsningar. Själv har jag inget emot travare, gillar dom skarpt faktiskt. Då hästen är reggae som halvblod så är det bara att kalla den för just det. Jag är dock lite insatt i korsningar och hur dom är reggade, trodde faktiskt inte att dom blev tillhörande en godkänd ras. Hade en arab med pass i asvh då hans stamtavla kom bort i en flytt och det kändes onödigt dyrt att få fram kopia på pappren och allt runt omkring för att få passet utfärdat av sahf då det var en val. Men vet arabkorsningar blir reggade just som arabkorsningar om man nu vill det.

• Capt Janeway

Korsning - kallblodstravare/ halvblod om man ska vara specifik. Nu bryr jag mig dock inte direkt om om hästen är varmblod/kallblod/fullblod etc.

Alla hästar har sin egen personlighet så bryta ned det i blod "this and that" känns bara dumt :)

• 120126 A
    V79 skrev 2011-12-24 12:04:37 följande:
    Det är just för att det är kallblodstravare inblandat som gör att folk inte gillar att du säger halvblod om din häst. Jag tycker att det finns mycket fördomar emot travare och travarkorsningar. Själv har jag inget emot travare, gillar dom skarpt faktiskt. Då hästen är reggae som halvblod så är det bara att kalla den för just det. Jag är dock lite insatt i korsningar och hur dom är reggade, trodde faktiskt inte att dom blev tillhörande en godkänd ras. Hade en arab med pass i asvh då hans stamtavla kom bort i en flytt och det kändes onödigt dyrt att få fram kopia på pappren och allt runt omkring för att få passet utfärdat av sahf då det var en val. Men vet arabkorsningar blir reggade just som arabkorsningar om man nu vill det.
    Jo men inom halvblods/varmblods aveln har de grå, gula? eller gröna papper i passet som är en riktlinje på hur godkänd stam den har :)
  • Binegar

För mig är det en korsningshäst. Jag har själv aldrig ägt en korsning, men funderar stark på att investera i en sådan när det gäller att köpa nästa häst..men det hoppas jag dröjer många år :)

• V79

Så pass är jag med:) men hade ändå fått för mig att hingsten var tvungen att vara godkänd för halvblodsavel för att få stamtavla. Pass och stamtavla är ju inte samma sak, men man lär sig något nytt hela tiden. Min ras måste ha föräldrar med fullständig stamtavla för att få registreras och användas inom rasens gren. Vet många renrasiga importer där stamtavlan inte finns är borttappad som är reggade som korsningar i passet och inte får tävlas. Hingsten ska även vara godkänd för avel annars blir det väldigt dyrt att få ut stamtavla på hästen. Men jag tycker faktiskt att det är bra då det inte blir lika stor buskisavel inom rasen.

• bonsai

Tycker det är konstigt att hästen är reggad som Hbl när pappan ej är godkänd.. Den har gråa papper i alla fall? Våran är också korsning dock med godkänd pappa men är ändå inte Hbl. Märkligt. Jag kallar våran för korsning!

• 120126 A

Detta om stamtavlan och en ickegodkänd pappa..

För några år sedan ändrades reglerna och man fick avla på hingstar som ej var godkända, men språngrulla och andra avgifter är tvugna att lösas av hingstägaren. Då hingsten inte är godkänd kan inte avkomman få gröna papper. Utan får istället grå och finns även med i BLUP. Det går även att delta i 3 och 4 årstest med dessa hästar men då får de vara med utomtävlan.

Svar på tråden Vad hade du kallat hästen för ras?