• Pollygirl

Busig kattunge, hur lära henne?

Min kattunge är världens goaste, men ibland är hon väldigt envis, och hon ger sig inte!

Hon får inte vara på fönsterbläcket brevid datorn, för hon kan riva ner krukorna.
    Men det struntar hon i, hur många gånger jag än lyfter bort henne och säjer fy! skiter hon
    blankt i, och hoppar tillbaks och slingrar sig mellan krukorna.
    Hon tar sats flyger upp i mitt knä, sen tvärs över skrivbordet, och hoppar ner bland krukorna på fönsterbläcket, där hon slingrar sig, så att jag inte ska få tag i henne och kunna lyfta bort henne.

Jag har gjort ett litet utrymme på just de fönsterbläcket, för jag tänkte att hon kanske absolut ville sitta där.
    Men det struntar hon i, och joxar runt bland blommorna istället, som är nära att välta hela tiden. Hur ska jag lära henne att hon inte får vara där?

• Svar på tråden Busig kattunge, hur lära henne?
  • Silverdraken

Det är inte lätt! Min katt är tre år nu och fram tills hon var två så hade vi dagliga duster hon och jag. Fanns det inte plats i fönstret så fixade hon det genom att putta ner en blomma eller två...
    Ett tag tog jag till en nödlösning. Sprayflaska med vatten... Och kombinerade det med att fräsa åt henne. Numera räcker det att jag fräser så hoppar hon ner.

Det finns fy-spray att köpa i djuraffärer som man kan spraya på ställen som man inte vill att katten ska vara på. (Inte på själva katten) Då luktar det på ett sätt som gör att katten inte vill vara där. Det finns även kattmynta att lägga på ställen där man vill att katten ska vara.

Testa att lägga en citronskiva eller liknande i fönstret. Det kan hjälpa.

• ahhhaa

En blomspruta med vatten i, ha den på stråle och ge henne en dusch när hon hoppar upp..det har funkat på mina illbattingar..

• sambima

Vi gav oss.... :D:D:D

Eftersom de är innekatter beslutade vi oss för att fönstrena är deras

(Pojken hoppade upp bredvid krukan, tittade på den, tittade på oss och demonstrativt knuffade han ner krukan/kurkorna. Flickan brukade mest hoppa in i dem så de kraschade :D)

Nu efter 3,5 år så har vi faktiskt kunnat ställa tillbaka krukor... några iaf... men de kan fortfarande ligga över hela fönsterkarmarna och stirra på pippisar och annat intressant. Jag är nöjd med vad jag får ställa i fred där numera ;)

• Silverdraken

Mmm..:) jag ställer alla blommor i hörnen i fönstren, så att katten har mitten för sig själv och kan sitta där. Lite tråkigare inredningsmässigt men. Hon är ju som sagt innekatt. Och då tycker jag att han ska få sitta där.

• Alegni

Acceptera att det är en kattunge du har, de ska bete sig precis som din katt gör.

• Madeleonten

Håller med Alegni. Tänk att det är en bebis du har, det är hennes "jobb" att vara busig & lära sig att använda sin kropp.
    Sätt häftkuddar (finns där man köper kontormaterial) under krukorna, ta bort allt som är ömtåligt & njut av kattungetiden :o))

När du ska uppfostra henne så var vänlig men envis. Låt det tid.

Lycka till!

• Silverdraken

Alegni

Haha, så är det.
    Jag har undrat ibland. Min katt förstår väldigt mycket. Vi pratar mycket och har en stark kontakt.

Men när hon var kattunge... jag vet ärligt talat inte om de förstår innebörden av att bli nerplockade ifrån ett ställe, hyshade på och tillsagda att de inte får vara där gång på gång.

Eftersom att de gång på gång försöker igen. Det är ju inte säkert att de förstår saker på samma sätt som vi gör, eller som hundar gör.

De kanske tar det som en lek. "Nu leker vi jag hoppar upp här och matte får frispel leken"

• Evil In A Closet

Skala en apelsin eler clementin och lägg skalen där katten inte får vara. De flesta katter avskyr citrusdoft

• Alegni

Min uppfattning är att katter förstår att du blir irriterad om de gör vissa saker men att de däremot inte förstår att det innebär att de ska sluta. Det bästa är att avlede, att erbjuda någon annan mer lämplig sysselsättning. Våra utekatter som är tre år välter fortfarande krukor och vaser, dels pga oförsiktighet men också av nyfikenhet. Det får man liksom räkna med när man har med djur att göra. De menar ju inget illa. Och värdefulla saker placerar jag utom räckhåll, bäst för alla.

• Silverdraken

Alegni

Min misse bara älskar vatten. Hon har ägnat julen åt att dricka upp vattnet från julgranfoten. Här gäller det att se upp och inte ställa glas med vatten i på vardagsrumsbordet. Om hon inte når att dricka så välter hon... :P

Många glas är krashade pga. det.

Jag håller med dig, det bästa är att ställa undan det som man är rädd om.

Jag har ställt en klöspelade brevid soffan. De få gånger som hon klöser på soffan så fräser jag åt henne. Och klöser sedan själv på klöspelaren för att visa henne rätt. Då ställer hon sig brevid mig, klöser på klöspelaren och jag berömmer henne.

• Alegni

Det är roligt att just gammalt vatten är det godaste. Julgransvatten är ju bäst. Våra katter har också läst sig av sin mor att slita upp locket till golvbrunnen i duschen och dricker det vattnet. Det kan ju inte vara särskilt gott!!

• Safireee

Min katt brukade välta ner alla möjliga saker för att få uppmärksamhet i början. Det hjälpte inte alls med vattenspruta eller att säga fy och fräsa. (men det kan nog hjälpa på andra katter tror jag!) Vi gav henne jättemycket uppmärksamhet och lekte massor med henne men hon hade så enormt mycket energi då. Det hela slutade med att jag fick sätta självhäftande kuddar under alla blomkrukor, vaser och grejer. Allt annat fick jag plocka bort från hyllor och fönsterbräden. Sen fick jag försöka att ignorera att hon höll på så för hon gjorde det bara för uppmärksamhet. Försökte få henne att leka med en tygråtta eller nåt istället.
    Nu sen vi flyttade till nya lägenheten så kan hon vara ute lite på gården ibland och nu har hon blivit mycket lugnare. Hon har blivit 1 år och 8 månader gammal också och sover många fler timmar än tidigare.

Men min erfarenhet är att hon inte lärt sig någonting på att vi säger fy. Numera _slutar_ hon oftast när vi säger "fy" men hon har liksom inte lärt vad hon inte får göra tror jag.

• Safireee

Alegni:
    Hahha.. Jo, precis! Min katt dricker toavatten ibland... usch! Sen så föredrog hon min prydnadsskål med vatten, flytande bubblor och stenar i framför vattenskålen som stod vid hennes matskål. Hon vägrade dricka där t o m. Till slut bytte jag till en djup skål och då gick det plötsligt an. Ibland dricker hon t o m från vatten som finns i typ nån kastrull med spaghettirester i (som ska diskas). blä!

• Silverdraken

Safireee

Jag tror oxå de gör så för att få uppmärksamhet ibland. Absolut!

• Moomin

Vi gör som silverdraken...ställer krukorna i hörnen. Det kan ju oxå vara så att katten är intresserad av växterna för att han/hon gillar att tugga på dem. Det gör våra. Så därför har jag bara växter som 1. de inte gillar eller 2. det är ok att tugga på

Svar på tråden Busig kattunge, hur lära henne?