Mantrasina skrev 2011-12-13 23:34:49 följande:
Ta till dig educations tips ovan, och tänk nästa gång på att inte böja armen när provet är taget och du trycker på insticksstället. Håll armen rak istället så minskar risken att blod trycks ut i vävnaden coh orsaker större blåmärken!
Tar till mig! Jag tyckte att jag tryckte (efter tips från en annan sköterksa förra veckan. Jodå, jag sticks rätt ofta...) men tydligen inte nog. Jag har fortfarande ont och tycker väldigt synd om mig själv
Ni som verkar väldigt insatta kan gärna förklara en annan sak för mig. Jag sticks alltså rätt så ofta, i alla fall 10-12 gånger per år. Ungefär varannan gång blir sköterskan förskräckt över mina kärl för att denne ser att de lätt går sönder. Då sticker det med butterfly, ibland barnvarianten beroende på hur nervösa de blir. Med butterfly går det fint!
Varannan gång hävdar de att de inte är nåt problem och sticker med vanlig nål. En av fem gånger går det bra. Annars får jag ont och svullnar, även om det inte tillnärmelsevis blir som sist. Vissa gånger blir sköterskan förnärmad när jag förklarar att jag lätt går sönder.
Hur kommer det sig att det är så olika? Det är samma kärl i samma arm.